LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri




Robship

Lundh Sails

harken

Fiskekrogen

IT Support Center


Kvällsutmaningen

Hur sköter SSF sitt uppdrag?
Mycket bra
Ganska bra
Varken bra eller dåligt
Ganska dåligt
Mycket dåligt

View Results

Polls Archive

Augustp

Grand Soleil

Marinaman

Selden

Asperö

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Landrover

Different Design

Albatross2


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

frostbite

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Frisk sydvästlig vind på Vänern ... ger djävulska byar i Åmålsviken ... Fotograf Roger Pettersson .. Provinstidningen Dalsland ...



Liten men naggande god

Ur ett trevligt mejl från Bertil Engdahl, Strömstads Segelsällskap, saxar vi följande meningar:

“Meningen med det här mejlet var att tipsa om några riktigt bra startbilder på Strömstads Segelsällskaps hemsida. Via Västkustens Seglarförbund hittar du Strömstad under klubbar. På Strömstads hemsida tittar du på kappseglingar sedan kappsegling 07 sedan ouvertyren och där hitta du bilderna. Superbilden är en liten K-6:a inklämd mellan startbojen och ett stort svart mylarsegel. Till saken hör att till slut K-6:an vann seglingen med någon sekund. Hoppas du kan visa bilderna på din blogg.

Hälsningar

Bertil Engdahl”

SWE250 är en X99 som jag känner igen från tidigare duster. Arne

16 Responses to “Liten men naggande god”

  1. Japp ! Says:

    En liten kommentar om storsegeltrimmet på X99 kunde väl vara på sin plats Arne…

    Japp !

  2. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu - E-mail: [email protected] - Says:

    Måste få säga att jag verkligen gillar detta fotot - David mot Goliat är en bra liknelse.

    Ett tips också:

    Kör man LYS-segling och har en långsammare båt har man inget mer val än att starta i lovart. Detta för att inte bli överkörd. Man har då också möjlighet att slå sig fri och gå ut för babord en bit, eller långt, beroende på hur banan ligger.

    Prioritera alltså fri vind så mycket och så länge som möjligt om du har en långsammare båt.

    Slut på tävlingsskolan.

    Segla plant
    Olof Björland

  3. Administrator Says:

    Hej Japp,
    kommentar till trimmet. Bilden togs i starten så kanske har han inte hunnit skota storen helt. Men det kan tänkas att focken är för djupt trimmad, dvs skotpunkten för långt fram. Det ser ut som om vinden styrs från focken och in i storen, och det är inte så bra.

    Arne

  4. Abbe Says:

    Läs : http://www.blur.se/2007/05/15/whats-up/#comments

  5. Bertil Says:

    Jag har alltid haft stort förtroende för OlofB:s kunnande. Bara en liten kommentar om starten.
    Skall jag ligga rätt på linjen eller medvetet starta på ofördelaktig ände för att komma till rätt sida i banan är ju en fråga som vi alla ställt oss. I just den här seglingen startade två K-6:or (LYS =0.90), den ena syns på bilden och valde att starta i lä och efter någon minut hade han fri vind. Det svarta seglet i lovart hade LYS 1.35 och vindstyrkan var c:a 13 m.vid starten. Den andra K-6:an som inte syns bakom de stora seglen startade enligt läroboken i fri vind i lovart. Med tanke på att den ena kom etta och den andra trea och att de hade en tät fight, så är det svårt att avgöra vilket val som var rätt. Själv hade jag startat fritt i lovart trots stor läfördel, men jag är lite feg av mig.
    Bertil
    P.S Bilden är tagen av SSS ordförande Stig Svanberg.

  6. Ohoj Says:

    Men, det vet väl alla, en X99:amåste luftas rejält över 6 m/s. Annars går den ju runt.

  7. Administrator Says:

    Nu är Ohoj igång igen. Det där var en mycket dum comment. En tung, duktig besättning kör fullt med genuan upp till 11 m/sek.

    Arne

  8. Administrator Says:

    Mejl från Karlstad:

    “Halloj Arne, SWE 250 vann sista racet på WM Marstrand 1999, Skeppare å ägare Larsa Joelsson STRÖMSTAD.(utgående medström utmed Pater Noster ca 3 knop + medvrid). RESPEKT…. :-)

    SE-GLA-UT- Hälsningar från KALLSTA”

  9. Ohoj Says:

    Ok, Arne. Men här blåste det ju enligt uppgift 13 m/s……………. ;-)

  10. Anders Says:

    Då tycker jag att Abbes kommentar var lite intressantare!!

  11. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu - E-mail: [email protected] - Says:

    Till Bertil:

    Tack för dina fina ord - dom värmde ! ! !

    OK jag kan svara som Paul Elvström alltid svarade när han höll föredrag - “Det beror på” och så räknade han upp allt det som det berodde på.

    Angående starten där jag skrev att det var fördel för en mindre och långsammare båt att starta i lovart för att få fri vind under en längre seglad tid.

    - Det beror på om det är väldigt mycket fördel i lä och om det ser ut som dom stora båtarna kommer att starta i lovart.

    - Det beror på om styrbord är det korta benet - då kan man ju tänka sig att dom snabbare och större    båtarna snart slår och då ligger den mindre båten inte så länge i skitvind. Fördelen med att starta på    rätt sida av linjen övertar då den mindre nackdelen med att en kort stund få skitvind från dom snabbare.

    - Det beror på om det är en mycket lång linje och inte så många båtar då blir det ju inte så mycket störd vind och då kan den långsammare båten kanske starta i lä.

    - Det beror på om det väldigt snart ska vrida mot vänster. I så fall kan den långsammare starta vid läflagga och vara bland dom första att ta mötet, kunna slå och tidigast gå på lyft.

    - Det beror på om det verkar ligga mer vind eller komma mer vind på vänster del av banan.

    Det gäller alltså att hela tiden väga fördelar mot nackdelar. Här kommer rutinen in och den seglare som använder ögonen och analyserar - före, under och efter en händelse - den seglaren har störst chans att göra rätt eller göra färre misstag - beroende på hur man ser på det.

    Slut på tävlingsskolan.
    Olof Björland

  12. Roland Says:

    På våra “klubbseglingar” är vi minst i andra start (Cumulus 1,08 LYS). Di store är inte alltid så bra på att starta utan kommer brakande efter en stund. I vår förtvivlade jakt på syre har vi mer än en gång landat på fel kant mot vår vilja. Detta har lett till att vi numer låter båtar med LYS över 1,20 passera fritt i lovart (hellre där än i lä dom går ju så jävla högt) med devisen dom stör ju inte så länge. Detta gör att vi har större möjlighet att själva bestämma hur vi ska segla och var. Dessutom så blir man bra på att segla i störd vind. Vi upplever att vi placerar oss bättre med denna taktik
    än vi gjorde tidigare då någon annan styrde vår taktik.

    Ständigt i kön
    Roland

  13. Nisse Says:

    Snacka om helomvändning !

    Först : “Kör man LYS-segling och har en långsammare båt har man inget mer val än att starta i lovart.”

    Sen : nja, förresten det beror nog på….

    Helkul ! Tack för den tävlingsskolan !

    /N

  14. Bertil Says:

    Nisse.
    Så läste inte jag Olofs inlägg. Försök läsa så här istället. Förutsatt att inget annat spelar in som t.ex sned linje, vindskift, mer tryck på ena sidan o.s.v. så skall du som liten båt starta fritt i lovart - men i och med att jag började diskutera alternativ så kompletterade Olof med många andra alternativ. Själv har jag alltid nytta och nöje av Olofs lektioner.
    Bertil

  15. Berra Says:

    Bra seglat av den lilla och grattis till segern !

    Berra

  16. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu - E-mail: [email protected] - Says:

    Bertil:

    Du har uppfattat mig helt rätt.

    Tack för dina vänliga ord.

    NIsse:

    Det är ingen helomvändning. Det är bara en kompletering och ett förtydligande för det finns fler faktorer det beror på var man ska/kan starta. Men huvudregeln är - långsam båt förlorar oftast minst om den startar i lovart.

    Hoppas vi är överens om det ?

    Segla ut och se glá´ ut.
    Olof Björland

Leave a Reply