LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri


North Sails

Robship

Semcon

harken

Doghousemarine

Kona Nordic

Fiskekrogen

IT Support Center


Kvällsutmaningen

Ny omröstning: Vem blir Mästarnas Mästare 2007?
Mikael Lindqvist J80
14%
Arne K Larssen Express
13%
Niklas Edler Laser Master
11%
Magnus Engdahl H-båt
7%
Anna Hagberg Optimist
7%
Gutta Johansson IMS
6%
Patrik Forsgren Formula 18
5%
David Selvert Maxi Racer
4%
Therese Torgersson Wild Card
4%
Per Boström Formula Vindsurf
4%
Leif Carlsson Drake
4%
Erik Waller Smaragd
4%
Stellan Berlin 2,4 mR
4%
Karin Almquist 470
3%
Staffan Ek 606
3%
Victor Bergström E-jolle
3%
Oskar Röös Neptunkryssare
2%
Thomas Hansson Mild OK
2%

2%
Per Bäcklund Mirror
1%
Total Votes: 255

Polls Archive

Seapaw

frostbite

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Different Design

Albatross2


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Augustp

Grand Soleil

Marinaman

Selden

Asperö

Ottosson2

Landrover

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Stilstudie ....... SM-vinnare ....... Express 2007 ....... Foto Mats Åhlander ...

Om konsten att skapa intresse kring segelsporten utanför den inre kretsen av seglare

October 16th, 2007

Artikel i Nya Wermlands-Tidningen den 25 september 2007. Det hade seglats en LYS-serie på Vänern under sommaren. De som hade seglat bäst skulle segla Venern Cup för att avgöra vem som verkligen var snabbast. Bloggmaster hade bjudits in som Wild Card. Reglerna var sådana att Wild Card egentligen inte skulle ha möjlighet att vinna. De andra hade med sig poäng från serien, och vid lika poäng skulle segern gå till Vänern-båt. I stora drag var det så att Wild Card var tvungen att vinna varje segling för att hamna överst på prispallen, och det var det vi gjorde, förutom en, men det räckte. Besättningen bestod av Bloggmaster + vapendragare Carl P. Sylvan från Henån, plus tre alerta ungdomar från Karlstad: Adam Pluto, Erik Åberg och Jesper Åberg. Fotograf i Karlstad var Josef Jura och artikeln skrevs av journalisten P-O Jörnmark.

Artikel i Kungsbacka-Posten den 16 oktober 2007. Sex CB66-or hade seglat om Kattegatt-pokalen i Gottskär, i regi av SS Kaparen. Tidningen skickade ut egen fotograf, Jan Winberg och journalisten Malin Heidenfors ringde och intervjuade.

Det går att skapa intresse kring segelsporten om man har ett bra recept. Var och en måste hitta sitt eget recept. Mitt har varit: Hög ålder, vitt skägg, bra placeringar tack vare goda medseglare, men framför allt en Gul Jacka som gör sig bra på färgbild.

Efteranmäld vinner Kvällsutmaningen?

October 15th, 2007


Bild tagen i samband med VIBK’s KM

Peter Witt från VIBK, Viggbyholm, mejlade och undrade om det gick att efteranmäla sig till tävlingen Kvällsutmaningen. Eftersom ingen sista anmälningsdag har uppgivits ser jag inget hinder. VIBK’s ökning från 2006 till 2007 i antalet deltagare per kvällssegling var 55%!

Om du tycker att din klubb skall vara med i Kvällsutmaningen 2006 - 2007 så är det bara att skicka in uppgifterna, dvs medeltalet (”ingångsvärdet”) för antalet deltagare per kväll för 2006 plus en lista över alla kvällsseglingar 2007 med antalet deltagare.

Klicka på “Kvällsutmaningen” under banners till vänster.

Team www.regatta.nu vann Kattegattpokalen i Gottskär

October 13th, 2007


Från vänster: Anna Ernestad, säker tävlingsledare med pondus. Team Carat, Stefan Blom blev femma med 26 poäng. Team Björland blev trea med 13 poäng. Team www.regatta.nu vann med 7 poäng. Team Julia blev tvåa med 9 poäng. Team Victory Challenge med Anders Dahlsjö blev fyra med 17 poäng. Team Erik Norrström blev sexa med 27 poäng.

Idag var det rena högsommaren i Gottskär. (Blev det något av snöstormen på Ostkusten?) Lätta, krävande vindar, sol, varmt. Ingen tränar och tävlar så energiskt som Julia Wännerdahl. Nu börjar ansträngningarna bära frukt. Segern skulle komma att avgöras i sista racet. Om Julia vann skulle Kattegattpokalen hamna i hennes bokhylla. www.regatta.nu tjuvade och fick vända om. Julia var på väg att vinna, men www.regatta.nu hade flyt med vindstråken på första länsen, hämtade in försprånget och kunde gå om.


Swe128, team Erik Norrström, har varit på frammarsch, slog Olof Björlande sista onsdagskvällen i Lerkil. Men idag var dom fullständigt hopplösa. Vi undrade vad dom sysslade med och frågade oss, “går det att segla så långsamt med en CB66″? Bloggmaster som seglat med bulb i Öresund anade oråd och beordrade backning innan start. Förra hösten i Vedbäk gick det så otroligt långsamt så till slut stannade vi och backade, mitt under racet. Halva sargassohavet flöt upp runt båten. När Erik Norrström och hans besättning fick upp båten ur vattnet, och fick syn på sjögräset på kölen, steg humöret. “Skönt att veta att vi inte är dåliga”. Något att tänka på när man seglar med bulb, backa alltid före start!


Inte många millimetrar mellan båtarna vid rundningarna. Foto Hans Wåhlberg


Intressant vågformation kring akterskeppet vid kraftigt roderutslag runt märket. Foto Eddie Blom


Team Julia rundar före team Björland. Gast Mattias Mellström sliter upp gennakern i topp innan aktern lämnar märket. Foto Hans Wåhlberg


Anders Dahlsjö & Co var nyfikna på CB66 och lånade Seldéns båt. Seglade ibland överraskande fort med tanke på att det var första gången. Men båten har lånats ut en del och var inte helt på topp, så det blev lite strul ibland. Kanske fick dom mersmak? Hoppas det.

Det saknas några uppgifter innan vinnaren av Kvällsutmaningen kan utses

October 12th, 2007

BJK Grebbestad hade inga kvällsseglingar i fjol så första raden räknas inte. Fredrikstad har en kraftig ökning men där saknar vi uppgifter för hösten. Stenungsund SS har haft en mycket bra ökning från i fjol till i år, liksom Tallebryggan i Karlskrona. Men som sagt, uppgifter saknas för flera klubbar så nu är det dags att ta sig i kragen och rapportera.

Oktoberregattan Långedrag 2007: Ny seger för världsmästaren

October 11th, 2007


Som vanligt kommer många båtar till 2,4-regattorna. Foton Carl Peter Carlsson

Världsmästaren Lennart Heselius från Gävle 2,4-flottilj knöt ihop säcken med segern i årets sista och avgörande seger i ranking-regattan för 2,4mR klassen i Långedrag i helgen.

Peter Andersson från Göteborgs 2,4-flottilj bärgade med sin 4:e plats silvret i riksrankingen i klassen. Tillsammans med de senaste 2 årens topp placeringar på VM har han visat att han tillhör den absoluta toppen i klassen.

De 20 deltagarna bjöds på varierande vind och väderförhållande under seglingarna. Lördagen präglades av fantastiskt vackert höstväder och lätta vindar. I de ibland chansartade förhållandena där man kunde åka jo-jo up och ner igenom fältet var det som vanligt ändå de som gjorde minsta antal misstag som drog längsta strået.

Janne Nilsson från Halmstads 2,4-flottilj toppade efter första dagen med Lennart Heselius i hälarna.

Söndagen bjöd på friskare vindar och mulen himmel. Lennart Heselius excellerade och visade att han håller topp-klass under alla förhållanden. 2 spikar av 3 möjliga 2:a dagen placerade honom i en klass för sig. Även om han var den som oftast tog hem segern var det mycket tätt med små marginaler. De 10 första båtarna kom under söndagen oftast in inom 1 minut. För de som befann sig i den övre halvan var ledaren aldrig utom räckhåll.

Endast enstaka poäng skiljde platserna 2-5. Emil Axelsson blev till slut 2:a med Janne Nilsson hack i häl. Peter Andersson slutade 4 efter att ha seglat upp sig efter en mindre lyckad lördag. Till hemmaseglarnas glädje fanns 4 av Göteborgs 2,4mR-flottiljs seglare bland de 10 främsta i slutresultatet. Särskilt gladde det oss att Sten Strömberg som gnetat i uppförsbacke några år nu på allvar blandar sig i leken. Med sin 9:e plats i helgens regatta har han satt sig i respekt hos de etablerade ”kanonerna” och fått lite lön för sitt ”gnetande”.


Svensk triumf i VM för 2,4mR. I mitten Lennart Hesselius, guld. Till vänster Stellan Berlin, silver. Till höger Ulf Arvidsson, brons. 5 svenska seglare bland de 6 första.

Alla resultat på www.swe24metre.com

Mystisk kursändring av Isabelle Joschke

October 10th, 2007

.
Foton Pierrick Garenne och Gilles Delacuvellerie, båda Grand Pavois.

Isabelle Joschke vann första sträckan från Fort-Boyard i Bredtagne till Funchal (Madeira). För några timmar sedan ändrade hon kurs och seglade rakt österut. Tävlingsledningen anande oråd och skickade ett av eskortfartygen efter henne.

Inatt meddelade hon via VHF att “the rope swivel” var trasig, och att hon trots många timmars arbete inte lyckats laga den. Antagligen är hon tvungen att bryta. Jag vet inte vad en “rope swivel” är men det skulle inte förvåna mig om det har något att göra med en manuellt svängbar köl. Berätta ni som vet.

Vem blir Mästarnas Mästare 2007

October 10th, 2007


Sveriges Meste och Bäste seglare 2006 Magnus Woxén med besättning Kalle Kjerstadius, Philip Carlson (Kaparen i Gottskär), Mattias Almstedt. Foto Oskar Kihlborg.

Den 20 och 21 oktober seglades det i Sandhamn om titeln Mästarna Mästare. Vem tror du vinner? Du kan rösta, om du vill. 24 besättningar är anmälda + ett par Wild Cards. Tyvärr finns det bara 20 svarsalternativ på min omröstning så följande saknas på listan:

Per Boström Formula vindsurfing
Patrik Forsgren Formula 18
Niklas Edler Laser Master
Per Bäcklund Mirror
Therese Torgersson Wild Card

alla besättningar

Det går bra för vår portugisiske vän Fransisco Lobato

October 9th, 2007


Klockan 12 idag den 9 okt ligger Fransisco på fjärde plats bland alla, men en överlägsen ledning bland serie-båtarna. Foto Olivier Blanchet

transat 650

CB66-final: Brenter igen

October 7th, 2007


Ettan Team Sogeti och trean Team Åmålstryck i gaten. Foto Helena Karhunen


Team www.regatta.nu blev tvåa. Foto Stefan Rahm


Team No Name Yet. Blev tvåa i silverfinalen. Intressant handväxling. Det är rorsman Krister Torssell som jonglerar med rorkulten. Foto Helena Karhunen


Fyran Team Borderware. När resultatlistan presenterades utsläpptes ett skri av frustation över att återigen, som i Dalarö, hamna en pinne utanför pallplats. Av öden det värsta. Foto Helena Karhunen


Femman Team BMW, förrförra årets vinnare av Landrovern. Skipper Tobbe Johansson från Lysekil hade hyrt in framtidshoppet Carl P. Sylvan som rorsman. Foto Stefan Rahm


Sexan Team Bintec. Foto Helena Karhunen


Etta Team Sogeti med prischeckar. I bakgrunden prisutdelaren Markus från Kyan Sailing, och Andreas och Erik från arrangerande klubben NYC, som genomförde 10 välplanerade seglingar.


Tvåa Team www.regatta.nu


Trea Team Åmålstryck


Pontus Brenter tyckte vattnet var kallt.


Bloggmaster rätt nöjd med andraplatsen men Mattias Petersson har just brutit ihop. Foto Helena Karhunen

Alla resultat finns på resultat CB66 final

www.regatta.nu leder CB66-finalen i Nacka Strand

October 6th, 2007


Från vänster Arne K Larssen, Mattias Petersson, Fredrik Åstrand. Foto Helena Karhunen.

Team www.regatta.nu - 15 poäng
Team Sogeti - 18 poäng
Team Åmålstryck - 19 poäng

Du behöver inte vänta på Transat Jacque Vabre i november. Transat 650 anländer till Salvador de Bahia den 25 oktober

October 5th, 2007


I morgon lördag startar andra etappen från Madeira till Salvador de Bahia. Beräknad ankomst den 25 oktober.


Jag träffade Fransisco Lobato i Cascais i november i fjol. Han hoppades delta i Transat 650, om han fick ordning på sponsorerna. Nu är han med, ligger på 55 plats, men det ser bättre ut om man tittar på serie-klassen. På bilden visar han vattennivån när han vid ett tillfäle seglade genom en våg.

transat650
minitransat650

Lugnet före stormen

October 5th, 2007


En nöjd Ernesto Bertarelli lyfter America’s Cup efter segern i somras. Men nu är det andra tider. Bertarelli har tagit med sig bucklan till New York Yacht Club där den hörde hemma i 132 år fram till 1983 och ställt den på den tomma piedestalen. Varför då, kan man undra? Borde den inte stå i Schweiz tills någon annan tar den?

Bertarelli vill ändra AC, t ex skall båtarna bli större, och det skall seglas vartannat år. Varför då? Jo, dessa ändringar “will make the 156-year- old event more marketable and profitable”. Larry Ellison gillar inte Bertarellis initiativ, så nu möts de båda herrarna i the Supreme Court of New York den 22 oktober.

Man tar sig för pannan och inser att segling är mångfacetterat, att avståndet mellan en stilla onsdagskväll i Lerkil och en finalsegling i America’s Cup är längre än oändligt. Fast två saker har vi gemensamt - vinden och vågorna.

Läs hela storyn bloomberg

Kan man leva utan Samba?

October 4th, 2007

I november seglas Transat Jacques Vabre från Le Havre till Bahia Salvador i Brasilien. Kan man inte segla med så kan man ju alltid åka dit och rapportera från målgången.

Kan man leva i Sverige? Kan man leva utan samba? När Nisse Carlsson och jag rapporterade från Volvo Ocean Race i Rio förstod vi att vi hade kastat bort våra liv - i Sverige - utan samba - utan värme - utan livsglädje. Och nu är det för sent.

bahia-online


Man brukar säga att det är “vägen som är målet”, men jag är säker på att när det gäller att segla från ett regndränkt Le Havre i november till ett solblänkande Salvador de Bahia så är det “målet som är målet”.

Två rekord på väg att sättas redan 3 månader före starten för Sydney Hobart

October 3rd, 2007

Segla kan man tills man dör, om man vill. Olof Björland är med sina 60 år på nacken rena junioren jämfört med John Walker och Lou Abrahams.

John Walker, 85, har anmält sig till årets Sydney Hobart och blir därmed den äldste skipper som någonsin seglat detta krävande race. Han har “bara” hunnit med 23 Sydney Hobart hittills.

Lou Abrahams, 80, tangerade i fjol rekordet 44 seglade Sydney Hobart. Då var han på väg att kasta in handduken, men frestelsen blev för stor och han anmälde sig till årets race. Därmed, när han går i land på Hobart, har han seglat 45 Sydney Hobart, vilket är nytt rekord.

Man blir imponerad av dessa krutgubbar. Själv har jag seglat Göteborg Offshore Race EN gång, och jag lovade mig själv - ALDRIG MER.


John Walker, IMPECCABLE, oldest skipper (84 years old), receives trophy from Royal Tasmania Yacht Club Commodore Marion Cooper Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2006 ROLEX/Daniel Forster


IMPECCABLE, John Walker Rolex Sydney Hobart Race 2006 © ROLEX / Daniel Forster


Lou Abrahams owner of CHALLANGE Ambiance pre-start preparations. Boxing Day Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2006 ROLEX/Daniel Forster


CHALLENGE, skipper Lou Abrahams on his 44th Sydney Hobart Yacht Race 2006 ROLEX/Daniel Forster

Favoriter i Repris: Jeremy Gale, the great motherfucker

October 2nd, 2007

Jag har förstått att många har uppskattat pre-start-dialogen i Dalarö mellan Jeremy Gale och Bloggmaster. Här kommer den i repris:

This is going to be a bad start, Arnie.
Vid det 10de och sista racet var det läfördel. Jag siktade på en punkt på linjen ca 3 - 4 båtlängder i lovart om märket. Följande lilla dialog utspann sig:

(Ca 40 sekunder till skottet)

J: This is going to be a very, very bad start, Arnie.

A: No, this is going to be a great start, Jeremy.

(Ca 20 sekunder till start)

J: This is going to be a fucking bad start, Arnie.

A: No, Jeremy, this is going to be a great start. SHEET THE FUCKING SAILS, JEREMY. (Nu hade även jag lärt mig att säga fuck).

(Full fart på linjen på skottet, fria, med en hel klunga i lä som försökte komma upp till linjen)

A: As I told you, Jeremy. This was going to be a great start.

J: Just luck, Arnie. Just luck.


Längst bak Bloggmaster, i mitten Jeremy Gale, längst fram Philip Carlsson.

606-Granpokalen Växjö 29-30 september 2007

October 1st, 2007


På den lilla insjön Helgasjön i Växjö har många gånger under åren utspelat sig dramatiska scener, så även i år när en 606 välte helt upp och ner. Foto Stefan Ljungstedt seglingsbilder.se


Vinnare 606-Granpokalen 2007: (Från vänster till höger) Stig Munchaus & Jens Lauge, SES, Danmark (2 plats), Thomas Lundberg & Petter Norring, s606k (1 plats), Niklas & Mattias Strand (3 plats).


Vinnare 606-Rikscupen 2007: (Från vänster till höger) Göran Bengtsson & Elke Cronenberg, s606k (2 plats), Thomas Lundberg & Petter Norring, s606k (1 plats), Pelle Nihlmark (3 plats).

Nacka Strand Speed Sailing Day

September 30th, 2007

Kontraster möttes i Nacka Speed Sailing Day. Tyvärr uteblev speeden pga för lite vind. Kanske blir det bättre nästa år? Om Ray Adams hade varit där och sjungit Hör min sång, Violetta, så hade stämningen varit ännu muntrare under regattamiddagen.

Bra tid på gång men gick tyvärr i mål på fel sida om märket.

Speed sailing day var kanske ingen träffande slogan med tanke på vindstyrkan.

Tre olika team seglade HiQ. Det snabbaste teamet seglade speedsträckan på 22 sekunder.

Idag söndag tränade vi CB66 inför finalen i Nacka Strand nästa helg. Efter lunchen bjöd Calle Hennix team www.regatta.nu på en tur med SeaCart’en. Om man skall döma efter ansiktsuttryckena var det riktigt roligt att segla SeaCart. Det var inte mycket vind men det kom en och annan liten puff och då axade vi lätt upp i 18 knop.

Western Express vaknar till liv efter en flerårig slummer

September 28th, 2007

Det är den superenergiska, superentusiastiske Bosse Bäversjö som tagit hand om ordförandeklubban. Till sin hjälp har han Stefan Falkenberg, Fredrik Johansson, Stefan Pavia, Johan Källmark och Bloggmaster.

Det ligger massvis med Expresser på Västkusten men bara en handfull kommer till Cup-seglingarna. I går kväll höll den nya styrelsen för Western Express sitt första möte, där det bubblade av energi. Till sommaren blir det en pånyttfödelse för Express-seglande på Västkusten. Vänta och se, bara.

Ole’s vandringspris för 606 konverteras till KATTEGATTPOKALEN för CB66 Racer

September 26th, 2007

Den 13 och 14 oktober seglas Kattegattpokalen för CB66 Racer i Gottskär. Arrangör är SS Kaparen med assistans från Lerkils BS. Det seglas 5 korta race på lördagen + 5 korta på söndagen. Det blir start och målgång vid tribunen. En kort halvvind, eller vad det kan bli, till första bojen, därefter kryss/läns-bana. Det kan bli spännande att följa för publiken som befinner sig på 50 meters avstånd.

Regattafest i SS Kaparens lokaler på lördagkvällen. Övernattning i sovsäck i Arnes hus i Gottskär. Läs mer på ss kaparen

Anmälan till [email protected] eller per telefon 0708 104228.

Läs mer om Ole’s vandringspris på Ole’s vandringspris

Vener Cup Finalen i Karlstad avgjord

September 23rd, 2007


Till vänster vinnarna team www.regatta.nu, som bestod av tre alerta grabbar från Karlstad framför cockpit - Erik Åberg, Adam Pluto, Jesper Åberg. I cockpit Henåns stolthet Carl P. Sylvan och Bloggmaster. (Age no issue in sailing. Lägg ihop de 4 ungdomarnas åldrar och summan tangerar rorsmans ålder!) I mitten tvåan team Claes Källqvist, besättning Niclas Björkman, Anders Brunzell, Anders Åberg. Till höger trean team Oskar Skoting, besättning Erik Skoting, Peter Veileby, Daniel Grund.


Täta situationer i mängder, väl kämpande besättningar.


Underbart att få segla J24 igen. Tack så mycket KSS för wild card-inbjudan. J24 är en lyckad båt, 5 man på en liten yta, spännande besättningsarbete.


I slagen går det undan.


Några snabba rörelser och alla hittar sina platser.


Täta starter.


Vinden var byig, som vanligt, på Vänern. Jag har Åmål i färskt minne. Kanske en god idé att släppa läsuggan?


Spinnakrarna åkte inte ner en sekund för tidigt.


Här finns det förbättringspotential. Sätt dit rorkultsförlängaren igen. Skicka fram besättningen framför mantågsstöttan. Är det inte den ganske tunge CB66-seglaren Mikael Liljegren som har fått på sig en Södra Oceanen Överlevnadsdräkt? Den vikten skulle göra större nytta längre fram.

Björlanda Sista Chansen 2007

September 23rd, 2007

Olof Björlands rapport från Sista Chansen i Björlanda:
Björlanda Kile Segelsällskap bjöd som vanligt på fina vindar, bra banor, goda smörgåsar och en mysig stämmning. Helt enkelt en LYS-ande propagandakappsegling.

Med sol och vindar startande på 9 m/s och långsamt avtagande till 5 m/s var det en fin avslutning på dom flesta av deltagarnas säsong.
Den relativt moderata vinden och dom snälla banorna med kryss och läns gjorde att även dom inte så vana seglarna kunde känna sig lugna med att sätta spinnaker.

Detta var verkligen en propagandesegling som säkert gjorde att vi får ut fler tävlande på banorna.

Rätt eller fel LYS-talstjöt fram och tillbaka var inte det viktigaste denna dag. Det var det fina vädret, dom perfekta vindarna och den enkla banan som alla minns när dom sitter i TV-soffan och tänker tillbaka på denna blåsiga sommar.

Tack BKSS för att ni ordnar denna trevliga segling för oss LYS-ande seglare.


Målrakan - det seglas SYL. Patrik Persson i X99 SWE22 i en luffningsduell med Martin Nilsson i Salona 37 och Fredrik Wenehult i First 36,7. Tydligen lyckades Patrik hålla dom bakom sig, enligt resultatlistan. Starkt i en långsammare båt!


Den vinnande Maxi 77:an.


Segrarna seglade en Maxi77- Herrsjö / Kling / Eriksson - Äldst är bäst - respekt ! ! ! (Bildtextens författare: Olof Björland).


Tvåan, en Cumulus.


Andrapristagarna, Johan Söderberg med besättning.


Trean, en Cumulus.


Tredjepristagarna, Magnus Fredriksson med besättning.


Fjärdepriset gick till Cumulus SWE269, Ola Zachrisson med besättning.


Femte pris gick till X99, Patrik Persson med besättning.


Sexa i mål, en IW31, Sören Lundin med besättning.


Sjuan och åttan går i mål, först Salona 37 med Martin Nilsson och besättning. Därefter Fredrik Wenehult med besättning i en First 36,7.

www.regatta.nu seglar Vener Cup Final

September 22nd, 2007


Nio lag seglar nån slags matchracing med 3 båtar i varje match. Det är 8 lag från Vänern som har kvalat för finalen + ett wild card, www.regatta.nu. Bild från första racet, som www.regatta.nu vinner. Foto Hägern.


www.regatta.nu’s besättning, framifrån: Erik Åberg, KSS - Adam Pluto, KSS - Jesper Åberg, KSS - Carl P Sylvan, Henån - Arne K Larssen, SS Kaparen.


Team Leif Dehlén med besättning Johan Karlsson, Alexandra Sundin, Joakim Bäckström, Joakim Ahl.


Team Tomas Jansson med besättning Denis Debaere, Sara Norlander, Mikael Liljegren, Tjaling Chaudron.

Sunneskärs tillfartssegling en ren familjeaffär

September 21st, 2007

Hej Arne, igår kväll var det prisutdelning för årets tillfartssegling till Tjörn Runt från Sunneskär. Den 39:de årgången bjöd som vi minns på mycket friska vindar mellan 13-17 sekundmeter. Tur för oss i dubbel bemärkelse var att vinden var sydvästlig så det var bitvis slör som gällde och det innbar mer bekväm segling samt att det blev mycket surfande för mej och min bror som hade ställt upp med vår svarta CB66 Racer. Det är upp till var och en på denna blogg att bilda sej en egen uppfattning och slutsats om CB66:ans LYS tal är rätt eller fel men vann gjorde vi iallafall enligt LYS! Jag vill trycka på att det till mestadels var slör … samt att vi inte förde gennaker förrän sista 10 minuterna!

En annan kul grej var att våran far Eddie Blom med besättning Lars-Ove Gustavsson, Ingemar Olsson och Thomas Durell rattade sin Maxi 95 såväl bra att de tog hem en hedrande andraplats. 39:de upplagan av Sunneskärs tillfartssegling blev alltså en familjeuppgörelse. Av en händelse så råkade Eddie granska vårt 1:a pris som är en vandringspokal med föregående 38 segrares initialer på och till sin häpnad hittade Eddie sitt eget namn på pokalen. Då var året 1972 och man kan läsa att Eddie som då hade Sture som tilltalsnamn seglade sin Joker (Ballad) med namnet “Princess”. Detta hade han glömt av..?? Året efter hette segraren Åke Hjort och detta är en av Eddies allra bästa vänner samt på den tiden motståndare så de borde haft en het strid. Minnen är roliga!

Andra namn som går att läsa är Kjell Göransson 1970 & 1974 & 1997, Emil Sandberg 1971, Leif Bergqvist 1975 &1977, B Söderberg 1989, Pontus Göransson (Västbris) 1996 & 1999 & 2001 & 2002 och inte minnst vår bloggande Peter Gustavsson 2003 &2005.

Nästa år är det jubileum och en stor lobbingkampanj skall genomföras. Kanske kan vi få uppleva glada 70-talet igen med över 60 båtar till start!? Vi från Lerkil skall arbeta aktivt att våra båtar ansluter iallafall.

Häsningar
Stefan Blom

Grandios avslutning i Lerkil i kväll

September 19th, 2007


Årets sista segling i Lerkil blev en grandios tillställning. Det blåste 12 meter medelvind från sydväst och några vågberg var gigantiska. Behöver jag säga att CB66-orna flög fram på väg norrut? Det var lite Volvo Ocean Race Södra Oceanen över det. Vid ett tillfälle dönade en våg över båten så fördäcksgast bloggmaster flög akteröver och landade i mittgast Mattias Petterssons knä.


Mittgast Pettersson tog den här bilden under kryssen. Det är bloggmasters rygg som syns i bildens överkant. Kameran var Olympus my 725 SW shock + waterproof.


Tvåan Feva Elite med skipper Björn Gerstädt kommer halvplanande mot mål. Egentligen var han moralisk vinnare, om sanningen skall fram. Han startade 1,5 minuter för sent. Varför? Jo, han var inte säker på om Lyskommittén hade lagt in en säkerhetsmarginal i hans Lystal på 1,13. För att undvika diskussioner om han vann pga för lågt Lystal startade han för sent. Så handlar en riktig sportsman. Dessutom satte han inte spinnakern, eftersom han tyckte att kombinationen medelvind 12 meter och en gast som var en landkrabba som aldrig hade suttit i en segelbåt tidigare var att utmana ödet.

Bakom Fevan kämpar Jonas Wintzell (tv) och Olof Björland om tredjeplatsen. Jonas passerade mållinjen först, en halv båtlängd före.


Kvällens omoraliska vinnare. Från vänster prisutdelare Eddie Blom, förgast bloggmaster, rorsman Fredrik Åstrand, mittgast Mattias Pettersson.


Kvällens etta, CB66 www.regatta.nu närmar sig mål.


Kvällens tvåa, men moraliske segrare, Björn Gerstädt med son till vänster och landkrabba till höger. Björn startade 1,5 minuter för sent för att kompensera för att Lyskommittén eventuellt hade glömt att straffa hans båt med säkerhetsmarginal.


Jonas Wintzell med besättningsman blev trea denna kväll med sin CB66, lyckades klå Olof Björland med en halv båtlängd.


Närmast kameran Hans Wåhlberg med NF. Blev femma i kväll, men vann höstserien i Lerkil. Bakom Hans ser vi Erik Lundén med Express. Tappade ett fockskot och kom på efterkälken i kväll.

Arkiv: October 2007, September 2007, August 2007, July 2007, June 2007, May 2007, April 2007, March 2007, February 2007, January 2007, December 2006, November 2006, October 2006, September 2006, August 2006, July 2006, June 2006, May 2006, April 2006, March 2006, February 2006, January 2006, December 2005, November 2005, October 2005, September 2005, August 2005, July 2005, June 2005, May 2005, April 2005, March 2005,