Kinnevikens Segelmakeri


North Sails

Robship

Semcon

harken

Kona Nordic

Fiskekrogen

IT Support Center


Kvällsutmaningen

Är det rätt eller fel att ge nya båtar för högt SWELys som säkerhetsmarginal
En ny båt skall ha sitt rätta Lystal
En ny båt skall ha för högt Lystal

View Results

Polls Archive

Different Design

Albatross2


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Augustp

Grand Soleil

Marinaman

Selden

Asperö

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Landrover

frostbite

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Stilstudie ....... SM-vinnare ....... Express 2007 ....... Foto Mats Åhlander ...



Anders Dahlsjö & Co vinner Nidingen Runt

Lady Godiva vinner Nidingen runt 2007
Det kom bara 5 båtar till start, kanske väderprognosen skrämde bort många. 10-14 m/s VSV vridande till V och något ökande. Jag hade stora problem att finna en besättning denna helgen, kräftskivor och släktträffar stod högt på programmen. På fredagkvällen ordnade det sig dock och jag fick ihop en 7 man stark besättning.

Lukas Jonsen körde fördäck, Gert Karlsson mast, Martin Ovik floater, Titus Ovik backstag, Claes Kruse trim och B-G körde storen. Alla fick iallafall en spännande segling. Vi fick en fin start då Johan Söderberg i sin Cumulus var över tidigt och tvingades vända, övriga startande var inte i närheten av linjen vid starten.

När vi gjorde vårat första slag för att komma i sjölä bakom Malö gick vår skena till självslående focken av. Vi rev focken några minuter medan vi riggade upp de fasta skotpunkterna. Upp med focken och sen bar det av. Vi drog bra på Contrast 362an med Jens Svanvik och Cumulusen i den gropiga sjön som byggde upp vid Nidingen.

Vår plan var att inte sätta spinnaker förrän vi gippat till babord mellan Klockfotsrevet och S Bredaberg som var våra rundningsmärken väster om Nidingen. Vågorna var stökiga och vinden stark så vi valde att göra en kovändning (slå mot vinden) istället för att gippa. Det var nu det var läge att sätta spinnaker men jag kände att vi inte hade tillräckligt med erfarna seglare ombord för det och vi toppade ju 14,5 knop på surfarna så det fick räcka. Jag hörde efteråt att Johan Söderberg med besättning, som var de enda som satte spinnaker, pressade upp sin lilla Cumulus i över 15 knop, imponerande.

Vi hade dragit så mycket på kryssen så vi kände att vi hade bra distans till våra konkurenter och marcherade på i mål.

Anders Dahlsjö

Jens Svanviks berättelse från Nidingen Runt:


Bild Vinnaren av Nidingen Runt 2007 i startögonblicket. Foto Jenny Bergström

1′a Dominant 105 Anders Dahlsjö.
2′a Cumulus Johan Söderberg
3′a Contrast 362 Jens Svanvik
4′a First 31.7 Magnus Dahlgren
5′a X79 Claes Heyman

Nidingen Runt i år drabbades av svikande deltagarantal, vi var 5 startande båtar, förra året 10 om jag minns rätt.
X79′an drabbades av någon typ av bomhaveri, vet ej på vilket sätt hoppas det inte var allvarligt.
Det var hårda vindar runt Nidingen i år, högsta vindhastighet mätte jag vid norra rundningsmärket på 18 m/s.
En helt perfekt dag att segla på, härliga surfar. På Cumulusen satte Johan spinnaker och surfade i 15 knop.
Synd att det låg så många båtar i fjorden idag och samlade sjögräs, detta är ren båtmisshandel. Alla båtar har rätt till motion, och en ö rundning är helt perfekt att bjuda sig själv och sin båt på.
Hoppas att fler kommer att göra det på Vendelsö Runt nästa helg. Gå till http://www.ssvendels.se och anmäl er.

Med vänliga hälsningar
Jens Svanvik

3 Responses to “Anders Dahlsjö & Co vinner Nidingen Runt”

  1. blur Says:

    Arne, några resultat från Dalarö?

    Hittar (såklart) inget på arrangörens web.

  2. Sven Says:

    Synd att det bara kom 5 båtar. Jag tror att man måste se över lystalen/tabellen så att nya modeller från 2000 talet kommer med i lysregattorna. De flesta av dessa båtar har inga lystal, resten har oftast alldeles för höga lysmäbrev, så de gör sig inte besväret att starta. Att söka lysbrev är inte svårt, men kostar pengar och ska beställas i tid. Det vore väldigt enkelt att ta med de allra flesta nya modellerna från våra kända båtleverantörer. Använd IMS-mätningar mycket mer. Ha rena sakliga överföringstabeller från IMS, så får vi säkert med dessa båtar åt minstone. Inte behöver just det specifika exemplaret ha ett IMS brev det räcker ju att någon båt av denna modell har IMS-mätts.

    Sänk lystalen på de nyaste sportbåtarna så kommer dessa med också. Det är ju nästan aldrig slör och planing hela racet, så varför ta dö på dessa direkt. De som köper sportbåtar vill ju kappsegla, så här har vi massor av deltagare att värva.

  3. Anders Dahlsjö Says:

    Jag håller med Sven om att nya sportbåtar med gennaker har för höga lystal. Det är väldigt sällan det är LYS tävlingar där de kan segla de vinklar som gennakern kräver. Ofta är det trångt och svårt att få plats med alla gippar. Med spinnaker får man ett effektivare segel i djupare vinklar. En ide är att tillåta äldre båtar som normalt har spinnaker att ha även en gennaker som halsas i förstagsinfästningen. Idag tillåts 2 spinnakers eller gennakers, inte en av varje. Det skulle göra seglingen intresantare och säkrare. Planande båtar kommer fortfarande tjäna på slören men det tappar de på kryssen.

Leave a Reply