LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri


harken

Robship



Fiskekrogen

Doghousemarine

IT Support Center


Kvällsutmaningen

.
.
.

View Results

Polls Archive

Asperö

Different Design



Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Sea Avenue

quantum

Augustp

Grand Soleil

frostbite

Selden

Landrover

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Key West Januari 2008 ... följer du med i january 2009? ... Garanti: Vackert väder - turkos vatten - fina seglingar ....

Karin seglar bättre och bättre i Laser Radial-VM i Takapuna, NZ

March 17th, 2008


Evi Van Acker ligger tvåa efter tre seglingar. Foto Will Calver

Laser Radial VM seglas i Takapuna, NZ. 116 båtar deltar. Karin Söderström går åt rätt håll. Började med en 24e plats, därefter en 10a, och så klämde hon till med en andra plats. Ligger därmed på 10e plats.

För Sari Multala från Finland har det gått åt andra hållet. Ledning efter 2 race, men en 37e plats i tredje racet skickade ner henne till en 12e plats efter 3 race.

No Sailno Name Scores 1 2 3
1 FRA 193009 Steyaert Sarah 9.0 6 1 2
2 BEL 193004 Van Acker Evi 10.0 1 2 7
3 AUS 193003 Blanck Sarah 13.0 1 4 8
4 NZL 193001 Aleh Jo 18.0 7 6 5
5 SUI 193113 Brugger Nathalie 26.0 7 5 14
6 NED 193015 Bouwmeester Marit 27.0 4 7 16
7 POL 193005 Szotynska Katarzyna 28.0 10 5 13
8 GBR 193013 Vickers Lizzie 29.0 8 6 15
9 GBR 193011 Clark Penny 35.0 10 7 18
10 SWE 193115 Soderstrom Karin 36.0 24 10 2
11 GRE 193067 Mantzaraki Eftychia 36.0 11 8 17
12 FIN 193058 Multala Sari 40.0 2 1 37

Takapuna Worlds Laser Radial, Tornado, RS:X

Segelauktion på Tradera

March 16th, 2008

Sveriges Expresseglare inbjuder till auktion på ett Quantum Express Krysställ. Klicka på länken och bjud. Utropspriset är 19.500 kronor.

Bjud på segel

PLAST - Premium Laser Trainingcamp Björlanda 26 - 27 april

March 16th, 2008


Bild från PLAST 2007 i Billdal. Då deltog 52 båtar. Projektledare Viktor Karlsson kanske inte räknar med, men hoppas på 70 båtar iår. Karl Sunesson är tränare.

Info om PLAST 2008:
Tid: lördag 26:e-söndag 27:e april
Plats: Björlanda Kile Segelsällskaps anläggning på Hisingen norr om Göteborg.
Klasser: Laser standard och Laser Radial. Alla som seglar Laser är välkomna, det vill säga juniorer, seniorer och master. Träningen kommer vid behov att delas in i grupper så att seglingen blir så effektiv och rolig som möjligt. Därför är både nybörjare och elitseglare välkomna.
Samling: vid BKSS:s klubbhus lördag 0930.
Tränare: Kalle Sunesson + ytterligare tränare
Deltagaravgift: 400 kr.
OBS! 350 kr i deltagaravgift till medlemmar i Svenska Laserförbundet. Som medlem stödjer du svensk lasersegling, dessutom baseras antalet svenska seglare som får segla VM på antalet medlemmar i klassförbundet. Medlemskapet kostar 250 kr (aktiv medlem) och 100 kr (passiv). Du måste kunna styrka ditt medlemskap för att få deltaga i lägret till den lägre kostnaden. Var vänlig ta med jämna kontanta pengar.
Anmälan: senast 18:e april till [email protected]
Var vänlig lämna följande information:
Namn
Klubb
Klass (Radial/standard)
Födelseår
Seglare som anmäler sig efter 18:e april är med i mån av plats.
Mat: lunch kommer att serveras båda dagarna. Denna ingår i deltagaravgiften
Boende: ett begränsat antal seglare kan bo i BKSS:s klubbhus.
Upplysningar: Viktor Karlsson (Laserförbundet). 0706-577503, Tore Reinhold (Björlanda Kile) 0708-973992


Bloggmaster hade nöjet att prova på Laser för första gången under PLAST 2007 i Billdal. Iår blir det ett nytt försök, men då blir det till att hålla bättre uppsikt på skotet. Just vid det här tillfället kändes höjden grym, men det gick liksom lite långsamt.

Mathieu Richard and crew won the final over Paolo Cian (3-1)

March 15th, 2008


Mathieu & Co vann MIMR, Marseille International Match Race.

Interview with Mathieu Richard, World N° 1, Winner of the 2008 MIMR
“It’s fantastic! This grade 1 MIMR has been really positive for our team. After a long winter break, our objective was to get back up to speed, find our marks, our reflexes on board. We sailed really well and won lots of matches. We are all the happier with our performance that the line-up was of a really high level, with some very motivated teams. We have taken part in every single edition of the MIMR since the beginning - it’s really promising for the rest of the season.”

Interview wirt Paolo Cian, World N° 3, 2 nd MIMR 2008
“We did well in the semi-finals, as we beat Sébastien Col 2 matches to 1 in pretty shifty conditions – I’m satisfied with those matches. The final is another story. Mathieu Richard was better in the prestarts, we were faster in the upwind beat but Mathieu’s team handled the kite more confidently and and was faster. The MIMR is our first big event for Shosholoza in 2008 and finishing second, in these conditions in a
final with the world number 1 is really great. This is our second time in the MIMR, and we are second again – things will be different next time!”

Interview with Sébastien Col, World N° 4, 3 rd MIMR 2008
Sébastien Col recently joined the Yachting Club de la Pointe Rouge, Organising Club of the MIMR. “I’m disappointed, but in Match Racing there is only one winner! In all our matches in the semi-finals we started well and stayed ahead for most of the race but systematically we failed to maintain our lead on our adversary. We found it hard to take the right decisions when in contact with the other boat. I must say it’s a
classic failing of a crew that’s not used to sailing together. We need to work on our communication on board. To do that we’ll be going on a training course next April with Ian Williams, World number 2.

Yachting Club de la Pointe Rouge
Flera foton från Gilles Martin-Raget

Fredrik Lööf testar Supertrimmet

March 14th, 2008

I ett brev från Italien skriver Fredrik Lööf om goda träningsförhållanden på Gardasjön på ssf’s hemsida. Han skriver bl a om storskotskenans återkomst efter 25 års frånvaro: “Vi har ett par nya intressanta detaljer på båtarna, bland annat har vi en travare för storseglet bak på akterspegeln. Detta var något som användes för ca 25 år sedan. Men med dagens material går det att bygga systemet riktigt lätt och starkt. Vi kände direkt att vi kunde utveckla trimmet av båten i vissa specifika förhållanden.”


På den här bilden syns storskotskenan tydligt. Här väljer Fredrik att köra med den på mitten, men det intressanta är att han säger att “vi kände direkt att vi kunde utveckla trimmet av båten i vissa specifika förhållanden.”

.
Frostbite december 2006. Bloggmaster till vänster väljer att skota storen hårt med skotpunkten nersläppt på skenan. Niels Ulstrup till höger har fast skotpunkt för storskotet och måste släppa på skotet i byarna. Just under detta Frostbite var det gynnsamma förhållanden för Supertrimmet, dvs det var en ganska hård grundvind med ständigt inkommande byar. Bloggmaster rörde aldrig storskotet, utan släppte ner storen när byn kom, och räckte inte det blev det lite mer drag i häckstaget. Ulstrup var tvungen att släppa på storskotet när byn kom. Rent intuitivt känns det riktigare att behålle skotet och ändra seglets vinkel när byarna kommer. På bilderna verkar storen till vänster mer effektiv, fast och formstabil, medan storen till höger ger ett slappare och mer sladdrigt intryck. Alla 2,4-seglare som seglade denna regatta kunde konstatera att Bloggmaster seglade högt och fort under dessa förhållanden. Kanske är det sådana förhållanden Fredrik Lööf tänker på när han säger “vissa specifika förhållanden”.

Friska vindar i Marseilles

March 13th, 2008


Blåsigt i Marseilles, men ska det här vara nödvändigt?

Marseille International Match Race pågår för fullt, med start den 11 mars och avslut den 15 mars. Båt: J80. Många kända namn tävlar men svenska namn lyser med sin frånvaro. Här kommer några utdrag från Yachting Club de la Pointe Rouges’ hemsida.

The first flights were launched at 10am this morning in Marseille. The everpresent wind stayed at around 30 knots for most of the day. Tough conditions for the teams, who all hoped it would get lighter during the afternoon. Towards 12, the race committee even considered postponing racing as the sailing conditions were getting really hard, but sportsmanship held the day and the flights went ahead. Then from 4.30 pm onwards the wind dropped, the spinnakers came out, and the storm jib and reefs were replaced. At last the real match racing show could begin with tightly fought duels.

Jure Orel, Sébastien Destremau, Bertrand Pacé and Damien Iehl are the four skippers to leave the tournament after the round robin.

Interview with Mathieu Richard, World ranking list leader, First in the round robin:
“We are really pleased and surprised with our performance. We are just starting our season with the MIMR after a long winter break, and we’ve won all our matches, it’s brilliant. We’ve been able to adapt to the extreme sailing conditions over the two days. We’ve been able to sail all our matches with the spinnaker which is an advantage. We are very surprised by the results of the round robin and the elimination of the two French skippers Iehl and Pacé who I thought were favourites for the final.

Interview with Damien Iehl, 8th in the world:
The upset of the day was the elimination of Damien Iehl, member of the French Match Racing team. “We’ve had a really long and hard day’s sailing – we’re not used to these conditions with lots of wind and waves, having to sail without a spinnaker, all a bit strange. We started the day with two successive losses which were hard for the team’s moral. We found it hard getting back into the race. At the end of the day, when we were already pretty tired, we had to race against the leaders … We are obviously disappointed, but we’ll be back!

Resultat efter round robin:
1 - Richard Mathieu
2 - Col Sebastien
3 - Cian Paolo
4 - Ebler Mads
5 - Mirsky Torvar
6 - Neugodnikov Evgeny
7 - Arbuzov Andreï
8 - Presti Philippe
9 - PACÉ Bertrand
10 - Iehl Damien
11 - DESTREMAU Sébastien
12 - Orel Jure

Nr 9 - 12 har tävlat färdigt och kan resa hem - om dom vill.

Flera foton från Gilles Martin-Raget

Läs mer om tävlingen

Blue Pearl upp en pinne i årets Heineken St Maarten

March 13th, 2008


Längst till höger tvåan Blue Pearl, i mitten trean Chippewa, i årets Heineken St Maarten. Foto Bob Grieser


2007 hade Blue Pearl många hårda matcher med Chippewa som då blev tvåa medan Blue Pearl blev trea. På bilden från ifjol passerar Blue Pearl i lovart efter att Chippewa fått problem med focken.


Sojana, en tvåmastad Farr 115, vann iår som i fjol.

I klassen “Spinnaker 2″ seglade 8 båtar. Den snabbaste var Sojana, en tvåmastad Farr 115, med “rating” 1,333. Hon vann även i fjol. Det var länge sedan som vi diskuterade frågan “är entyp på riktigt och Lys på skoj”. Jag var med i St Maarten ifjol, dels i fotobåt och dels som barlast i Blue Pearl. Vi var flera som imponerades över hur väl Sojana, denna stora tvåmastare, seglades. Men man kommer aldrig ifrån frågan - vann hon två år i följd pga att hon seglades väl, eller vann hon pga av fördelaktig rating?

Tvåa i “Spinnaker 2″ blev Blue Pearl, en Swan 70 med rating 1,183, som seglades av bl a skipper Anders Johnson, Klabbe Nylöf och Andreas Andersen.

Trea i “Spinnaker 2″ blev Chippewa, en Swan 68 med rating 1,118. Ifjol blev Chippewa två och Blue Pearl trea. Iår fick Blue Pearl 15 poäng oxh Chippewa 16. Tätare kan det knappast bli. Slutställningen avgjordes i sista racet, där Blue Pearl blev trea och Chippewa femma.

Heineken St Maarten

Calle Hennix rapporterar från Heineken St Maarten

March 12th, 2008

Hej Arne, den femte februari bestämde Gilla Gabrielson sig för att skicka SeaCart 30:an “True Look” till västindien för att segla några regattor där. Den 11 lämnade båten Göteborg packad i en High Cube 40 fots container med destination St. Maarten – Home of the Heineken Regatta. Den 1 mars anländer båten st. Maarten och den 3:e körs containern på trailer till ett underbart fransk varv och vi börjar plocka ihop delarna. Den 6, torsdag, testseglar vi genom att ta ett varv runt ön för att lägga oss i startposition inför fredagens första race.

Heineken är ju kännt för att bjuda på starka vindar och härliga vågor att surfa i. I år blev regattan den blåsigaste i mannaminne med vindar runt 9-14 ms varje dag. Vi körde med 1-2 rev i storen och revad fock som standarduppsättning under de inledande dagarna. Det var först under sista dagen vi kunde slå ut revet i focken. Den Svenska insatsen i multihull 1 (racing) klassens kan nog bäst beskrivas med; Vi kom, vi såg, vi seglade. Sorry, segrade ska det vara! Med platserna 1, 1, 2 rankades vi som enhälliga vinnare. Men det som kanske är än mer anmärkningsvärt var att vi kom först i mål två av dagarna. Med en 50 fots Nigel Irens trimaran och en 40 fots racing katamaran i vår klass blev vår taktik och känsla att hålla fart i lådan avgörande. Det som gör det än mer ballt var att de fem coola Gunboat katamaranerna (Racer, cruiser, 48 samt 62 fot) som startade 10 minuter före oss också blev frånåkta av den lilla båten som “smoked” around the track!

Kan bara säga att konceptet att stoppa in båten i en container, flyga in efter en månad, plocka ihop båten för att sedan segla ifrån allt på bayen i en härlig regatta är ett fantastiskt sätt att ha roligt och förlänga säsongen. Nu ser vi fram mot att rejsa i USVI, BVI och Antigua innan båten skickas hem till den stundande svenska säsongen med en skön SeaCart 30 Race Week veckan innan Gotland Runt. Vi ser då fram mot den största samlingen av SeaCart 30’or i modern tid.

Hälsningar
True Look & Crew

Besättning:
Gilla Gabrielsson / KSSS
Henrik Dillman / KSSS
Calle Hennix / KSSS
Markku Harmala / St. Barth Yacht Club

Heineken Regatta St Maarten

Sportbåtarna på frammarsch

March 11th, 2008

I början av maj arrangeras ett stort sportbåtsevenemang vid Brest, närmare bestämt vid halvön Crozon. Tävlingen genomförs för 7de året i följd. 130 båtar väntas komma.

Grand Prix Ecole Navale

Longtze är en båt som visar upp sig för första gången i tävlingens 7-åriga historia.

Klipp från Longtzes hemsida:
Longtze Premier is designed by Steve Thompson, internationally known for creating boats that are “the sleek sports cars of the water”. The boat has the right volume sections for fast upwind sailing in all conditions. Downwind, thanks to the shape associated with light weight and a powerful rig, she will jump early on the surf. The efficient keel lested by a lead bulb draft at 1.8 meters gives a good stability to the boat. Longtze Premier is a secure and easy boat to sail under all conditions.

The hull is built in sandwich composite, vacuum in female moulds using Eglass and vinylester resin with a PU foam core. As a result, the hull is stiff, light (280 kg) and strong.

The keel consists of a fin reinforced with carbon unis and a hydrodynimacally designed integral lead bulb. The bulb itself weight 227 kg which is 40% of the overall weight of the boat.

You can choose from 4 gelcoat colours which combined with the original Longtze Premier design makes your boat very special.

Lenght (LOA): 6.8 m.
Beam: 2.5 m. (without removable wings: 2.35 m.)
Draft: 1.8 m.
Mast Height : 11.4 m.
Racing Mainsail: 20.6 sqm.
Racing Code 1 Jib: 13.4 sqm.
Racing Code 1 Asymmetric Spinnaker: 59.9 sqm
Weight of Hull: 280 kg.
Weight of Keel and Bulb: 280 kg.

Kommentar: Friska undanvindar kan nog bli äventyrliga, 60 kvm spinnaker på 560 kg båt.

Mach 650 är en annan båt som kommer till tävlingen.

Kommentar: Även 48 kvm spinnaker på 490 kg båt kan ge friska undanvindar.

Även Juan Kouyoumdjian har ritat en sportbåt.

Båten kommer till tävlingen i Crozon, men första exemplaret har inte visats upp ännu. Specifikationer har jag inte hittat.

Den här utvecklingen och intresset för sportbåtar visar att Carl Beyer och Hans Pettersson var inne på rätt spår då de presenterade CB66 Racer för 3 år sedan.


Marstrand juli 2007. Foto Markus Danielsson

Acura Miami Grand Prix

March 10th, 2008


Foto Ken Stanek

Premiere-Racing arrangerar 2 kappseglingar per år, dels Acura Key West Raceweek, och dels Acura Miami Grand Prix, som avslutades igår den 9 mars.

Michael Illbruck’s första regatta som rorsman i Melges 32, och han vinner, med god hjälp av förstklassig besättning:
Illbruck is a newcomer to the up-and-coming Melges 32 class, taking delivery of his boat just prior to Acura Key West 2008. The German skipper did not steer as Pinta placed seventh in that regatta. He made his debut as helmsman in Miami and performed admirably, winning four races and second or third in five others in totaling 16 points – 10 better than runner-up New Wave.

“We learned a lot in Key West that we were able to apply to this regatta. It was a challenge because of the heavy air and high seas, but the crew did an outstanding job,” Illbruck said.

John Kostecki, who skippered Illbruck’s victorious entry in the 2001-2002 Volvo Ocean Race and is now with the BMW Oracle America’s Cup syndicate, called tactics aboard Pinta. Ross Halcrow of BMW Oracle and Dan Cowie of Emirates Team New Zealand served as trimmers.

“In my biased opinion, John Kostecki is the best sailor in the world. He is incredibly competitive and always puts you in the right spot,” Illbruck said. “However, it takes more than one man to make a boat go fast. This was a team effort and every member of the crew did a fantastic job. We’re all good friends who enjoy each other’s company and that is very important for chemistry.”


Foto Sharon Green

Ballongdansen i Höganäs

March 7th, 2008

Läs referatet från Bloggmasters ballongdans i Höganäs Båtsällskap.

Många tänker kappsegla Express

March 7th, 2008

Igår kväll avslutades Bo Bäversjös intensiva arbete med “Success med Express”. Det har varit tre seminariekvällar och en vecka på Båtmässan. Igår kväll kom 80 Expresseglare och andra till det avslutande seminariet. Många räckte upp handen då Bosse frågade om de tänkte tävla i sommar. Det ser mycket lovande ut för Expresseglandet på Västkusten.

Västkustens Expresseglares Webb-TV Grand Final

March 6th, 2008

Länk till Långedrag 6 mars kl 18 - 21

Titta på räkneverket

March 6th, 2008

1999973

Det var antalet besöksklick den 6 mars kl 0729.

Vem prickar 2.000.000?

Noterat kl 0737: 2.000.037. Dvs 64 besöksklick på 8 minuter.

49 knop. Världens snabbaste på vatten?

March 5th, 2008

Mail från Gilles Martin-Raget:
On behalf of “Master of Speed” organisers please find enclosed 2 photos taken today in Saintes Maries de la Mer (France) of Antoine Albeau, new overall sailing speed record holder with a 49 knot run (subject to ratification by WSSRC).

Gilles Martin-Raget

Ursäkta en som har dålig koll. Har ingen seglat snabbare än 49 knop tidigare? Med stora katamaraner eller trimaraner? Någon som vet?


Antoine Albeau. Världens snabbaste på vatten?

En liten försmak på torsdagens Webb-TV

March 5th, 2008

Bloggmaster besöker Höganäs Båtsällskap och genrepar inför torsdagens LIVESÄNDNINGAR från Västkustens Expresseglares Webb-TV. Här demonstreras med hjälp av en ballong aerodynamiken kring en kropp i rörelse.

Med hjälp av skulpturen av ståltråd och grillpinnar visas varför man kan segla högt och långsamt när båten lutar, och lågt och fort när båten seglas helt plant.

LIVE torsdag kl 18 till 21: Västkustens Expresseglares Webb-TV Grand Final

March 4th, 2008

.

Vad gör Du på Torsdag klockan 18.00?
Här är två förslag från Västkustens Expresseglare:

Besök (som 110st andra gör) föreläsningen ”Success med Express” i Långedrag och lyssna till föreläsare som Peter Krull Andersson, Björn Österberg från North Sails och Arne K Larssen från www.regatta.nu.
Vad skall dessa herrar prata om? Hur man seglar snabbt och rätt med en Express givetvis.
Dessutom lottar vår Sponsor PolyRopes ut massa seglargodis.
Och, det blir massa seglarsnack i kaffepausen.

ELLER

Om Du inte kan besöka oss i Långedrag, titta på Västkustens Expresseglares Webb-TV. Vi kör LIVE direkt från föreläsningen. Hur gör Du för att titta? Klicka på länken Webb-TV på www.regatta.nu

Välkommen att titta och njut av tredje föreläsningen av ”Success med Express” nu på torsdag kväll. IRL eller på Webb-TV, vad väljer Du?

Mvh
Bo Bäversjö

Drömstart

March 3rd, 2008

.

Platsen är Hamburgsund sommaren 2007. Det gäller RM för K6:or. Efter första dagens distanssegling leder K 6 nr 54 Team Hulda. Gång på gång klockar de startlinjen, för att kunna starta vid den gynnade sidan och sedan segla in i strömlä på den vänstra banhalvan. De vet att det bara är en båt som kan göra den perfekta starten vid läbojen. Inte för tidig då är det kört, inte för sen för då ligger man i klungan.

Det ingen räknat med är K 6 nr 49 Matilda som chansar på en babordstart. När såg man en babordstart på ett nationellt mästerskap? Hade 54 varit någon båtlängd längre fram så hade det inte lyckats. Se hur lycklig Percy i Matilda blir när han inser att chansningen gick hem.

Vem vann RM:et till slut? Jo, efter sex seglingar blev det en hårfin vinst för nr 49 Matilda, Percy och Thomas Andersson, före nr 54 Team Hulda.

Fotograf i Hamburgsund Jonathan Johansson, texten skrevs av Bertil Engdahl.

Kosterpokalen, Ägirskölden och KM seglas i Skärhamn iår, den 18 - 20 juli.
Ifjol bevakade www.regatta.nu kosterseglingarna i Hamburgsund. Det var en av de bättre seglingsupplevelserna alla räknade från 1980 tills nu. Det blir precis lika spännande antingen det seglas på ek eller på kolfiber. Det är det som är det fina med segling. Seglar man entyp så spelar det liten roll om båten är stor eller liten, snabb eller långsam. Fast den bästa kombinationen enligt min mening är en liten båt som seglar snabbt.

Jag kan nämna en ytterlighet, Volvo Ocean Race i Rio de Janeiro 2006. Jag tittade på inshore-racet, och jag tittade på starten och det första benet för nästa etapp. Jag kan säga helt säkert - det var absolut inte mer spännande i Rio än i Hamburgsund


Vinnarna av Ägirskölden 2007, Thomas och Percy Andersson.


Kalabalik i starten. Percy kommer grosshandlande och försöker hålla unden, se på roderutslaget. En båt snurrade, jag tror det var Percy.


Finns det en vackrare syn? En Koster bland kobbar och skär. I fjol satt jag i fotobåt, iår hoppas jag komma med i en Koster. Om inte det går får det bli fotobåt iår igen.

Stefan Falkenberg klämmer hemligheter ur Krull och Arne

March 2nd, 2008

Stefan Falkenberg klistrar på ett oskuldsfullt leende, spelar dum och lurar hemligheter ur Krull och Arne.

Svenska framgångar i Tornado-VM

March 2nd, 2008

På pallen:
Genaker från Malmö
Båt och rigg från Västervik

Volvo City Sailing väljer CB66Racer för sommarens stora seglings-satsning.

March 1st, 2008


Volvo har tidigare informerat om sin stora seglingssatsning ”Volvo City Sailing” som kommer att arrangeras på 10 olika platser i Norden i sommar, nu kan vi avslöja att det är klart att man valt CB66 Racer som båttyp för dessa event.

”Volvo City Sailing” kommer till 7 orter i Sverige samt Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Det hela startar i Norrköping 10 maj för att sedan gå vidare till Motala, Stockholm, Karlshamn, Kalmar och Malmö därifrån till Köpenhamn och sedan till Göteborg. Det hela avslutas i Oslo och Helsingfors.

Seglingarna kommer alltid att ske nära centrala delarna av de orter som besöks och racen ska vara publikvänliga och nära land. Man seglar många korta race som leder fram till en final. Segraren från varje ort går till en stor final i Båstad i slutet av september. Segraren från den stora finalen blir kvalificerad att delta i SSF:s Mästarnas Mästare och vinner också en resa till något av VOR:s stop over.

- Vi ville ha en trailerbar båt som är enkel att hantera både på sjön och vid sjösättning/upptagning samtidigt som den ska kännas sportig och modern. Vi ville dessutom ha en båttyp som är en etablerad klass. Efter att ha skannat av olika möjligheter och även provseglat några olika båttyper föll valet på CB 66, säger Stefan Rahm förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet som är samarbetspartner till projektet.

6st båtar + ytterligare 3!
Man kommer att använda 6st båtar för att genomföra tävlingarna på varje ort men det kommer att finnas ytterligare 3st båtar på plats. Kyan Sailing som levererar båtarna kommer att ha 2 extra båtar som erbjuds icke tävlande att få provsegla i samband med eventen. Den 3:e båten kommer att stå uppställd på land som reklampelare och utställningsbåt.

Bloggmaster försöker övertyga Kenny Bergqvist om Super-trimmets förträfflighet

February 29th, 2008

Kenny Bergqvist på väg att övertygas, om än motsträvigt.

Efter alla goa gubbar i heta stolen - två goa tjejer- ÄNTLIGEN

February 27th, 2008


Annika Carlunger tv och Jenny Axhede berättar bland mycket annat vad det betyder för dom att matchracing för damer blir en OS-gren.

Jenny och Annika till OS?

Beautiful Jibe Drop “Live”

February 27th, 2008

Key West jan 2008. Det är Melges 32 nr 158 TABOO med skipper Stephen Pugh, Sausalito CA, som gör den här snygga nertagningen, rundningen. Här ser vi manövern “live”. Om du vill studera bilderna i lugn och ro ligger dom som stillbilder här under.

Arkiv: March 2008, February 2008, January 2008, December 2007, November 2007, October 2007, September 2007, August 2007, July 2007, June 2007, May 2007, April 2007, March 2007, February 2007, January 2007, December 2006, November 2006, October 2006, September 2006, August 2006, July 2006, June 2006, May 2006, April 2006, March 2006, February 2006, January 2006, December 2005, November 2005, October 2005, September 2005, August 2005, July 2005, June 2005, May 2005, April 2005, March 2005,