Kinnevikens Segelmakeri




Robship

Lundh Sails

harken

Fiskekrogen

IT Support Center


Kvällsutmaningen

-
-
-

View Results

Polls Archive


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Augustp

Grand Soleil

Marinaman

Selden

Asperö

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Different Design

Albatross2

Landrover

frostbite

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Bloggmaster i 28 knop utanför Strandverket ... (Kanske inte riktigt 28, men snabbt gick det)... Foto Alf Tornberg ...



Team www.regatta.nu på väg mot Express-SM och det relativa lugnet

Förr i tiden sa man om Express-SM att det var värsta getingboet. Men allting förändras. Människan är slav under den så kallade “utvecklingen”. Den stillsamme undrar varför allting alltid måste förändras. Är det inte bra som det är? Ger inte Expressen tillräckligt med spänning?

Efter lördagens vilda seglatser i NoM i CB66 på Marstrand i lätt kuling enades delar av Team www.regatta.nu om att “nu åker vi till Express-SM och vilar upp oss”. Långa banben i en lugn och säker båt. Ett exempel på kontrasten mellan Express och CB66: Följande lilla episod utspelades utanför Strandverket på Marstrand. Efter en broach av värsta slaget låg delar av masten och storseglet under vatten. Båten visade inga tecken på att den ville resa sig. Första replik från bloggmaster: “Stäng luckan”. Vi hängde i övre relingen och tiden gick. Se’n undrade Jens, bloggmasters son: “Farsan, vad gör vi nu”. Svaret kom snabbt: “Gå ut på kölen”. Nu blev det liv i båten. Den reste sig direkt och klättraren Jens fick bråttom med att kränga sig in i båten. Har någon någonsin sett en gast på en Express-köl?

Varje människa har sin uppfattning om vad som är spännande och tråkigt. Eller som Paul Elvström brukade säga - “det beror på”. Eller varför inte plocka upp en replik från Albert Einstein - “allt är relativt”.

20 Responses to “Team www.regatta.nu på väg mot Express-SM och det relativa lugnet”

  1. Bottom Says:

    Vill man välta omkull kan man väl likagärna segla laser, man behöver inte en felbyggd båt med dålig kvalitèt för det..

  2. Japp ! Says:

    Du måste ha missat nåt Arne, så där har man väl seglat jolle i alla tider som du beskriver din segling med CB66:an !
    Kolla in K.e Sjögrens Tjopp (en fenkölsracer från 1895) så blir du nog varse att det inte är nått nytt du håller på med..

    Japp !

  3. Administrator Says:

    Hej Bottom,
    nu har jag hittat ett ordspråk för dig: “Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.”

    Följ det och du kan få lite roligare.

    Dessutom är inte CB66 felbyggd. Däremot en snillrik konstruktion. Att det går undan på länsen blir ingen förvånad över, men när folk ser hur snabbt denna lilla båt går på kryssen - då höjer dom på ögonbrynen.

    Arne

  4. Bottom Says:

    Nähä, inte felbyggd ?! Men plasta in förstärkningar sätta dit babystag svetsa om rodret mm mm måste man göra för att den inte skall paja….Men det är en snillrik konstruktion..?!

    Då verkar Virus 20 vara ett bättre allternativ kontruktionsmässigt, dessutom halva priset..

  5. Calle P Says:

    En fråga CB66 eller X99 om man var tvungen att välja bara en?

    //Calle

  6. Putte Quick Says:

    Bottom (ryck dej) Up!

    Vad är det för mening med att gny om felbyggd? Jag tror övriga världen kallar det barnsjukdomar.
    När en ny båt typ börjar att köras för fullt av skickliga seglare, brukar det börja gå sönder. I CB66 klassen tycks det vara väldigt öppna diskussioner om vad som behöver förbättras.

    Vill du välta omkull så ta dej ett par groggar till.

  7. _ Says:

    Har det inte hackats tillräckligt på den stackars CB66:an nu? Jag tycker att det verkar som att de som seglar CB66 har j-vligt kul.

    (Men tycker personligen att de som köpt CB66or kunde investerast samma pengar i en begagnad Melges24 istället.)

  8. istvan Says:

    Bottom, det skiljer ganska mycket hur en CB och en Virus är utrustad, du kanske ska kolla sånt innan du hackar på priset…. och föresten hur länge har Virus seglats?
    Ser Expressen exakt likadan ut som den första de första som kom ut på marknaden eller har det möjligtvis gjorts ändringar på den med?

  9. Bottom Says:

    Arnes upplägg var ju rätt bra för att få lite fart på denna site igen så vi hackar väl vidare. Says hade en poäng där, hade fler satsat några spänn på Melges 24àn så hade vi haft en internationell entypsklass istället, eller varför inte J80 där det på VM i Frankrike i år deltog 124st men där har nog J boats och förbundet sig själv att skylla då man la alla mästerskap på ostkusten och då inte fick något fäste på västkusten och nu är klassen på väg bort, tappade SM statusen förra vecka. Istvan! Jag seglar ej express så jag kan inte svara på din fråga, dock vet jag att den inte har babystag..

  10. Rolf Nilsen Says:

    CB er en kul båt. Ingen som gikk i stykker i Marstrand pga. strukturelle svakheter såvidt jeg kunne se. Med 22 båter på startlinjen, jollegenskaper og relativt høy gjennomsnittsalder på seilerne er det ikke behov for å si så mye mer..
    Men jeg skulle likt å se CB’en ute på LYS/Smaragd/Tornado banen for å se hvordan den taklet forholdene der ute istedenfor inne på “flatvannet :-)

  11. Administrator Says:

    Till Calle P,
    man kan inte välja mellan CB66 och X99. Man behöver båda. Frågan är lika omöjlig som “höger eller vänster ben”. Man behöver båda.

    Det man kan säga är att X99 är en mer krävande båt, det är stora krafter och det behövs en kunnig besättning.

    CB66 är en mycket enkel båt att segla. Dock behövs det några dagars träning i hårdvind så man lär sig att inte broacha i byarna och efter gipparna. Bara en så’n sak som att det inte behövs winchar till den relativt stora genakern. Båten axar så snabbt i byarna och efter sättning och gipp att det aldrig blir något riktigt tryck i genakerskotet.

    Och en sak till, klassen är ungefär jämnstor på Ostkusten, och Västkusten. 08′or och 031′or trivs och har kul ihop, plus några Skåningar och Danskar, plus några från periferien (om uttrycket tillåts) som t ex profilen Michael från Arvika. Slå det den som kan!

    Arne

  12. Bottom Says:

    Nu fick du det att låta som om CB66 är den enda klassen som man kan umgås och ha kul i, De flesta av CB seglarna är väl “utbrytare” från 606 och express så de klasserna borde väl vara likvärdiga i så fall eller blir man trevlig så fort man sätter sig i en CB? Man kanske borde prova i så fall..??

  13. Calle P Says:

    Det finns många enbenta…

    Själv står nog en 80-trailer till X-99 högt på önskelistan nu. Var får man tag idet?

  14. Time Out Says:

    Nej, nu är det dags att sluta slå på en båt som redan ligger. CB66 är en bra båt och det har ju redan blivit en gubbklass av den. Imponerande!

  15. istvan Says:

    Bottom, ok så du kan inte utala dig om expressen eftersom du inte seglat den men då har du seglat CB´n då? Blev det mycket sämre att segla den när de monterades?

  16. istvan Says:

    sorry, frågan var om det blev mycket sämre att segla den när babystagen monterades?

  17. Roland Says:

    CB 66 är typisk Svensk när resten av världen seglade Yngling så seglade Svenskarna 606. när resten av världen seglade J 24 seglade vi Express eller Maxi racer. nÄR RSTEN AV VÄRLDEN SEGLAR MELGES 24 ELLER j 80 JA DÅ SATSAR VI I sverige på cb 66. Vi tycks tro att vi är bäst eller något. Tänk vad kul om vi någon gång satsade på en klass som är sprid internationelt. Så att några kunde hävda sig på en högre nivå om dom ville utan att behöva byta till en klass som ingen annan har i vårt land.

  18. Hans Knudsen Says:

    Skulle ikke cb66 være en rekrutt klasse Gubber ta tak i 11m og seil båten over alle regatta båter.
    Norsk 11m seiler.

  19. Nisse Says:

    Kan bara meddela att CB 66:an går kanonbra i hårt väder och på havet. På helgens Hermanö Runt seglade båten torrt oh fint på kryssen i mycket jobbig sjö och ca 11 m/s. De flesta båtar hade revat. Dock ej CB 66 an. På undanvinden stod de andra båtarna nästan stilla i jamförelse med CB 66 an.

    Till Roland vill jag säga. Du har fel : hela världen seglar inte Melges, J 80 etc. I nästan alla världens länder finns det fina lokala köl och sportbåtar. Jag tror inte att merparten av CB, 606, el. Expresseglarna har något behov av el. råd att åka världen runt och segla.

  20. Kocken Says:

    “Nisse”!

    Såg att dom andra två CB-båtarna inte var lika torra och dom seglade inte lika bra som du, för det är väl ändå du som är “den där Björland”?

    Men det var kanonkul att se när dom skenade fram, även om det inte var full kontroll hela tiden.

    Hade detta inte varit en segling runt en ö utan bara undanvind så kanske kanske en CB kommit bra till i resultatlistan.

    Du har fel “Nisse”: Dom flesta körde faktiskt orevat.

    Till min stora förvåning kom det faktiskt in en X99:a med genua oxå!?

    Vh Kocken

Leave a Reply