Martin Abenius:
Jag har skrivit ihop lite av mina tankar kring segling, allt är kanske inte helt rätt och jag välkomnar kommentarer och andras erfarenheter! Det viktiga är att det kommer igång en dialog!
Den perfekta starten och inga misstag
Att få en bra start och en bra förstakryss är oftast skillnaden mellan att ligga i toppen eller i botten av fältet. Många av oss ser med beundran på de seglare som nästan alltid gör den perfekta starten och knappast göra några misstag alls på första kryssen. Själva biter vi ihop käkarna och tänker att vi nog skall segla ikapp, det finns ju fler ben…
Våra drömmar blir i verkligheten en eller annan plats upp eller ned, det är inte lätt att klättra om man inte har överlägsen fart eller extrem tur i en entypsklass.
Vad är skillnaden?
Vad är då skillnaden mellan oss och de som nästan alltid lyckas?
Först av allt är det en fråga om att de bästa oftast har bra fart, bra besättning och stor erfarenhet, men det är inte allt, så det finns hopp! Låt oss konstatera att du styr inte över dina motståndare eller förhållande på banan, det enda som du verkligen kan påverka är dig själv, din båt och kanske din besättning. Om vi utgår från att du åtminstone har hyggligt bra fart och att du och din besättning kan räknas vara nivån över hopplösa potatissäckar, då har du faktiskt en chans att vara där uppe! Bröderna Bärs som enbart har partyambitioner kan sluta läsa här…
Cool man, cool!
OK, du är med! Först av allt så börjar ditt personliga race långt före start, det skall börja i ditt huvud! Det gäller att förbereda sig mentalt, så att automatiken fungerar under själva tävlingen. Det finns ton av böcker i mental träning och du har kanske redan dina knep för att förbereda dig. Det har gjorts undersökningar på hur stressen påverkar ens prestanda negativt, stress är en flyktmekanism och fungerar positivt i sporter där man inte behöver tänka så mycket. Det har gjorts experiment där man transporterat en person från dess lugna hemmiljö, helt avskärmat och sedan ställt personen på en hektisk flygplats. Ni kan nog räkna ut vad som händer, pulsen, blodtryck stiger, förmågan att tänka rationellt uteblir. Inte bra om man skall kappsegla! Några vänner, oftast i sällskap med bröderna Bärs, bruka säga att de seglar bäst om de är lite bakfulla och det stämmer säkert i dagens första race, men sedan går det utför. Förklaringen är att alkohol blockerar stresshormonerna, men också tankeförmågan…dessvärre!
Projicering – finare ord för konstruktiv fantasi
Ett bra sätt att mentalt förbereda sig inför en viktig segling är att redan kvällen före, gärna när man går till kojs, tänker sig igenom den kommande tävlingsdagen. Börja då sortera dagen metodiskt från det att du äter din frukost tills du rundar märke 1! Se sig hela tiden som toppresterande, känn känslan av en riktigt bra förberedelse, en bra start, perfekta slag, du plockar skiften perfekt, seglar rätt i strömfåran, håller koll på fältet och rundar som första båt! Fundera också kort över de saker som du känner att du oftast missar, tänk på hur du skall göra det bättre. Sammantaget är du nu mentalt förberedd och din stress innan och under seglingen har minskat avsevärt och du kommer bli förvånad hur du faktiskt presterar bättre!
Mental spärr – min plats på jorden!
En annan mental spärr som är väldigt vanlig är ”min plats på jorden”! Du relaterar dig hela tiden efter hur din omgivning presterar. Det är inte ovanligt att du säger, – jag låg före Kalle, men han är ju omöjlig att hålla, men det var gôtt att slå Olle! Om nu Kalle är stjärnan och Olle är din egentliga måttstock! Att både du och Olle hamnade i den nedre delen av fältet är av mindre betydelse för du slog ju Olle! Det roligaste som finns är när nya seglare dyker upp i en klass, de är oftast helt respektlösa och irriterar toppgänget. Oftast för att de presterar bra, men efter ett tag har de hittat sin plats i ”hackordningen” och allt är som förr…
Skapa målbilder
Ett sätt att bryta ”sin plats på jorden” är att tänka i andra termer! Skapa andra målbilder! Det räcker inte att slå Olle, eller vara nära Kalle någon gång under racet! Det som gäller är att istället bestämma vilken nivå i fältet man vill ligga i! Här kan man dela upp det i 1/10 delar, ¼ delar eller finare, men inte grövre. Övre hälften är oftast inte bra nog för att vara säker på att få några enskilt bra race, det skapar bara en liknöjdhet som att slå Olle! Delmålet skall hela tiden förändras efter verkligheten, helst skall man givetvis öka målsättningen, men ibland kan det faktiskt vara bättre att säga till sig själv, att just denna regatta, är så svår att vi får se det positiva med att komma i den övre ¼ delen, eller vad det nu är! Det är inte konstruktivt att hela tiden missa sina mål – var realistisk – och du, förankra dina tankar och mål med din besättning!
Förberedelse är framgångens moder
Vi har hittills inte kommit så långt, vi har faktiskt inte ens kommit till regattan ännu! Förberedelse är A och O, varje framgångsrik idrottare är alltid väl förberedd. Om vi har förberett oss mentalt, sätt upp våra målsättningar så finns det bara själva genomförandet kvar.
Det finns många saker på land som du måste tänka på, för det första, var ute i god tid! Läs igenom seglingsföreskrifterna noga, gå igenom dem med din besättning, delegera gärna detaljkunskaper till någon, t.ex startprocedur, signalflaggor, bana och annat smått och gott!
Givetvis har du koll på väderprognosen, du känner kanske till det lokala förhålla nde väl, om inte är det hög tid att ta reda på det! Sjökort hjälper dig att se bottenkurvaturer över banområdet, du kan redan då fundera vad som händer om strömmen går i den ena eller andra riktningen. Vindens riktning och styrka påverkas ju av landformationer, fundera hur det påverkar din segling. Se dig själv på kappseglingsbanan, lägg ihop alla parametrar, skapa dig en första strategi, diskutera gärna detta med din besättning, men kom ihåg att det är du som skall fatta de avgörande besluten!
Kolla igenom din båt extra noga, det här är ett område som du kan göra både bättre och effektivare än andra om du bara har en bra rutin. Dela gärna ut ansvarsområden och sätt upp en checklista, precis som piloter gör! Grundtrimmet på riggen skall givetvis kollas, rätt segel skall förberedas, spinnacker packas effektivt. Ja det här kan du säkert redan!
Dressed for success
När du lämnar hamnen, gärna först av alla, skall allt vara klart för racing! Ingen i besättningen skall komma i sista minuten iklädd kostym och lackskor med seglarkläderna i en säck! Jag minns en gång detta hände, det var på ett SM i 606 där rorsman och mittgasten hade gjort sig en helkväll på stan, försovit sig någonstans utanför stan, vaknat sent, ringt förste gasten och sagt till honom att rigga och segla mot banområdet! 10 min före start dyker det upp en taxibåt med två herrar i kostym….
Strategin växer fram
Använd tiden effektiv, det finns alltid manövrar att öva på under utseglingen, om inte annat så kan man observera en massa nyttiga saker som strömriktning, vindriktning om det flyter mycket sjögräs och annat. Vid banområdet finns det massor att göra, segla ut på banan, konstatera hur vinden skiftar och notera detta, mät strömmen på olika delar av banområdet, notera gärna i sjökortet. Allt är fråga om att skaffa sig så mycket information som möjligt på kortast möjliga tid, att dina vanliga konkurrenter knappt lämnar bryggan eller i bästa fall snackar om luddiga minnen från kvällen före, är ju inte ditt bekymmer!
Summera alla intryck och gör upp din plan. Den skall vara enkel och kan låta så här;
”Jag vill helst segla ut på styrbord så fort som möjligt för att strömmen verkar svagare och det kommer mer vind som vrider upp där. Men jag vill inte fastna ute på layline för tidigt! Alltså första slaget mot styrbords kant, slå in mot banans centrum vid de periodiska motvriden som kommer var 3:e minut. Jag vill avsluta med en relativt kort layline.”
Detta var bara ett exempel på hur man kan göra en enkel plan för första kryssen, självklart kan man givetvis fundera på undanvinden också, det viktiga är att man börjar tänka i dessa banor. Det är inte helt ovanligt att många seglare är helt planlösa, de seglar på känsla, några kan det beroende på att de gör sin plan mer eller mindre medvetet bara genom att se och känna en kort stund före start. Men allt för många låter ”reptilhjärnan” styra, kör så det ryker, skota, hänga, slå, pang – bom – tjoff – helvete också – faaan – suck! Känns det igen?
Starten
Starten är en av de viktigaste momenten, här kan faktiskt hela racet avgöras! Det är långt ifrån alla som har riktigt bra koll på startlinjen. De flesta vet nog om det är lä eller lovartsfördel, oftast är det läfördel 5 – 10 grader, seglingsledarna tycker det är lugnast så! Men inte alla har koll på strömfördelen. Eller tänker tanken vad som händer när strömmen sätter emot, eller går med! Jag har sett erfarna OS-guldmedaljörer starta 2 båtlängder under startlinjen, misstag som knappt småungar gör som nyss lärt sig segla! Varför, jo de glömmer vad som händer när strömmen ligger på! Ingen vill ju tjuvstarta, speciellt när det är black flagg! Ta några ordentliga landmärken så behöver du inte vara orolig, hur många gör det? Det gäller att minska listan av onödiga misstag, ge inte bort något – tag vara på varje fördel!
Alltså, förbered dig väl, låt ditt val av plats på linjen också återspegla din strategi, vill du ut på den ena eller andra kanten måste du ha en möjlighet att relativt sätt snabbt komma dithän!
Jag har seglat med många duktiga seglare, en av dem hade alltid som startstrategi att starta vid läflaggan (om det inte var extrem lovartsfördel). Jag fick då efter start håll koll på lovartsklungan och när jag bedömde att man kunde ta plocka ett gäng av dessa så slog man och fortsatte tills det kom båtar som man omöjligen kunde plocka, då slog man tillbaks. Sedan upprepade man processen, när det vred emot, och man kunde plocka några båtar så gjorde vi det. Vi ”cashade in”! Detta fungerade till 100% (topplacering) i 8 fall av 10! Denna seglare tog några VM och knep en OS- silvermedalj!
Kryssen
På kryssen är det viktigt att du är lyhörd för intryck, var konsekvent. Flacka inte från ena sidan av banområdet till den andra. Om du vet att den sida du valt är bra är det bara att nöta på! Om du trots dina goda förberedelser upptäcker att andra går bättre på andra delar av banan, fundera ut varför! Revidera din plan till andra kryssen!
Nu närmar du dig kryssmärket, eftersom du innan start kontrollerat kursen till märket och vet om du ligger högt eller lågt, är det givetvis ingen tvekan om hur du skall segla på undanvinden. Är det kryss-länsbana kan det vara bra att veta om du skall gippa direkt eller bara gå på, om du gippar, tänk på att du är babordsbåt, detta är viktigt om du är bland de första i fältet. Här får du avväga för- eller nackdelar mot varandra. Men gör det tidigt så att du och din besättning är överens om hur ni skall göra! En enkel regel att ha i skallen, ligger man på lyft på styrbord innan rundningen är det gipp som gäller! (Vid babordsrundning vill säga)
Att du ligger i toppen om du gjort allt rätt är det ingen tvekan om, allt handlar om att minska listan av osäkerhet, nervositet, stress, klantighet, materielfel. Och istället bygga upp sig med bra förberedelser, självsäkerhet, lugn och harmoni, segla båten rätt utan strul! Svårare än så är det egentligen inte!
Martin Abenius
Hej!
Martin, jag tar fasta på detta. Vad tror du om Stuart Walker och hans ODSSSIC?
Mvh
Jonas Palm
Stu Walker har jag faktiskt mött både på land och på kappseglingsbanan under 80-talet när jag seglade med Magnus Holmberg och Lars “Larsken” Holmqvist i Soling SWE 135. Jag tyckte att han var väldigt gammal redan då, men han är fortfarande relativt aktiv, måste nog vara runt 80 år nu?! Jag vet att någon frågade Stu varför han inte alltid vann, han som kunde så mycket! Pinsam tystnad, – Well, It’s takes one man to wright a book, and a crew to win a championship! Nåvål, Stu är väl mest känd för att ha skrivit nio böcker om taktik och är bland de som gärna lär sig teorier (“seglarnördar”) en GUD! Det vore förmätet av mig att ens försöka ge en analys av ODSSSIC (O=Oscillation, D=Dying, S=Seabreeze. S=Shore, S=Squall, I=Inversion, C=Current), men visst ligger det en hel del i det! Problemet om man gör saker för teoretiska, så glömmer man det uppenbara, det enkla! Segling är en sport för den som snabbast analyserar vinkelförändringar och har en förmåga att se dessa i ett större perspektiv, det gäller att se helheten och se sig själv som en del av den! Hmm, flummigt, det beror på att jag kom hem från en mycket trevlig fest, tack Lars och Lena!
Martin
Teori är en sak, praktik en annan. Bland unga seglare händer det ofta att någon plötsligt börjar segla bra och att det kanske håller i sig under en säsong eller så. Problemet för många av de här seglarna är att de inte vet varför de seglar bra och när de sedan av någon anledning börjar segla sämre vet de inte heller vad det beror på och kan då oftast inte komma tillbaka till den nivån de “hade förra säsongen”.
Vad jag vill säga är att det inte är seglaren med bästa teoretiska kunskaperna som vinner men att man måste ha en god teoretisk grund om man skall kunna förbli framgångsrik under längre tid och i olika klasser.
Intressant det där med OS-silvermedaljören förresten.
Toker
Jag håller med, Stu Walker kunde/kan alla teorier, och jag har pratat med åtskilliga seglare som inte varit särskilt framgångsrika, men de uppvisar en enormt stor kunskap i teori! Jag vill inte på något sätt pådyvla någon mina tankar och idéer, eller ens hävda att jag vunnit särskilt många segrar. De har växt fram efter att jag har haft förmånen att segla/gasta med väldigt duktiga rorsmän och andra besättningsmän. Fast det som lärt mig mest är nog mitt engagemang i juniorklasserna. Där finns en hel palett av olika seglare, och det skiljer sig så enormt mycket mellan de som greppat det hela, och de som inte ännu gjort det! Jag har nog sett ett tusental starter och följt minst hälften av dessa vid sidan om, man lär sig något varje gång! Det som är signifikant för en bra seglare är förberedelse, jag säger inte att alla behöver vara 100% noggranna, en del har allt det där i sig redan när de kommer till start, oftast räcker det med ett par korta slag upp för en del! Så orättvist är det, dessvärre! Men jag ser helt klart varför vissa seglare aldrig lyckas, det är de som aldrig förbereder sig, mer än att de ligger och väntar på starten med fladdrande segel, jag vill säga att de representerar 40 – 60% av startfältet!
Dagsländor som dansar en sommar förekommer i alla sporter, men jag tror inte det beror så mycket på deras avsaknad av kunskap, det finns andra orsaker, i unga år förändras kroppen, även psykiskt förändras vi, detta pågår under en lång tid!
Det där med silvermedaljören (Hans Wallén) är intressant, och det håller faktiskt riktigt bra i ett race, förutsat att vinden inte är statisk, eller kryssen för kort! Jag hade förmånen att segla några år med Hans i starbåt (89 – 91) och i den klassen kör man ett långt race om dagen på de internationella mästerskapen. Ett race kunde ta 2-3 timmar! Då förstår du att benen blir långa, oftast såg vi inte kryssmärket vid starten. Ett sprintrace har ju sin taktik, eller snarast sin fysik och speed, och mina kunskaper i den typen av segling är obefintliga!
Martin
Kommentarer till Abenius utmärkta inlägg.
Grabbarna i kavaj blir kanske inte OS guldmedaljörer men dom förgyller klassen och det är kanske dom som fortfarande seglar. De flesta slutar segla för tidigt, Arne är ett lysande exempel hur det borde vara. Vi borde ha flera GOA gubbar.
Förberedelserna före start…alla vet hur man kollar linjen mm som kappseglar idag! Jag tror fler borde lägga tid på att lära sig en viss start och nöta in den under träning och race.
Många är heta på lä flaggen men få lyckas där.
Träna timing genom att uppskatta seglad tid till lä/lo boj, tacktikerns jobb att jaga rorsman med detta. Man blir bra med träning. Ligga stilla 1 min och sedan axa till max fart.
Hur lång sträcka behövs för detta?? Helt stilla kan man ju inte ligga för då kan man inte försvara sig(Optimistseglare kan, dom vrickar i vindögat). Detta kan alla toppseglare.
Växla om… Många har bra grund fart och lägger mkt tid på detta (i fri vind)
Man borde kanske lägga tid på att segla i skitvind/störd vind för att hitta ett trim som funkar bra, mentalt svårt men det går att träna upp.
Träna på detta ibland när andra tränar max fart på utseglingar.( Pröva olika skotningar och buk i segel, var försiktig med förstags spänning för att få ett förlåtande trim.)
Ibland kan man behöva segla länge med denna växel för att kunna segla sin egen väg.
Hur många gånger har man inte idiot stagvänt ett par gånger efter länsen, facit är ett antal tappade båtar när man lugnt borde avvaktat och låtit andra slå.
Med din intränade skitvinds växel är du och framförallt hela besättningen mentalt preparerade på detta, besättningen ska peppa rorsman att han styr jättebra för det känns troligtvis SKIT.
Björn Österberg fick oss att medvetet träna på att ligga i skitvind för ca 5 år sedan.
Jag hade inte tänkt i dom banorna förut, man har ju lätt fokus på att ligga först i starten och sedan köra Max
Han föreläste och tränade Expresser i Göteborg på ett vårläger.(han e suverän föreläsare)
Man har ju lärt sig på seglarskolan att skitvind tycker vi inte om och då slår vi
Segla närmaste vägen på länsen. Låter självklart men detta innebär att man ska segla lägre än de flesta. Det är mkt lättare att upptäcka vindskiften när man seglar med minimal skärning.
Ibland kommer gippen nästan själv. Om man skär mkt kommer man ofta i flera situationer som gör att man måste gippa eller andra blir sura att du skär upp bakom dom, sedan har man ett rykte som gör att dom andra bråkar med dig på undanvinden hela tiden.
Vi rundade som 2a efter Collis, de jagande båtarna började jaga upp och vi va sugna på att hänga med. Collis såg att vi flaxade med blicken bakåt.
Han vänder på huvet och kommenterar situationen, skit i dom.
Vi kom 2a i mål, hade nosat på toppen flera gånger men aldrig orkar ända fram.
Följa John syndromet är svårt att bryta när man bara vill bevaka sin platts till fri vind.
Vad jag vill komma till är att man ska försöka förenkla seglingen på banan.
Starta på säkerhet, lita på din fart, att lita på din skitvindsfart kan rädda en katastrof platts, segla närmaste vägen på länsen.
Slå på skift och segla på rätt kant är ju självklart annars är man väck från början.
Detta räcker inte till OS guld men en bit på vägen.
Tack för en fin Blogg sida ARNE
/Klarabella
Det var en fin sammanfattning du har gjort och Klarabella kompletterat.
Det är en STOR sak jag dock vänder mig emot.
Abbe – Du skriver hela tiden om att det är rorsman som är den enda viktiga personen i båten.’
Jag kan upplysa dig om att segling på lite högre nivå än att “slå Olle” är ett extremt lagarbete där alla ombord måste prestera på topp och hjälpa varandra.
/Sebastian
Härlig beskrivning av Abenius om hur ett race genomförs. Ligger nära mina egna tankar som har tagit några år att formas med hjälp av både teori, praktik, analys och samtal med duktiga seglare.
Martin “Klarabella” har en viktig poäng med att man kommer långt med att förenkla och prioritera det viktigaste “huvudprinciperna” i segling och sedan kan man ju förbättra varje del efter hand och det är väl det som skiljer de bästa från de som bara är nära…
Sebastian, tar också upp en viktig poäng och jag kan personligen intyga att deras besättning jobbar mycket aktivt tillsammans! Beroende på hur teamet ser ut, vilken erfarenhet, kunskap och personlighet så tror jag att det är väldigt viktigt att prata igenom hur man vill/skall segla, vilka styrkor har man och vilka ev mindre starka sidor har man. De sist nämnda skall succesivt arbetas bort men det är bra att vara medveten om dessa så man kan undvika dessa situaitioner. Egen självransakan/analys efter varje segling med ett beslut om hur man skall tackla ev misslyckat beslut/situation gör att man kan lär sig hela tiden och troligtvis kommer då också spikarna på banan!
Och som alla andra så vill jag tacka Arne för hans insats med www.Regatta.nu, den har behövts länge!
JB - Fixit
Tack JB och alla andra! Sebastian har en poäng med att det verkar som jag skriver ur rormans perspektiv, men så är inte fallet, det kanske verkar så, men mina största framgångar och erfarenheter har jag fått som besättning med extremt duktiga rorsmän! Och jag kan definitivt hålla med dig att det går inte att segla på topp med en otrimmad besättning, mina år i starbåten och solingen lärde mig det om inte annat!
Jag ser inte seglingen som en enmansteater, jag ser hela båten som EN enda enhet, men det finns alltid någon som måste fatta det sista beslutet! När jag seglade med Wallén var det jag som hade koll på omgivningen och Hasse höll fart på båten! Jag föreslog bra lägen för slag eller gipp, och vi tog de flesta besluten tillsammans! Samma sak när jag seglade Soling med Holmberg, det diskkuterades rätt friskt innan vi fattade beslut – det var oftast när det var trista beslut som vi snällt lämpade över avgörandet på Magnus…på regattorna fanns det inget utrymme för tekniskt strul, vi tränade teknik 3 vintrar i rad, 3 dar i veckan, en manöver av många som vi tränade på var skifte av spinnaker vid gipprundningen utan att tappa fart – hur många gör det idag? (Vi hade tre typer av spinnaker på den tiden i Solingen!)
En hel del av det jag skriver är analyser av framgångsfaktorer somjag sett hos andra besättningar, eller enskilda jolleseglare! Jag skriver att det är viktigt att besättningen är med på rorsmans målbilder, att alla skall vara klara för race, att man delar på olika ansvarsområden. Det här är givetvis något som varje besättning själva gör upp, alla har inte ett gäng bestående av duktiga seglare, långt ifrån faktiskt. Och nog är det väl oftast att rorsman är den mest drivande kraften i besättningen!
Men jättekul med kommentarer! Och jag kan bara stämma in i lovsången över Arnes Blogg
/Abbe
Olof, fel webadress! Skall vara nu på slutet och inte se!
,-)
Abbe STORT TACK för den rättelsen ! !
Då repeterar jag. http://www.onedesign.nu
http://www.onedesign.nu
http://www.onedesign.nu
Så nu kanske det även fastnat i mitt gamla huvud S
I sommar blir det CB66 Racer för min del.
Vi ses på banan
Olof
Abbe STORT TACK för den rättelsen ! !
Då repeterar jag: http://www.onedesign.nu
I sommar blir det CB66 Racer för min del och Express SM och kanske lite Laser.
Hoppas vi ses på banan
Olof
Bra med tydlighet…
Segla plant!
Abbe