This entry was posted on Wednesday, October 10th, 2007 at 6:45 and is filed under segling. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.
Synd att man inte kan rösta på Patrik Forsgren som representerar Formula 18, han och sin besättning är flerfaldig Svensk mästare i Express(SWE1121), 606, Formula 18 mm
Hej M,
håller med dig till 100%. Jag tänkte vi kunde göra den första omröstningen till en kvalomgång. Efter några dagar börjar vi om igen med en ny omröstning med de 10 första på denna lista + de som inte fick plats + nytillkomna. Vad tycker du?
Det tror jag blir bra, tror kanske att ni får rejält hårt motstånd med tanke på vilka besättningar respektiver rorsman fått ihop, om möjligt lägg gärna in besättningarna till respektive rorsman mycket av kompetensen ligger där eller lägg i allafall en länk till startlistan där besättningsdeltagarna står med.
Så här kommer slutresultatet se ut , top 4
1 Leif Carlsson Drake(VM medaljer i Stare mm)
2 Mikael Lindqvist J80(rankad 3à i Världen i matchracing för några år sedan)
3 Patrik Forsgren
4 Jultomten Arne K & CO
Startfältet ser mkt tuffare ut i år än förra, ska bli jäkligt kul och se hur det går. Min erfarenhet från förra året är att detta är en verklig lagsport och besättningsarbetet spelar förhållandevis större roll än vem som styr. Det är ju korta banor och ingen har nåt direkt fartövertag. Man vet ju inte vad respektive rorsman dyker upp med för besättning, mao det är, i mina ögon, en helt öppen historia.
Men alla deltagare kommer få en upplevelse, det kan jag lova och jag är grymt avis (Ska nog göra ett seriöst försök att kvala in till nästa år).
Verkar märkligt att segraren i CB inte får tävla. Man blir väl inte förvånad, men någon på SSF borde ha lite koll på vad som händer utanför OS klasserna.
Som en “dark horse” säger jag Anna Hagberg som var bästa optimist tjej på JSM. Förutom att hon är en otroligt smart seglarthej så har hon har en väldigt meriterad besättning som till vardags seglar match racing. Emma Jönsson är en före detta landslagsseglare och mycket kompetent! De är vana vid snabba manövrar på små utrymmen!
Josefine Ollson blir inte ofarlig hon heller, hon brukade slå de bästa killarna i E-jolle och hon brukar ge Karin Söderström en match de gånger de möts i Laser R, och Karin Almqvist/Karin Bergh är riktigt duktiga, Abbe tippar på Girl Power i år!!
SA
Om du var seglare nog att kvala in, så skulle du nog förstå.
Tävlingen är till för dom bästa, sorry.
Synd att vissa skall klaga på allt roligt.
Abbe kul att tjejerna ställer upp, men jag tror inte deras möjligheter är så stora.
Viktor och Mackan har stora möjligheter, om inte dommarna gör en dundertabbe som förra året, frikort till finalen åt Victory Challenge.
Lycka till grabbar, ni får inte få tjejdäng igen.
Tja, jag har ganska många SM-medaljer och räknar mig till de som förstår. Ville bara framföra min åsikt om tävlingens orimlighet -mer behöver man inte säga.
Ploj eller inte, detta är ett sätt att skapa intresse för entypsklasserna. Det måste ju vara lättast att ta ett SM guld i de klasser med få båtar och därmed borde dessa klasser attrahera sugna kappseglare. Kanon-idé. Verktyget under Mästarnas mästare, J92 , känner de flesta kölbåts-seglare sig hemma i med en gång och de som seglar Optimist idag har ju ändå framtiden för sig. Förra året gick finalerna inne vid bryggan i Sandhamn och det var väl kanske väl chansartat. För att nå finalerna seglades emellertid en hel rad fina rättvisa seglingar på fjärden utanför Sandhamn. Som sagt, mycket kul idé som går att utveckla! Tänk seglingar på ett publikvänligt ställe, kanske Riddarfjärden eller Göteborgs hamn. Varför inte en internationell cup? osv.
1. Mikael Lindqvist (duktig på “små ytor”)
2. Patrik Forsgren (duktig och noggrann)
3. Leif Carlsson (bättre i år än på länge)
Kul tävling - ingen värdering! Vissa har kört mycket i båtttypen eller i liknande båttyp, andra kliver i för första gången. Det är klart att det inte ger rättvisa föutsätningar. Men som sagt; kul!
Tycker det är skandal om Brenter och co som seglar CB66 inte får vara med när CB66 har visat sig så stark och varit den enda entypsklassen som gått framåt dom senaste åren.
Jag föreslår Wildcard för Brenter och co.
Tror för övrig det är dom duktigaste besättningarna - inte rorsmännen - som vinner. Visst har Arne en mycket bra chans för han har ju verkligen en bra besättning vilket han ALLTID lyckas fånga till dom viktiga tävlingarna. Utan dom är han mer normal anser jag.
En stor eloge till hans gastar alltså. Idag vinner man ingen stor entypsklass utan att ha den bästa besättningen.
Det är ingen skandal att Brenter & co inte får vara med men tråkigt.. Klassen måste ha SM status kort och gott, Sen att CB klassen är den enda klassen som gått framåt kan du väl köra upp någonstans där det känns bra, tycker personligen att så här långt så är inte CB klassen vår nya entypsklass utan den föll på målsnöret, nu kan den väl iofs öka igen men ett flertal båtar är nu till salu och har varit i mer än ett år utan att respektive säljare lyckats bli av med båten.. Tycker det är lite synd att j80 inte fick det fäste i Sverige som behövdes, 124 startande på VM 2007 inger respekt men i Sverige tappade den i år sin SM status, tror därför att 606 och Express är det man bör segla om man vill segla entyp i någorlunda startfält hur illa eller bra man än tycker om det..
M, dina synpunkter om J80:s tillkortakommande i Sverige tycker jag att du skall tillskriva J80 förbundet och/eller importören, inte på att det fanns de som hellre satsade på CB 66. Jag förstår inte ditt resonemang när du i ena stunden lyfter upp J80 som är en internationell klass för att sedan säga att det är 606 eller Express man skall segla (istället för J80, eller CB 66). En CB 66 kräver ingen kran eller hamnplats, är lätt att transportera, och den är modernare i sin design än 606 och Express. Dessutomkrävs det bara en besättnig av 2-3 pers. Jag hoppas dock att klassförbund/säljare inte kroknar för det krävs ett stort engagemang att hålla igen en klass, det är lätt att den dör.
Håller helt med M att 606 och Express är stora klasser med MYCKET bra konkurens och dom är dom bästa klasserna man kan segla i Sverige om man vill ha riktigt bra motstånd.
Att J80 är en bra båt betvivlar jag inte men den kostar ju på tok för mycket dels i inköp av båt, segel, trailer och dragbil och sedan i resor ner i Europa för att kunna få konkurens så……………… dom stora och etablerade klasserna som 606 och Express duger säkert för dom flesta med normala inkomster.
Att CB66 stått stilla ett tag pga förbättringar av rigg och en smärre ombyggnad av vantinfästen är ju inte så konstigt. Nu är detta historia och inga master har under denna blåsiga sommaren gått av pga. konstruktionsfel. Vad jag har hört gick en mast av på RM pga att en chakel inte var åtdragen och när den släppte blev det ett så kraftigt ryck att masten gick av och det hade den gjort på alla båtar i den vindstyrkan som rådde då.
Att konkurensen i CB66 är tuff det är jag HELT säker på och att det startar 20-25 båtar på cupseglingarna runt om i Sverige är väl inte så mycket mindre än det är på 606:ans cupseglingar. Ge CB66 chansen i två år till så ska du se att den lyckas bli en lika stor klass i Sverige som 606 och Express.
Håller med dig Abbe om att J80 FÖRBUNDET/IMPORTÖREN klantade bort J80 i Sverige. Alla Mästerskap lades ju på Ostkusten så klassen fick ingen spridning, tycker dock det är synd då klassen i Europa blivit stor och att det skulle vart kul om den blivit det i Sverige också så vi kunde få lite internationell konkurrens här i Sverige. Är båten dyr?? Tycker väl kanske inte det om man jämför vad man får en CB för. Roligast skulle dock vara om Melges 24 kom tillbaka i Sverige men den är nog för dyr.
Användningsområdet för CB`n tror jag är för begränsad för att den skall räcka till att bli riktigt stor i Sverige men jag kan ju ha fel..
Du får nästan två CB 66 Racer med segel, kärra och allt för priset av 1st J80 inkl. segel och kärra.
Dubbelt så mycket kul alltså.
Läs gärna prislistan här http://web.jboats.se/jboats/news/Prislista%20J80.pdf
Och du behöver ingen hamnplats heller, eller uppläggningsplats, eller kran. Glömde jag nämna att du slipper bottemåla också?
Fast visst vore det kul om J 80 blev en klass i hela Sverige, det är en mycket trevlig båt, inget snack!
Pontus Brenter o hans myycket duktiga gastar Rikard “Swompa” Svanberg + 3-dj. gasten är
väl värda att vara med.
Rikard hoppar från klass till klass och ligger alltid i topp. Som rorsman eller gast.
Per Skoglund - Bra inlägg att lobba för Pontus Brenter som i 2 år lyckats så bra i CB66 och även att framhäva gastarna t.ex. Rikard Svanberg som är en riktigt driven och alltid framåt gast och rorsman som jag har största respekt för på tävlingar.
Låt detta gäng vara med på Mästarnas Cup så blir det lite status på tävlingen.
Kvaliten på seglarna i 606 och Express är inte bättre än i CB. CB:en håller mycket hög klass idag.
Varför fortsätta med denna fruktansvärda hetsjakt mot en ny fin rolig klass.
Lägg av nu tack!
CB seglare snackar inte skit om Expresser, 606:or, J 80 etc. Många CB seglare seglar dessa båtar också så fort de får chans och tid.
Vi skall väl tillsammans se till att det blir så många båtar i varje klass på vattnet.
Inte tvärt om.
M har du glömt att Expressen är över 30 år gammal och 606:an över 40 år.
Jag är säker på att det finns plats för minst en ny klass som CB 66.
Tänk också på hur många klasser som helt har försvunnit bort under dessa 30-40 år.
Utvecklingen måste tillåtas gå frammåt även inom segelsporten.
Passa på och köp en begagnad CB 66:a nu är dessa blivit ca 3 år går de för kanonpris som ca 175 000.- inkl. trailer och bra segel. Alla är dessutom uppdaterade
till samma standard. Vet inte om någon annan klass som gjort ett sådant föredömligt ansvarsfullt arbete. Här kan man verkligen snacka om segling på lika villkor.
Tack Björland, Krippe, Skoglund, Dyrssen, Gus. Tyvärr har inte SSF tillsammans med KSSS utrymme att ta emot fler wildcards som det ser ut just nu. Nog är det ett lyckad arrangang alltid. Släpa ut folk längst ut i ytterskärgården är inte alltid de lättaste.
Lycka till Arne och Micke -vet att ni kan…
Vi får göra ett nytt försök nästa år….
Mvh
Pontus, Rickard, Börje
Ni hade väl kunnat göra samma sak med en Express där CB 66 gänget är! Var nöjda att er mästare även seglar CB med stor framgång, kanske inte bäst, men nästan! Frågan är vad som kom först - hönan eller ägget? Om nu Arne et al, vinner, då är det väl i egenskap av mästare i Express eller har jag fel? En annan nöt, om er bästa seglare, även seglar CB 66, så måste det ju tyda på att han lever av det bästa i två världar, och det går att kombinera. Kan det vara enklare, eller roligare?
Har själv seglat express under flera år och nu även CB med Arne och Fredrik. Fantastiskt kul
klasser båda två med bra motstånd.
CB med sin enkelhet ,lätt att transportera snabb att sjösätta och rigga ger helt andra möjligheter än tex Expressen. Vi har dessutom en lång säsong. Så om man vill kan man fortafarande sjösätta och segla ett par seglingar till innan säsongen är över. Om man är sugen att prova på så brukar det finnas båtar att låna. Det är bara att snacka med någon av oss som seglar i klassen.
Helgens seglingar i Gotskär avslutades med lite Tacos och film visning från dagens race. Trevligt och bra sätt att diskutera dagens race, trim vägval etc. Samma upplägg med lite käk och bildvisning och kanske ngn kalldryck har vi på merparten av våra regattor. Detta tror jag gör det enkelt att komma in i klassen för nya seglare..
Hoppas vi syns på banan// Petsson
Som snart é på väg till Sandhamn :)
Visst är CB`n lättare att rigga på men även lättare att rigga av ofrivilligt, dessutom sover i alla fall inte jag frivilligt i en CB.. Men kanske mer hellre i en H-båt, Maxi racer eller Express…
Nja.. Har själv aldrig riggat av ngn CB ofrivilligt.. Men väl en Express.. Oftast handlar ju detta mer om mistag från besättningen. Som på något sätt har fel ansatt rigg. För lös skotning på undanvind etc. Håller med dig att jag inte gärna bor i ngn CB.
Men har haft både H-båt och Express. Den senare har jag fortfarande i min ägo. Min poäng är att Expressen har jag precis tagit upp och kommer inte att sjösätta förän till våren. Om man skulle känna för att gå ut och köra ett par timmar så skulle det bli för stort projekt med Expressen. Men på mindre än en tim har man CBn sjösatt riggad och klar…
Sedan tycker jag inte att man ska jämföra “äpplen med päron”. Det är helt olika båt typer.
CB har 3ggr så mycket segel per kilo båt som en express har… vilket gör den mer krävande och inte lika crusing inriktad.. Detta har då inte bara med storleken på båten att göra. En express med spinnaker på 130kvm skulle nog inte vara så kul att segla………….
Man kan tycka mycket om olika båtar. I stor utsräckning handlar detta om personliga erfarenheter och preferenser. Vad jag finner olyckligt är dock att vi hela tiden skall försöka uppfinna hjulet på nytt. Tänk om vi istället för att komma med massa nationella kopior skulle kunna fokusera mer på internationellt vedertagna klasser. J24 slog t ex igenom på 70-talet. Istället för att en stark J24-klass etablerades i landet var vi tvugna att ta fram Express och Maxi Racer. Visst tycker jag som gammal Expresseglare att detta är en bättre båt än J24:an, men för kappseglingen är det negativt. Melges 24:an slog och vipps har vi CB och liknande…. Om entypskappseglingen fokuserade på de båtar som ISAF valt ut skulle vi få större och starkare klasser och möjlighet till internationellt utbyte och kappseglande. Nu känns det som att situationen inbjuder till att klasser kommer och går i ganska täta cykler. Det är synd!
Nja, LS, du har nog en luddig tidsuppfattning. Melges fanns ju på banan långt innan CB 66, och hade sin chans att etablera sig, men lyckades inte. Om inte jag missminner mig så fanns både express och Maxi Racer etablerade innan J24 kom till Sverige. Sen har du fel med ISAF, de väljer inte ut några klasser, det är klassorgansiationen som ansöker om för det första erkänd klass och senare internationell klass.
Det kan man tycka är synd (tycker även jag), men eftersom alla är fria att själva välja vilken båt man skall köpa så är det marknaden (som det så fint heter) som bestämmer hur det blir. Och för de flesta så räcker det med att klassen finns på hemmaplan.
Att folk väljer svenska alternativ framför internationella beror på att de är bättre eller pga att det inte pushas tillräckligt för de internationella har jag ingen aning om.
Komplettering av tidigare, Maxi Racer och Albin Express tillverkades från 1979, alltså två år efter den första J24:an. Men klassen nådde inte Europa/Sverige förrän det var för sent…den första kapseglingen i J24:ans historia var Midwinters i Key West 1978, då fanns det ett 20-tal båtar i USA. Jag vet inte exakt när J24:an först nådde Sverige, men jag tror nog attt det dröjde till mitten av 1980 - talet och då hade luften i princip gått ur Expressklassen som ökade mest mellan 1980 - 83. Tufft läge att försöka marknadsföra en båt där de intresserade (1000 tal) redan satt med sina Albinlån!
606:an designades av Pelle p 1969 och är fortfarande en populär klass, varför skäller ingen på den, trots att den alltså snart är 40 år är inte heller den en internationell klass! Men seglas av många ändå!
Melges 24:an såg sitt ljus redan 1993 och introducerades strax därefter i Sverige. Så man har haft några år på sig att lansera den och skapa ett livaktigt klassförbund.
Varför skäller inte Expresseglare och 606 seglare på varandra?
Varför sporrar (i positiv mening) Expressklassen och 606 klassen varandra inför SM.
Varför samlar bara Expressklassen och 606 största startfälten på SM
Varför ser man aldrig marknadsföring av Express eller 606 på respektives SM
Varför seglar många Expresseglare och 606 seglare båda klasserna
Nått o fundera på C B älskare.
PS. hört att många C B besättningar sneglar på Melges 24, är det sant?
Denna eviga pajkastning mellan Express-606-CB66…. suck
Lägg ner “vilken båt är bäst” snacket
Om ni inte minns så var rubriken “Vem blir Mästarnas Mästare 2007″
October 10th, 2007 at 8:18
Synd att man inte kan rösta på Patrik Forsgren som representerar Formula 18, han och sin besättning är flerfaldig Svensk mästare i Express(SWE1121), 606, Formula 18 mm
October 10th, 2007 at 8:24
Hej M,
håller med dig till 100%. Jag tänkte vi kunde göra den första omröstningen till en kvalomgång. Efter några dagar börjar vi om igen med en ny omröstning med de 10 första på denna lista + de som inte fick plats + nytillkomna. Vad tycker du?
Arne
October 10th, 2007 at 8:38
Det tror jag blir bra, tror kanske att ni får rejält hårt motstånd med tanke på vilka besättningar respektiver rorsman fått ihop, om möjligt lägg gärna in besättningarna till respektive rorsman mycket av kompetensen ligger där eller lägg i allafall en länk till startlistan där besättningsdeltagarna står med.
Så här kommer slutresultatet se ut , top 4
1 Leif Carlsson Drake(VM medaljer i Stare mm)
2 Mikael Lindqvist J80(rankad 3à i Världen i matchracing för några år sedan)
3 Patrik Forsgren
4 Jultomten Arne K & CO
October 10th, 2007 at 12:41
Niklas Edler slår sig in bland ovanstående inläggs topp 4a!
October 10th, 2007 at 13:32
Startfältet ser mkt tuffare ut i år än förra, ska bli jäkligt kul och se hur det går. Min erfarenhet från förra året är att detta är en verklig lagsport och besättningsarbetet spelar förhållandevis större roll än vem som styr. Det är ju korta banor och ingen har nåt direkt fartövertag. Man vet ju inte vad respektive rorsman dyker upp med för besättning, mao det är, i mina ögon, en helt öppen historia.
Men alla deltagare kommer få en upplevelse, det kan jag lova och jag är grymt avis (Ska nog göra ett seriöst försök att kvala in till nästa år).
October 10th, 2007 at 13:46
Besättningarna finns på http://www.ssf.se
October 10th, 2007 at 14:11
skeppare Brenter lyser med sin frånvaro…..är inte CB66 en bra klass eller saknar den SM status ??
October 10th, 2007 at 15:11
CB`n har SM status först nästa år vad jag vet så då kanske dom är med om dom fortsätter med CB förstås.. Tycker iofs att dom borde fått ett wildcard..
October 10th, 2007 at 16:27
Patrik Forsgren får mitt tips.
Men som sörmlänning håller jag tummarna för Oxelösundsseglaren (numera GKSS) Josefin Olsson.
October 10th, 2007 at 19:24
Verkar märkligt att segraren i CB inte får tävla. Man blir väl inte förvånad, men någon på SSF borde ha lite koll på vad som händer utanför OS klasserna.
Wildcard till Brenter!
October 10th, 2007 at 19:40
Gutta plockar hem det där utan problem. Inte kommer någon liten jolleseglare ta hem det där inte.
October 10th, 2007 at 19:54
Som en “dark horse” säger jag Anna Hagberg som var bästa optimist tjej på JSM. Förutom att hon är en otroligt smart seglarthej så har hon har en väldigt meriterad besättning som till vardags seglar match racing. Emma Jönsson är en före detta landslagsseglare och mycket kompetent! De är vana vid snabba manövrar på små utrymmen!
October 10th, 2007 at 19:57
Josefine Ollson blir inte ofarlig hon heller, hon brukade slå de bästa killarna i E-jolle och hon brukar ge Karin Söderström en match de gånger de möts i Laser R, och Karin Almqvist/Karin Bergh är riktigt duktiga, Abbe tippar på Girl Power i år!!
October 10th, 2007 at 19:59
Tror dessvärre inte på Arne…det här blir nog årets tuffaste race för dig i år Arne!
October 10th, 2007 at 20:29
Vilken parodi! “Mästarnas mästare” “Sveriges bäste seglare” o s v. Undrar om friidrottarna skall börja med samma och göra upp i t ex slägga? Lägg ner!
sa SA
October 10th, 2007 at 20:54
SA
Om du var seglare nog att kvala in, så skulle du nog förstå.
Tävlingen är till för dom bästa, sorry.
Synd att vissa skall klaga på allt roligt.
Abbe kul att tjejerna ställer upp, men jag tror inte deras möjligheter är så stora.
Viktor och Mackan har stora möjligheter, om inte dommarna gör en dundertabbe som förra året, frikort till finalen åt Victory Challenge.
Lycka till grabbar, ni får inte få tjejdäng igen.
October 10th, 2007 at 21:47
Tja, jag har ganska många SM-medaljer och räknar mig till de som förstår. Ville bara framföra min åsikt om tävlingens orimlighet -mer behöver man inte säga.
sa SA
October 10th, 2007 at 22:14
SA! Räcker det inte med att är en kul tävling?
October 10th, 2007 at 22:18
Finns det ingen Laser standard representerad ( under 35 alltså ) ???
October 10th, 2007 at 22:46
Jocke! För all del kan man tycka det är en kul “tävling” men man bör komma ihåg att det är en ploj. Resultatet kan inte värderas.
SA SA
October 11th, 2007 at 5:42
1. Brenter
2. Micke Lindqvist
3. Gutta
Jolle seglarna kanske är super men tror det kommer ta tid att anpassa sig till dessa lite tyngre båtar.
October 11th, 2007 at 7:40
Vad man än tycker så är det riktigt duktiga seglare som är med, en sporre för dom yngre att få möta best of the best i Sverige ..
October 11th, 2007 at 8:32
Ploj eller inte, detta är ett sätt att skapa intresse för entypsklasserna. Det måste ju vara lättast att ta ett SM guld i de klasser med få båtar och därmed borde dessa klasser attrahera sugna kappseglare. Kanon-idé. Verktyget under Mästarnas mästare, J92 , känner de flesta kölbåts-seglare sig hemma i med en gång och de som seglar Optimist idag har ju ändå framtiden för sig. Förra året gick finalerna inne vid bryggan i Sandhamn och det var väl kanske väl chansartat. För att nå finalerna seglades emellertid en hel rad fina rättvisa seglingar på fjärden utanför Sandhamn. Som sagt, mycket kul idé som går att utveckla! Tänk seglingar på ett publikvänligt ställe, kanske Riddarfjärden eller Göteborgs hamn. Varför inte en internationell cup? osv.
October 11th, 2007 at 9:24
SA! Inga värderingar, bara kul! Är det okej?
October 11th, 2007 at 11:52
1. Mikael Lindqvist (duktig på “små ytor”)
2. Patrik Forsgren (duktig och noggrann)
3. Leif Carlsson (bättre i år än på länge)
Kul tävling - ingen värdering! Vissa har kört mycket i båtttypen eller i liknande båttyp, andra kliver i för första gången. Det är klart att det inte ger rättvisa föutsätningar. Men som sagt; kul!
October 11th, 2007 at 17:38
Theres Torgersson, om hon får med sig de tjejerna som hon seglade tillsammans med i Lysekil på Womans Match kommer att bli farlig.
Bertil
October 11th, 2007 at 20:42
Tycker det är skandal om Brenter och co som seglar CB66 inte får vara med när CB66 har visat sig så stark och varit den enda entypsklassen som gått framåt dom senaste åren.
Jag föreslår Wildcard för Brenter och co.
Tror för övrig det är dom duktigaste besättningarna - inte rorsmännen - som vinner. Visst har Arne en mycket bra chans för han har ju verkligen en bra besättning vilket han ALLTID lyckas fånga till dom viktiga tävlingarna. Utan dom är han mer normal anser jag.
En stor eloge till hans gastar alltså. Idag vinner man ingen stor entypsklass utan att ha den bästa besättningen.
En Typ
October 12th, 2007 at 8:56
Det är ingen skandal att Brenter & co inte får vara med men tråkigt.. Klassen måste ha SM status kort och gott, Sen att CB klassen är den enda klassen som gått framåt kan du väl köra upp någonstans där det känns bra, tycker personligen att så här långt så är inte CB klassen vår nya entypsklass utan den föll på målsnöret, nu kan den väl iofs öka igen men ett flertal båtar är nu till salu och har varit i mer än ett år utan att respektive säljare lyckats bli av med båten.. Tycker det är lite synd att j80 inte fick det fäste i Sverige som behövdes, 124 startande på VM 2007 inger respekt men i Sverige tappade den i år sin SM status, tror därför att 606 och Express är det man bör segla om man vill segla entyp i någorlunda startfält hur illa eller bra man än tycker om det..
October 12th, 2007 at 10:53
M, dina synpunkter om J80:s tillkortakommande i Sverige tycker jag att du skall tillskriva J80 förbundet och/eller importören, inte på att det fanns de som hellre satsade på CB 66. Jag förstår inte ditt resonemang när du i ena stunden lyfter upp J80 som är en internationell klass för att sedan säga att det är 606 eller Express man skall segla (istället för J80, eller CB 66). En CB 66 kräver ingen kran eller hamnplats, är lätt att transportera, och den är modernare i sin design än 606 och Express. Dessutomkrävs det bara en besättnig av 2-3 pers. Jag hoppas dock att klassförbund/säljare inte kroknar för det krävs ett stort engagemang att hålla igen en klass, det är lätt att den dör.
October 12th, 2007 at 11:06
Håller helt med M att 606 och Express är stora klasser med MYCKET bra konkurens och dom är dom bästa klasserna man kan segla i Sverige om man vill ha riktigt bra motstånd.
Att J80 är en bra båt betvivlar jag inte men den kostar ju på tok för mycket dels i inköp av båt, segel, trailer och dragbil och sedan i resor ner i Europa för att kunna få konkurens så……………… dom stora och etablerade klasserna som 606 och Express duger säkert för dom flesta med normala inkomster.
Att CB66 stått stilla ett tag pga förbättringar av rigg och en smärre ombyggnad av vantinfästen är ju inte så konstigt. Nu är detta historia och inga master har under denna blåsiga sommaren gått av pga. konstruktionsfel. Vad jag har hört gick en mast av på RM pga att en chakel inte var åtdragen och när den släppte blev det ett så kraftigt ryck att masten gick av och det hade den gjort på alla båtar i den vindstyrkan som rådde då.
Att konkurensen i CB66 är tuff det är jag HELT säker på och att det startar 20-25 båtar på cupseglingarna runt om i Sverige är väl inte så mycket mindre än det är på 606:ans cupseglingar. Ge CB66 chansen i två år till så ska du se att den lyckas bli en lika stor klass i Sverige som 606 och Express.
En Typ
October 12th, 2007 at 11:27
Håller med dig Abbe om att J80 FÖRBUNDET/IMPORTÖREN klantade bort J80 i Sverige. Alla Mästerskap lades ju på Ostkusten så klassen fick ingen spridning, tycker dock det är synd då klassen i Europa blivit stor och att det skulle vart kul om den blivit det i Sverige också så vi kunde få lite internationell konkurrens här i Sverige. Är båten dyr?? Tycker väl kanske inte det om man jämför vad man får en CB för. Roligast skulle dock vara om Melges 24 kom tillbaka i Sverige men den är nog för dyr.
Användningsområdet för CB`n tror jag är för begränsad för att den skall räcka till att bli riktigt stor i Sverige men jag kan ju ha fel..
October 12th, 2007 at 13:15
Du får nästan två CB 66 Racer med segel, kärra och allt för priset av 1st J80 inkl. segel och kärra.
Dubbelt så mycket kul alltså.
Läs gärna prislistan här http://web.jboats.se/jboats/news/Prislista%20J80.pdf
Och du behöver ingen hamnplats heller, eller uppläggningsplats, eller kran. Glömde jag nämna att du slipper bottemåla också?
Fast visst vore det kul om J 80 blev en klass i hela Sverige, det är en mycket trevlig båt, inget snack!
/abbe
October 12th, 2007 at 19:15
M !!!!!
Snälla M, sluta snacka skit om CB 66, det räcker nu.
Har inte hört några CB seglare som snackar skit om varesig 606 eller Express.
All segling är kul. Alla klasser behövs.
October 12th, 2007 at 21:19
Pontus Brenter o hans myycket duktiga gastar Rikard “Swompa” Svanberg + 3-dj. gasten är
väl värda att vara med.
Rikard hoppar från klass till klass och ligger alltid i topp. Som rorsman eller gast.
Låt detta gäng vara med i mästarna cup.
October 12th, 2007 at 21:53
Per Skoglund - Bra inlägg att lobba för Pontus Brenter som i 2 år lyckats så bra i CB66 och även att framhäva gastarna t.ex. Rikard Svanberg som är en riktigt driven och alltid framåt gast och rorsman som jag har största respekt för på tävlingar.
Låt detta gäng vara med på Mästarnas Cup så blir det lite status på tävlingen.
En Typ
October 13th, 2007 at 10:03
M
Kvaliten på seglarna i 606 och Express är inte bättre än i CB. CB:en håller mycket hög klass idag.
Varför fortsätta med denna fruktansvärda hetsjakt mot en ny fin rolig klass.
Lägg av nu tack!
CB seglare snackar inte skit om Expresser, 606:or, J 80 etc. Många CB seglare seglar dessa båtar också så fort de får chans och tid.
Vi skall väl tillsammans se till att det blir så många båtar i varje klass på vattnet.
Inte tvärt om.
M har du glömt att Expressen är över 30 år gammal och 606:an över 40 år.
Jag är säker på att det finns plats för minst en ny klass som CB 66.
Tänk också på hur många klasser som helt har försvunnit bort under dessa 30-40 år.
Utvecklingen måste tillåtas gå frammåt även inom segelsporten.
October 13th, 2007 at 10:09
Passa på och köp en begagnad CB 66:a nu är dessa blivit ca 3 år går de för kanonpris som ca 175 000.- inkl. trailer och bra segel. Alla är dessutom uppdaterade
till samma standard. Vet inte om någon annan klass som gjort ett sådant föredömligt ansvarsfullt arbete. Här kan man verkligen snacka om segling på lika villkor.
October 13th, 2007 at 22:54
Tack Björland, Krippe, Skoglund, Dyrssen, Gus. Tyvärr har inte SSF tillsammans med KSSS utrymme att ta emot fler wildcards som det ser ut just nu. Nog är det ett lyckad arrangang alltid. Släpa ut folk längst ut i ytterskärgården är inte alltid de lättaste.
Lycka till Arne och Micke -vet att ni kan…
Vi får göra ett nytt försök nästa år….
Mvh
Pontus, Rickard, Börje
October 14th, 2007 at 16:41
Hade gärna sett Pontus där OCH Björn Hansen som är i final i GOld Cup, Bermuda
October 14th, 2007 at 19:20
Kör hårt på Mästarna Mästare Arne & co det blir säkert skitkul och lärorikt, expressförbundet håller på er.
/Micke
October 15th, 2007 at 12:43
Att det fortfarande snackas skit om CB beror
på den aggresiva marknadsföringen där seglare i befintliga klasser ska lockas över.
Senast på SM i Express hade en CB66 rullats fram och ställs mitt på bryggan med “Special pris”
Ni får skylla er själva när sådan låga metoder används.
/Johan
October 15th, 2007 at 13:11
Ni hade väl kunnat göra samma sak med en Express där CB 66 gänget är! Var nöjda att er mästare även seglar CB med stor framgång, kanske inte bäst, men nästan! Frågan är vad som kom först - hönan eller ägget? Om nu Arne et al, vinner, då är det väl i egenskap av mästare i Express eller har jag fel? En annan nöt, om er bästa seglare, även seglar CB 66, så måste det ju tyda på att han lever av det bästa i två världar, och det går att kombinera. Kan det vara enklare, eller roligare?
October 15th, 2007 at 13:12
“Whenever there is a change, there is an opportunity”
October 15th, 2007 at 20:03
Johan, köp dig en ny express bums !!!
// Feffe
October 17th, 2007 at 12:50
Har själv seglat express under flera år och nu även CB med Arne och Fredrik. Fantastiskt kul
klasser båda två med bra motstånd.
CB med sin enkelhet ,lätt att transportera snabb att sjösätta och rigga ger helt andra möjligheter än tex Expressen. Vi har dessutom en lång säsong. Så om man vill kan man fortafarande sjösätta och segla ett par seglingar till innan säsongen är över. Om man är sugen att prova på så brukar det finnas båtar att låna. Det är bara att snacka med någon av oss som seglar i klassen.
Helgens seglingar i Gotskär avslutades med lite Tacos och film visning från dagens race. Trevligt och bra sätt att diskutera dagens race, trim vägval etc. Samma upplägg med lite käk och bildvisning och kanske ngn kalldryck har vi på merparten av våra regattor. Detta tror jag gör det enkelt att komma in i klassen för nya seglare..
Hoppas vi syns på banan// Petsson
Som snart é på väg till Sandhamn :)
October 17th, 2007 at 14:42
Pettsson!
Visst är CB`n lättare att rigga på men även lättare att rigga av ofrivilligt, dessutom sover i alla fall inte jag frivilligt i en CB.. Men kanske mer hellre i en H-båt, Maxi racer eller Express…
October 18th, 2007 at 8:22
Nja.. Har själv aldrig riggat av ngn CB ofrivilligt.. Men väl en Express.. Oftast handlar ju detta mer om mistag från besättningen. Som på något sätt har fel ansatt rigg. För lös skotning på undanvind etc. Håller med dig att jag inte gärna bor i ngn CB.
Men har haft både H-båt och Express. Den senare har jag fortfarande i min ägo. Min poäng är att Expressen har jag precis tagit upp och kommer inte att sjösätta förän till våren. Om man skulle känna för att gå ut och köra ett par timmar så skulle det bli för stort projekt med Expressen. Men på mindre än en tim har man CBn sjösatt riggad och klar…
Sedan tycker jag inte att man ska jämföra “äpplen med päron”. Det är helt olika båt typer.
CB har 3ggr så mycket segel per kilo båt som en express har… vilket gör den mer krävande och inte lika crusing inriktad.. Detta har då inte bara med storleken på båten att göra. En express med spinnaker på 130kvm skulle nog inte vara så kul att segla………….
October 18th, 2007 at 19:08
Varför får man inte betta på dig Arne, är du för bra?
Jag hade satsat på dig och Victor Bergström.
Lycka till
October 18th, 2007 at 22:42
Man kan tycka mycket om olika båtar. I stor utsräckning handlar detta om personliga erfarenheter och preferenser. Vad jag finner olyckligt är dock att vi hela tiden skall försöka uppfinna hjulet på nytt. Tänk om vi istället för att komma med massa nationella kopior skulle kunna fokusera mer på internationellt vedertagna klasser. J24 slog t ex igenom på 70-talet. Istället för att en stark J24-klass etablerades i landet var vi tvugna att ta fram Express och Maxi Racer. Visst tycker jag som gammal Expresseglare att detta är en bättre båt än J24:an, men för kappseglingen är det negativt. Melges 24:an slog och vipps har vi CB och liknande…. Om entypskappseglingen fokuserade på de båtar som ISAF valt ut skulle vi få större och starkare klasser och möjlighet till internationellt utbyte och kappseglande. Nu känns det som att situationen inbjuder till att klasser kommer och går i ganska täta cykler. Det är synd!
October 19th, 2007 at 6:44
Nja, LS, du har nog en luddig tidsuppfattning. Melges fanns ju på banan långt innan CB 66, och hade sin chans att etablera sig, men lyckades inte. Om inte jag missminner mig så fanns både express och Maxi Racer etablerade innan J24 kom till Sverige. Sen har du fel med ISAF, de väljer inte ut några klasser, det är klassorgansiationen som ansöker om för det första erkänd klass och senare internationell klass.
October 19th, 2007 at 8:48
Det kan man tycka är synd (tycker även jag), men eftersom alla är fria att själva välja vilken båt man skall köpa så är det marknaden (som det så fint heter) som bestämmer hur det blir. Och för de flesta så räcker det med att klassen finns på hemmaplan.
Att folk väljer svenska alternativ framför internationella beror på att de är bättre eller pga att det inte pushas tillräckligt för de internationella har jag ingen aning om.
October 19th, 2007 at 10:19
Hej Abbe.
Jag kommenterade bara Hasses inlägg ang. allt skitsnack om C B klassen.
Vilken båt som föredras lägger jag mig inte i.
Det kommer aldrig hända att Expresseglare ställer upp en Express på ett C B event.
Så låga är vi inte.
Feffe, jag kommer segla en annan Express nästa år, i´ll be back!
October 19th, 2007 at 14:00
Komplettering av tidigare, Maxi Racer och Albin Express tillverkades från 1979, alltså två år efter den första J24:an. Men klassen nådde inte Europa/Sverige förrän det var för sent…den första kapseglingen i J24:ans historia var Midwinters i Key West 1978, då fanns det ett 20-tal båtar i USA. Jag vet inte exakt när J24:an först nådde Sverige, men jag tror nog attt det dröjde till mitten av 1980 - talet och då hade luften i princip gått ur Expressklassen som ökade mest mellan 1980 - 83. Tufft läge att försöka marknadsföra en båt där de intresserade (1000 tal) redan satt med sina Albinlån!
606:an designades av Pelle p 1969 och är fortfarande en populär klass, varför skäller ingen på den, trots att den alltså snart är 40 år är inte heller den en internationell klass! Men seglas av många ändå!
Melges 24:an såg sitt ljus redan 1993 och introducerades strax därefter i Sverige. Så man har haft några år på sig att lansera den och skapa ett livaktigt klassförbund.
CB 66 Racing introducerades hösten 2005…
October 20th, 2007 at 10:38
Varför skäller inte Expresseglare och 606 seglare på varandra?
Varför sporrar (i positiv mening) Expressklassen och 606 klassen varandra inför SM.
Varför samlar bara Expressklassen och 606 största startfälten på SM
Varför ser man aldrig marknadsföring av Express eller 606 på respektives SM
Varför seglar många Expresseglare och 606 seglare båda klasserna
Nått o fundera på C B älskare.
PS. hört att många C B besättningar sneglar på Melges 24, är det sant?
October 22nd, 2007 at 11:47
Denna eviga pajkastning mellan Express-606-CB66…. suck
Lägg ner “vilken båt är bäst” snacket
Om ni inte minns så var rubriken “Vem blir Mästarnas Mästare 2007″
Hälsningar
Martin Strandberg