Hankö 2013

För flera år sedan seglade jag Hankö Race Week två gånger med min X99. Det var trevliga minnen, så när jag hörde att över 20 Expresser var anmälda i år spirade tanken att “dit vill jag gärna åka igen”. Vissa hinder dök upp – besättningsfrågan. Ordinarie besättning hade annat för sig, typ jobb, och kunde inte åka. Så vad gör man. Jo, man ringer Jesper Åberg från Karlstad. En man med ett gigantiskt kontaktnät. Vi har seglat tillsammans tidigare några gånger, både i Express, J24 och Cb66, så jag ringde honom.

hankö2013b

Jesper var på och snart var besättningsfrågan löst. Från vänster ser vi Krille Olsson från Malmö, en man som aldrig hade stått på en Express tidigare, och med relativt begränsade erfarenheter av kappsegling. Han fick bli fördäcksgast. Vår plan var att försöka komma tidigt upp till kryssmärket så vi kunde ta sättningar, gippar och nertagningar i lugn och ro. Jesper sa att jag kunde vara lugn: “Krille är stark, snabb och uppfattar snabbt vad som skall göras”. Krille sköter sig väl, inte ett endaste misstag vid sättningar, gippar och nertagningar. I mitten ser vi Adam Svärd, också från Karlstad, numera yrkessoldat vid ryska gränsen. Även han hade bara sett en Express på långt håll tidigare. Han var tidigare en erkänt duktig jolleseglare. Han fick bli taktiker. Det visade sig att han hade en inbyggd radar, han tittade ut över vattnet, satt och mumlade lite för sig själv, och med jämna mellanrum kom ordern: “Slå nu!” För det mesta kom vi rätt och i land frågade en norsk Expresseglare: “Ibland seglade ni till höger och ibland till vänster, och för det mesta var ni på rätt sida. Hur gick det till?” Jag kunde inte svara annat än: “Fråga Adam Svärd”. Till höger ser vi turbon Jesper Åberg. Vi hade seglat Express tillsammans ett par gånger tidigare. Han skötte alla tampar framför storskotbänken. Snabb som en vässla i slagen och känslig på spinnakerskotet. Ibland fick man en känsla att han hade fler än två armar. Kanske kan man säga att det var ett vågspel att åka till Hankö med ett sådant hopplock till besättning. Bortsett från ett par tabbar, som berodde på rorsman, gick allt över förväntan.

hankö2013
Nöjd besättning efter andra dagen – en fyra och två spikar i relativt frisk vind. Lite trötta efter en lång dags hårt arbete.

Dag 1. Det började med hygglig vind som blev svagare och svagare. Svåraste konkurrenten, NOR2013, hittade ett eget spår på första kryssen och var långt före övriga i mål. Rorsman på NOR2013 var Peer Moberg som hade seglat 3 OS i Laser och 1 OS i Finnjolle, plus ett större antal VM, EM osv. OK, det var kanske inte så konstigt att han var långt före. Vi fick koncentrera oss på de närmaste konkurrenterna, och lyckades få överlapp på norske Expressveteranen Arild Holt i NOR147 precis innan sista märket. Vi blev tvåa i mål, långt efter NOR2013. Vid eftersnacket var NOR147 överens med oss om att vi hade lyckats skaffa oss överlapp, så det var OK, men en sak kunde de inte fatta:”Var kom ni ifrån?” Enda svaret vi hade var att det måste bero på Jesper Åbergs känsliga trakterande av spinnakerskotet. Vi var nöjda med ett vaket trimmande av focken, vinden blev svagare och svagare och med jämna mellanrum tog vi några mm i fockfallet. Vinden dog helt så det blev bara en segling första dagen.

Dag 2. Nu blåste det bättre, kanske 8 – 10 m/s, och med djävulska stoppvågor ibland. Nu skulle det bli åka, det här är vårt favoritväder. Bra start, men sedan var det roliga slut. Båten ville inte framåt, och vid kryssmärket hade vi 4 båtar efter oss, så vi rundade som 16:e båt ca. Vad händer, kan vi inte segla? Det kommer en svordom från rorsman: “Fan jag glömde häckstaget”. Har det med åldern att göra? Besättningen hade räknat ut att deras sammanlagda ålder inte nådde upp till rorsmans ålder. Efter en bra läns hade vi tagit några båtar, nu väntade vi med spänning på andra kryssen – med draget häckstag. Nu gick det undan, vi tog båt efter båt och gick i mål som fyra.

Om de två följande seglingarna är det inte mycket att säga. Tack vare bra fart och höjd samt säker taktik vann vi båda. En liten historia visar taktikerns styrka. Vi hade haft en mindre slagduell med NOR2013 som slog sämre och lämnade oss i fred, de seglade åt höger, vi åt vänster. Åt vänsterhållet, för styrbord mötte vi djävulska stoppvågor. Rorsman kvider, “kan vi inte slå, de här vågorna tar livet av mig”. Adam Svärd svarar: “Nej, stå på!” Efter ett tag försöker rorsman igen, “kan vi slå?” Svärd svarar: “Nej, stå på!” Till slut slår vi och seglar i lugnt vatten. Vi möter NOR2013 som tappat 75 meter. Starkt av taktikern att stå på sig, att följa det han tror på!

Dag 3. En regnig dag med mellanvind som avtar. Första start, klar läfördel och motström. Besättningen kräver att vi startar vid lämärket för babord. Rorsman ser att Peer Moberg planerar detsamma och fegar. Vet att jag tänker långsamt och kommer att förlora duellen. Försöker starta lite högre upp på linjen men kommer inte in bra, går på märket, och startar om. Man kan sammanfatta med att det var olika viljor i båten och då gick det som det gick. Men vi seglade bra och lyckades komma in som fjärde båt. NOR2013 som lyckades med babordstarten vann.

Andra seglingen blev en lång duell med 2013, som vi vann. En spik till oss, och en tvåa till Moberg. Enligt våra beräkningar hade både vi och 2013 9 poäng inför sista seglingen. Det var helt avgörande vem som kom först i mål. NOR950 och vi gick långt till vänster. Det visade sig att det lönade sig. Vi var långt före trean uppe vid kryssmärket, kanske 150 meter före 2013. Men det var tydligt att 950 gick bättre, framför allt högre. Mystiskt, höjd brukar ju vara vår styrka. Det var mindre vind och redan här borde vi anat att focken inte var rätt supertrimmat. Länsen gick bra tills vi närmade oss märket. Vinden dog ut och klungan närmade sig, men vi hade fortfarande en trygg ledning till 2013. Nu kom det ödesdigra misstaget. När vi närmar oss märket tänker jag säga till Krille: “Supertrimma focken för lättvind”. Men han är upptagen med att planera rundningen och jag tänker att jag säger det se’n. Naturligtvis glömmer jag det och ser att båtarna närmar sig bakifrån efter rundningen. Supertrimmet är som bortblåst ur hjärnan och 2013 seglar om oss i lä. De blir tvåa i mål och vi fyra. En till synes klar seger i HRW 2013 förvandlas till en andraplats. Lite surt men det positiva är att nu kommer vi förhoppningsvis inte att glömma supertrimmet i kommande SM plus Danska Mästerskapen i Express!