LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri




Robship

Lundh Sails

harken

Fiskekrogen

IT Support Center


Kvällsutmaningen

Hur sköter SSF sitt uppdrag?
Mycket bra
Ganska bra
Varken bra eller dåligt
Ganska dåligt
Mycket dåligt

View Results

Polls Archive

Marinaman

Selden

Asperö

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Landrover

Different Design

Albatross2


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Grand Soleil

frostbite

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Imponerande båtar ... Imponerande segelmassa ... Imponerande besättningar ... Imponerande fotograf - Oskar Kihlborg ... Klicka och njut!!! .....................



Oskars bilder från Den Stora Matchen den 7 maj 2007


Många av Oskars bilder är bedövande njutbara, men jag undrar om inte just denna är en av de absolut bästa?


Victory måste hitta mer länsfart inför morgondagen. Visar Desafio mer av spinnakern? Borde Victory dra mer i lovartsgajen för att visa mer? Jag vet inte. Jag bara frågar.


Även här seglar Desafio med ett stramare förlik. Jämför med bilden längre upp.


“Tack ska du ha, bra jobbat, ett steg närmare semin”.

18 Responses to “Oskars bilder från Den Stora Matchen den 7 maj 2007”

  1. Drkrull Says:

    Arne,
    Jag tror faktiskt att Lasse Linger är duktig nog för att trimma nylon. Vet inte säkert men var det verkligen ren båtfart som gjorde att Desafio kom ikapp? Det verkade mer som en riktigt bra avslutning på sista länsen som de kom ikapp på.
    Holmberg kör ni på 100% nu? (den fattar bara Holmberg o Rahm Linger).

  2. Administrator Says:

    Jag säger inte emot dig, Krull, men om man tycker man ser något kan man väl berätta, eller hur? Jag såg två bilder med ganska olika spinnakertrim. Då kan man säga såhär:

    A, den som trimmar bäst seglar fortast. Desafio hade lite bättre fart.
    B, båtarna seglade lika snabbt så att så små skillnader i trimmet spelar ingen roll.

    Välj A eller B, eller skriv till en ny punkt C.

    Sedan kommer jag ihåg matchen mot NZ den 28 april (?). Det var inte roligt att se hur Victory blev frånseglad på länsarna.

    Arne

  3. Van der Bildt Says:

    det är ljung som styr nylonet, inte linger
    har svårt att uttala mig om hur spintrimmet ser ut på dessa begränsade bilder men att förliket på desafisio vara generellt stramare har jag svårt att tro. isåfall skulle förliket vara kortare på desafisio då de på bild numer två råkar ha betydligt högre bom.
    Undanvindsfart sitter inte bara i trimmet, har en del med båten att göra också. Dessutom, lägger du gipparna lite vanskligt så ser det lätt ut som att farten saknas. Är två båtar lika snabba så är det oftast bakomvarande båt som seglar fortast på länsen.

  4. Drkrull Says:

    När man ser på bilderna så ser nylonen klart olika ut i form. Frågan är mer om dom verkligen är olika eller vilket som kan vara mer troligt att en bild faktiskt fångar upp det som händer just den sekunden. Det kan ju vara så att de båda är väldigt lika men att man har olika tryck, går in i en våg, olika trim för en kort period. Det är så mycket mer som avgör om man är snabb på läns eller inte. Om man bryter ner detta till mer korpseglarnivå dvs den nivå jag själv seglar på, så kommer jag ihåg när jag o Staffan Lindberg seglade 606 SM då var Granspinnakrarna överlägsna ett år. Deras design skiljde sig mkt från den som vi hade i vår blåsa. Forsbergarna gick oerhört snabbt och lågt på läsnarna. Efter ett år hade övriga loft kommit ikapp och hade en mer liknande design vilket återigen gav jämn speed på länsarna i samma förhållanden. De allra bästa designers är inblandade i respektive team för att utveckla segel och jag tror att alla ligger oerhört långt fram när det gäller design så det verkar inte troligt att Desafio har kommit på något som Victory missat totalt.

    När man ligger efter under en läns är det ofta andra faktorer än 4cm på lovartsgajen som avgör vad som händer på länsen. Man får ju ofta puffar som trillar ner bakom sig och dessa kan man utnyttja genaom att kanske kägga en bra gipp i rätt läge ovh tvinga den ledande båten att följa med i “fel” läge. Ofta som ledare i Matchracing satsar du ju inte alla kort på att vara envis och tro att det är rätt att splitta på länsen, utan vad som kan vara mer vanligt är om du vet att du tappar lite distans men ändå är säker på att vinna -följ med den andra båten. Speciellt i lättvind när det kan hända oerhört mycket om man splittar mycket. Det är ofta bättre att hålla koll på den andra båten för det räcker ju att vinna med 1sek bara man vinner.

  5. Jack Sparrow Says:

    Då var det dags för ännu en nagelbitare…

    Skall bli intressant och se om victory kan hålla ihop nerverna och segla bra. Såg själv inte första matchen mot ETNZ, kanske någon annan gjorde? Fanns det en rimlig chans för svenskarna att hänga med?

    Dags att börja diskussionen om framtiden, det är isåfall här den börjar först, på www.regatta.nu. Vad kommer att hända med victory? En mängd frågor finns att besvara. Kommer teamet att finnas kvar i nuvarande form? Om man åker ut innan semin, är det att betrakta som ett misslyckande? Kommer teamet heta Red Bull om det blir en ny satsning? Båten kallas Red bull bland övriga åskadare… Vilka blir kvar i teamet och framförallt, kommer sponsorerna vilja forsätta om man inte presterar rent sportsligt? Vad tror ni?

    Men åter till rysaren! Vinner vi/victory idag är det att betrakta som en bedrift av hög rang… Men då måste Linger få ordning på Kevlargenuan och låta Ljung trimma spinnen ifred och ordentligt! Eller hur DrKrull!

    Tyvärr har jag ingen tv på Black Pearl men man får följa det via annat håll istället. Kanske skall borda någon modern balja (typ Ellisons skuta) och låna en tv där…?

    Håll tummarna!

  6. Tobbe Christenson Says:

    Victory hade ju skickat i sin spinnaker vid första länsen. Detta är väl andraspinnakern. Jag tyckte den såg lite smalare ut så det kanske är därför som den inte dras ut i lovart lika mycket, eller?

    En fråga: Victory släppte ut lägajen 15 m före mål så spinnakern blev som en flagga. Alltså skar den mållinjen lite tidigare. Vad är det som räknas för att skära mållinjen, är det skrovet eller vad som helst, typ spinnakern? Hmmmm

    //Tobbe

  7. Alexander Says:

    När Oscar Ljung hjälpte oss under träning med spinn-trimm på vår båt så kan man säga att han kunde sin sak, milt sagt :)

  8. Administrator Says:

    Hej Jack Sparrow,
    gick tillbaka till matchen Victory - NZ den 28 april på www.americascupanywhere.com. När NZ kom till kryssmärket första gången var VC 20 m efter.

    När NZ nådde gaten var VC 100 m efter.

    När NZ nådde kryssmärket för andra gången var VC 240 m efter.

    När NZ gick i mål var VC 430 m efter.

    Arne

  9. Arthur Arnell Says:

    Nu är det endast ca; 45 min kvar till Pre-Start! Själv sitter man på jobbet till 15.30, i brist på TV så vet jag inte vad jag ska ta mig till!

    Inga nerver nu, nej nej…. :-o

    //Arthur

  10. Administrator Says:

    Arthur,
    köp in dig på www.americascupanywhere.com. Det kostar ca 300 kr och du kopplas upp direkt.

    Arne

  11. Alexander Says:

    Ser ju inte speciellt kul ut just nu

  12. Anders Says:

    Nu är det slut för VC…

    Tråkigt för dem!

    Men de kom längre än jag någonsin trodde att de skulle göra!

  13. Glader Says:

    Och nu kan de åka hem……. Den stora frågan är om Stefan Rahm kommer tillbaka som chef på SSF eller vågar styrelsen ta ett radikalt grepp och se till så att SSF skutan får upp ångan ordentligt. Halva styrelsen är ju ny efter seglardagen!

  14. men nu e re slut Says:

    Så var det då slut och vardagen inträder, kvar blir en massa tappade sugar, får vi se en ny satsning? Har vi folk av det rätta virket? Är det fel modell att seglare skall ta ut sig själva? Är det kanske bättre att nån med stålar plockar ut ett bättre gäng? Många frågor…fler kommer, var så säkra!

    En hedarsam förlust är ingen tröst!

  15. P Says:

    Så sant som det är sagt, är DEN STORA FRÅGAN SSFs personallösning är det nog fan slut.

  16. Glader Says:

    QL!
    Nu kommer vi se en massa bekata namn på olika befattningar inom SSF. Tips Martin Strandberg junioransvarig, Stefan Rahm glider väl tillbaks som fördbundsdirre, tills nästa projekt dyker upp. Det behövs ju en person till SOK:s toppträningscentre i Götet, får vi gissa på ett namn från VC? Snacka om kompetent personal, men hur länge dröjer det innan de lyfter igen?

  17. Shipline Says:

    Jag tror inte det blir bekanta namn, gamla meriter duger inte i framtiden. Alla vet att vi behöver krafter som kan skapa nåt stort, varför inte HP, Arne, Björland, Pelle, Björn J….. Det finns många kompetenta entreprenörer ute i den sköna kappseglingssverige som vet hur man skall få sponsorer, ökat seglande, ny spirit etc. eller hur?

  18. Claes Hiersemann Says:

    Mycket starkt seglat idag, speciellt i starten samt hela första kryssen inkl första sättningen.
    Terry kliade sig rätt mkt i början, men sen är han grym på upphinnande utförsbacke, -no shame!

    All heder år er, dir. Holmberg, Br. Rahm samt segeltrimmaren “Illern” .

    Jag tror att “Hook’s” spinnaker designer åt ETNZ faktiskt är bättre än de svenska, sorry to say!

    - Mycket starkt att komma så nära fyran samt nästan nå semifinals!!

    —GRATTIS GUBBAR—

    Ps. Ta en halvliter “GT” nu och lite spanska kjolar………

    Claes

Leave a Reply