Kinnevikens Segelmakeri




Robship

Lundh Sails

harken

Fiskekrogen

IT Support Center


Kvällsutmaningen

-
-
-

View Results

Polls Archive

Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Augustp

Grand Soleil

Marinaman

Selden

Asperö

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Different Design

Albatross2


Landrover

frostbite

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Bloggmaster i 28 knop utanför Strandverket ... (Kanske inte riktigt 28, men snabbt gick det)... Foto Alf Tornberg ...



Bornholm Runt 2007

Årets upplaga av Bornholm Runt bjöd på sydvästliga kulingvindar och första benet mellan Simrishamn och Rönne var tämligen skvalpigt. Var tyvärr inte läge att ta upp kameran då men kan bara intyga att det var imponerande att se Kracer 30 hantera vinden och vågorna så väl.
(Tyvärr blev det roderhaveri på hemvägen).

Dehler 33 Hale Bopp från Karlskrona klarade också vädret bra och seglade hem totalsegern i “kölbåtsklassen”. Resan tog för oss 12h:30m:56s vilket ger en snittfart på ca 8 knop på de knappt 100 NM. Detta blev andra spiken i rad för Jonas som tog hem segern förra året, då i betydligt lättare vindar.

Förutom förstapriset på 9000:- lyckades Jonas på sedvanligt vis även knipa utlottningspriset som var en GPS-plotter. Det är bara att gratulera.

Nämnas bör också att Bertil Eliasson från Ronneby SS, 77 år, gjorde sin 39:e start i Bornholm runt med sin Athena 34. Nåsta år är det således 40:års jubileum! (Kom igen Arne och Olof)!

Björn Rosenberg

Samtliga resultat finns på resultat bornhom runt


Överst: Jonas Mathisson. Mitten fv: Mikael Nordström, Björn Rosenberg. Nederst fv: Christian Darnell, Pontus Nordvall, Sven-Erik Karlsson.

7 Responses to “Bornholm Runt 2007”

  1. gunnar Says:

    Vilka båtar seglade snabbast ?
    Tänk att det blir så tyst när flerskrovare sopar mattan

  2. Björn Says:

    Sopar mattan!? Var det så stor marginal tycker du?

    // B

  3. Ulrich Says:

    Jag tycker nog som Gunnar: att F 31 trimaranen sopade mattan 9 timmar mot 12 för snabbatse kölbåt LYS. Dår är det dessutom en ganska gammal F 31 med icke vridbar mast, långt ifrån någon optimerad race-tri
    Det är ja bara pinsamt att skriva att man är imponerad av en Kracer som får roderhaveri. Och inte nämna något alls om de riktiga båtarna.
    Lämn in blybåtarna på skroten och börja segla tri istället. Dedt finns väl ett visst skrotvärde i blyet.

  4. Björn Says:

    Ulrich - Vad som är pinsamt är att jämföra äpplen och päron. Kölbåt är köbåt och trimaran är trimaran. Inte riktigt lika villkor. Även om försök gjorts med att sätta LYS-tal som faktiskt verkar funka hyffsat. Om vi drar upp lite historiska resultat på BHR så tror jag inte samma båtar ligger lika bra till. Med de öppna bogar och vindar som rådde i år var det nog fördel trimaran.

    Riktigt pinsamt är att kalla vissa båtar för riktiga och andra inte. Då har man direkt
    utgett sig för att inte ha alla paddlar i vattnet. T ex som att tro att det var roderhaveriet som var
    imponerande.

    För övrigt är det fritt fram att skicka in egna “nyheter” med bilder till Arne. Då får man ju dem
    som man vill så länge de passerar censuren.

    Till en början hade jag tänkt att be om ursäkt för att jag glömde nämna trimaranerna, men nu vet jag inte…

    // B

  5. Ulrich Says:

    Håller med: det går inte att med rättvisa jämföra en trimarans resultat med blyfraktare. Jag säger inte heller att båten seglades väl, det har jag ingen aning om. Dessutom är LYS-talet 1,66 hemmasnickrat.

    Men om man nu ska referera en segling så vilseleder man läsarna om man utesluter att nämna den snabbaste båten, speciellt som det kanske finns en och annan som visste om att trimaraner också deltog.

    Hade rodret gått av på F-31:an så hade det säkert stått spaltmeter om det.
    Som trimaranseglare är man rätt luttrad på blyfolkets okunskap, nonchalans och stockkonservatism, det är därför som vi ibland överreagerar en aning.

    Men nästa år kanske vi kommer ner och seglar skjortan av blygubbarna, istället för att klaga.

  6. gunnar Says:

    Med tanke på regattan inte direkt gick i plattvatten så är det heroiskt av flerskrovseglarna att hålla snittfart minst 30 % högre än övriga, toppfarterna törs jag inte ens räkna på…
    Den ena flerskrovsbåten är bara 8 m lång, snabbaste enskrov ca 11 m.
    Total vinnare och 2:a är flerskrovsbåtar, med respekt för dess besättningar bör deras insats inte tystas ner.

  7. Björn Says:

    Och om jag inte misstar mig så tror jag att den snabbaste trimaranen var 20 minuter eller så från
    att slå banrekordet.

    Detta hade jag för avsikt att nämna men glömde bort det när jag mailade i all hast.

    Självklart skall man nämna alla insatser i en tävling. Jag har personligen inget emot
    flerkskrovsbåtar, har inget emot några båtar alls egentligen, att dessa inte nämdes vara bara
    en miss från min sida. Dock är jag inte heller någon officiel representant med uppgift att redovisa resultaten från BR.

    Skulle vara intressant att höra lite mer om okunskapen och stockkonservatismen.

    // B

Leave a Reply