17 thoughts on “Bloggmaster tränar för fullt och hoppas mycket på säsongen 2007”
Det är bra att du tränar Arne!
Exakt vad menar du, Calle. Anar jag en gnutta ironi, eller är det ren hederlig uppmuntran?
Arne
Kör hårt Arne!!
Hej Arne.
Vad bör man väga för en 2.4?
Vinner jag SM om jag väger 110kg och är 192cm lång?
/J
Såg jag rätt eller fel? Visst löd rubriken “Bloggmaster tränar för fullt och hoppas för mycket på säsongen 2007”, innan edit?
Hej J, vi kan fråga Peter Andersson, Pelle Lindell och Hasse Malmsten som alla tre är stabila typer. Det sägs att vikten inte spelar någon roll, vilket låter underligt. Det förklaras med att om seglaren är tung så får båten längre vattenlinje. Jag liksom du väntar med spänning på svaret från expertisen.
Arne
Önsketänkande, P.
Arne
Halloj Arne!
E storseglet rätt trimmat (hissat)?
Vh Kocken.
Hur knäppt det än kan verka så spelar besättningsvikten inte någon större roll i 2.4. Man sitter så lågt att en tung rorsman bidrar till det rätande moment+att man får ökad vattenlinjelängd så det verkar kompensera den ökade våta ytan. Man måste komma ihåg att 2.4 är en extrem deplacementsbåt…..
Seriöst Arne, du e på gång, du har ju egentligen nu bara att klå alla du slagit på tävling samtidigt så vinner du.
Arne känns som du får sitta på 2 telefonkataloger så du ser vad som händer i lovart….......
Varma seglahälsningar från den “något” längre Dr Krull
Hej Dottore,
i och för sig ett bra förslag, men jag satsar på låg tyngdpunkt.
Arne
Tunga kataloger?
Tänkte inte på det. Kanske skulle prova?
Arne
Om man studerar vilka gubbar som vunnit titlarna sedan klassens start finns det ingen indikation på att man har fördel av varken hög eller låg vikt.
Hur mycket får man betala för en hygglig 2,4:a ?
//Feffe
Det finns en aldrig använd Stradivari till salu i Lomma för 50.000. Med tanke på att en ny kostar över hundra måste det betraktas som ett hyfsat pris. Annars beror det helt på hur mycket man vill meka själv. Det finns äldre båtar för 10-15.000 som går att få bra fart på om man fixar till strukturen som tar lasterna från rigg och köl.
Jag har själv haft en Södergren Mk III som jag köpte för 6000 som jag fixade till med gott resultat.
Ring mej på 0705-939 932 så kanske jag kan rota fram något lämpligt till dig.
Det är bra att du tränar Arne!
Exakt vad menar du, Calle. Anar jag en gnutta ironi, eller är det ren hederlig uppmuntran?
Arne
Kör hårt Arne!!
Hej Arne.
Vad bör man väga för en 2.4?
Vinner jag SM om jag väger 110kg och är 192cm lång?
/J
Såg jag rätt eller fel? Visst löd rubriken “Bloggmaster tränar för fullt och hoppas för mycket på säsongen 2007”, innan edit?
Hej J, vi kan fråga Peter Andersson, Pelle Lindell och Hasse Malmsten som alla tre är stabila typer. Det sägs att vikten inte spelar någon roll, vilket låter underligt. Det förklaras med att om seglaren är tung så får båten längre vattenlinje. Jag liksom du väntar med spänning på svaret från expertisen.
Arne
Önsketänkande, P.
Arne
Halloj Arne!
E storseglet rätt trimmat (hissat)?
Vh Kocken.
Hur knäppt det än kan verka så spelar besättningsvikten inte någon större roll i 2.4. Man sitter så lågt att en tung rorsman bidrar till det rätande moment+att man får ökad vattenlinjelängd så det verkar kompensera den ökade våta ytan. Man måste komma ihåg att 2.4 är en extrem deplacementsbåt…..
Seriöst Arne, du e på gång, du har ju egentligen nu bara att klå alla du slagit på tävling samtidigt så vinner du.
Arne känns som du får sitta på 2 telefonkataloger så du ser vad som händer i lovart….......
Varma seglahälsningar från den “något” längre Dr Krull
Hej Dottore,
i och för sig ett bra förslag, men jag satsar på låg tyngdpunkt.
Arne
Tunga kataloger?
Tänkte inte på det. Kanske skulle prova?
Arne
Om man studerar vilka gubbar som vunnit titlarna sedan klassens start finns det ingen indikation på att man har fördel av varken hög eller låg vikt.
Hur mycket får man betala för en hygglig 2,4:a ?
//Feffe
Det finns en aldrig använd Stradivari till salu i Lomma för 50.000. Med tanke på att en ny kostar över hundra måste det betraktas som ett hyfsat pris. Annars beror det helt på hur mycket man vill meka själv. Det finns äldre båtar för 10-15.000 som går att få bra fart på om man fixar till strukturen som tar lasterna från rigg och köl.
Jag har själv haft en Södergren Mk III som jag köpte för 6000 som jag fixade till med gott resultat.
Ring mej på 0705-939 932 så kanske jag kan rota fram något lämpligt till dig.