Bornholm Runt 2007
Årets upplaga av Bornholm Runt bjöd på sydvästliga kulingvindar och första benet mellan Simrishamn och Rönne var tämligen skvalpigt. Var tyvärr inte läge att ta upp kameran då men kan bara intyga att det var imponerande att se Kracer 30 hantera vinden och vågorna så väl.
(Tyvärr blev det roderhaveri på hemvägen).
Dehler 33 Hale Bopp från Karlskrona klarade också vädret bra och seglade hem totalsegern i “kölbåtsklassen”. Resan tog för oss 12h:30m:56s vilket ger en snittfart på ca 8 knop på de knappt 100 NM. Detta blev andra spiken i rad för Jonas som tog hem segern förra året, då i betydligt lättare vindar.
Förutom förstapriset på 9000:- lyckades Jonas på sedvanligt vis även knipa utlottningspriset som var en GPS-plotter. Det är bara att gratulera.
Nämnas bör också att Bertil Eliasson från Ronneby SS, 77 år, gjorde sin 39:e start i Bornholm runt med sin Athena 34. Nåsta år är det således 40:års jubileum! (Kom igen Arne och Olof)!
Björn Rosenberg
Samtliga resultat finns på resultat bornhom runt
Överst: Jonas Mathisson. Mitten fv: Mikael Nordström, Björn Rosenberg. Nederst fv: Christian Darnell, Pontus Nordvall, Sven-Erik Karlsson.
August 6th, 2007 at 10:57
Vilka båtar seglade snabbast ?
Tänk att det blir så tyst när flerskrovare sopar mattan
August 8th, 2007 at 22:20
Sopar mattan!? Var det så stor marginal tycker du?
// B
August 9th, 2007 at 14:55
Jag tycker nog som Gunnar: att F 31 trimaranen sopade mattan 9 timmar mot 12 för snabbatse kölbåt LYS. Dår är det dessutom en ganska gammal F 31 med icke vridbar mast, långt ifrån någon optimerad race-tri
Det är ja bara pinsamt att skriva att man är imponerad av en Kracer som får roderhaveri. Och inte nämna något alls om de riktiga båtarna.
Lämn in blybåtarna på skroten och börja segla tri istället. Dedt finns väl ett visst skrotvärde i blyet.
August 9th, 2007 at 21:00
Ulrich - Vad som är pinsamt är att jämföra äpplen och päron. Kölbåt är köbåt och trimaran är trimaran. Inte riktigt lika villkor. Även om försök gjorts med att sätta LYS-tal som faktiskt verkar funka hyffsat. Om vi drar upp lite historiska resultat på BHR så tror jag inte samma båtar ligger lika bra till. Med de öppna bogar och vindar som rådde i år var det nog fördel trimaran.
Riktigt pinsamt är att kalla vissa båtar för riktiga och andra inte. Då har man direkt
utgett sig för att inte ha alla paddlar i vattnet. T ex som att tro att det var roderhaveriet som var
imponerande.
För övrigt är det fritt fram att skicka in egna “nyheter” med bilder till Arne. Då får man ju dem
som man vill så länge de passerar censuren.
Till en början hade jag tänkt att be om ursäkt för att jag glömde nämna trimaranerna, men nu vet jag inte…
// B
August 10th, 2007 at 0:00
Håller med: det går inte att med rättvisa jämföra en trimarans resultat med blyfraktare. Jag säger inte heller att båten seglades väl, det har jag ingen aning om. Dessutom är LYS-talet 1,66 hemmasnickrat.
Men om man nu ska referera en segling så vilseleder man läsarna om man utesluter att nämna den snabbaste båten, speciellt som det kanske finns en och annan som visste om att trimaraner också deltog.
Hade rodret gått av på F-31:an så hade det säkert stått spaltmeter om det.
Som trimaranseglare är man rätt luttrad på blyfolkets okunskap, nonchalans och stockkonservatism, det är därför som vi ibland överreagerar en aning.
Men nästa år kanske vi kommer ner och seglar skjortan av blygubbarna, istället för att klaga.
August 10th, 2007 at 15:05
Med tanke på regattan inte direkt gick i plattvatten så är det heroiskt av flerskrovseglarna att hålla snittfart minst 30 % högre än övriga, toppfarterna törs jag inte ens räkna på…
Den ena flerskrovsbåten är bara 8 m lång, snabbaste enskrov ca 11 m.
Total vinnare och 2:a är flerskrovsbåtar, med respekt för dess besättningar bör deras insats inte tystas ner.
August 10th, 2007 at 21:51
Och om jag inte misstar mig så tror jag att den snabbaste trimaranen var 20 minuter eller så från
att slå banrekordet.
Detta hade jag för avsikt att nämna men glömde bort det när jag mailade i all hast.
Självklart skall man nämna alla insatser i en tävling. Jag har personligen inget emot
flerkskrovsbåtar, har inget emot några båtar alls egentligen, att dessa inte nämdes vara bara
en miss från min sida. Dock är jag inte heller någon officiel representant med uppgift att redovisa resultaten från BR.
Skulle vara intressant att höra lite mer om okunskapen och stockkonservatismen.
// B