LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri




Robship

Lundh Sails

harken

Fiskekrogen

Doghousemarine

Kona Nordic

IT Support Center


Kvällsutmaningen

.
.
.

View Results

Polls Archive

Marinaman

frostbite

Selden

Asperö

Seapaw

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Different Design

Albatross2


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Augustp

Grand Soleil

Ottosson2

Landrover

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Stilstudie ....... SM-vinnare ....... Express 2007 ....... Foto Mats Åhlander ...



Mystisk kursändring av Isabelle Joschke

.
Foton Pierrick Garenne och Gilles Delacuvellerie, båda Grand Pavois.

Isabelle Joschke vann första sträckan från Fort-Boyard i Bredtagne till Funchal (Madeira). För några timmar sedan ändrade hon kurs och seglade rakt österut. Tävlingsledningen anande oråd och skickade ett av eskortfartygen efter henne.

Inatt meddelade hon via VHF att “the rope swivel” var trasig, och att hon trots många timmars arbete inte lyckats laga den. Antagligen är hon tvungen att bryta. Jag vet inte vad en “rope swivel” är men det skulle inte förvåna mig om det har något att göra med en manuellt svängbar köl. Berätta ni som vet.

4 Responses to “Mystisk kursändring av Isabelle Joschke”

  1. blur Says:

    Ryktet säger att det är bogsprötets fäste som har pajat…

  2. Johnny Källman Says:

    Rope swivel = “svirvel” - ofta på ett block eller schackle….kan sitta var som helst på båten! - måste få mer detaljer för att ge ett riktigt svar.

  3. Administrator Says:

    Hej Blur och Johnny,
    kanske är bogsprötets fäste en bra gissning. Har för mig att det kan svängas i sidled på en proto, så då är det kanske en svirvel? Men det är ändå underligt att hon seglade österut mot Afrikas kust. Fast nu seglar hon söderut igen. Kanske får vi veta mera så småningom.

    Arne

  4. blur Says:

    ISABELLE JOSCHKE HEADS FOR CAPE VERDE

    It was apparent yesterday, from her speed and route considering, that
    Isabelle Joschke was in trouble. This was confirmed, at 4 pm (French time),
    when “Maya” an escort boat, that had rerouted to meet Isabelle, relayed the
    information that she had problems. The bowsprit/pole pivoting axis had
    broken and attempts at a repair had failed.

    Isabelle first decided to return to the Canary Islands, but � in view of
    the wind conditions - has decided to continue racing, before the wind,
    until Cape Verde. She is expected to head for Mindelo (Sao Vincente
    Island), the only port likely to offer the facilities for repairs. Toda,y
    at 5 pm, she was over 600 nautical miles away from Cape Verde.

Leave a Reply