LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri




Robship

Lundh Sails

harken

Fiskekrogen

Doghousemarine

Kona Nordic

IT Support Center


Kvällsutmaningen

.
.
.

View Results

Polls Archive

Marinaman

frostbite

Selden

Asperö

Seapaw

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Different Design

Albatross2


Poly 2007

quantum

Sea Avenue

Augustp

Grand Soleil

Ottosson2

Landrover

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Stilstudie ....... SM-vinnare ....... Express 2007 ....... Foto Mats Åhlander ...



Mästarnas Mästare 2007: En slutsummering


Optimist Anna Hagberg med besättning Anna och Emma Jönsson samt Hanna och Maja Rydlöv fick en 20:e placering bland de 27 deltagande besättningarna, 25 SM-vinnare + 2 st Wild Cards. Jag hade nöjet att som fotograf stå i luckan när M22 Kristina Lundevall seglade sin tredje segling. Anna Hagberg startade ypperligt intill startfartyget. (Våra chanser att gå vidare skulle öka om Kristina blev fyra eller sämre. Ett tag tog ondskan över och jag gladdes när Kristina hade många båtar framför sig. Jag ställde mig inte på några fall och jag sa inte ett enda ord för jag ville inte på något sätt påverka utgången. Men tack, Kristina, ni var ett bra gäng som seglade bra och det var roligt att följa med).

Några tankar efter hemkomsten från Mästarnas Mästare, och efter att besvikelsen över tjuvstarten i semin har lagt sig:

Sandhamn
Sandhamn är ett utmärkt ställe att lägga en tävling som Mästarnas Mästare. Banan låg nära bryggorna och plötsligt blev segling en publiksport, även om de flesta som tittade på var de som väntade på tur att få segla. Det blev lite Åby Travbana-stämning under sista racet i kvalomgången. Resultatet var avgörande för några som stod på land, om dom skulle få segla semifinal eller inte. Sandhamn är också bra på det sättet att ingen kunde åka hem på kvällen utan var “tvungen” att umgås med andra seglare i baren. Det var bra, för annars är det ofta vattentäta skott mellan de olika båtklasserna.

Rättvisa seglingar?
Visserligen var det lättvind och lite chansartat men inte värre än ett normalt lättvindsrace. Det var alltså inte så att det plötsligt kom vind från ingenstans och skickade upp siste man till första plats. De två som gjorde de bästa starterna i finalen, Mikael och Karin, kom också först upp till första kryssrundningen. Om Karin som kom in för babord hade fallit av och gått bakom Mikael kunde utgången blivit en annan. Nu gjorde hon inte det utan fick ett straff och förlorade kanske 35 meter. Dessa 35 meter var svåra att ta in eftersom Mikael inte gjorde ett enda misstag. Stellan Berlin valde fel kant och förlorade ledningen på sista länsen, helt normalt att sådant händer i riktig lättvind. Den som kommer sent upp till kryssmärket kan ha en fördel inför länsen eftersom han ser vilka båtar som har vind och vilka som inte har det. Det skickade upp IF Eklund till andraplatsen, men det är också normalt i lättvindsrace. Så min mening är att det var rättvisa förhållanden, förutsatt lättvind, och att bäste båt vann.

Kända och okända ansikten
Det var en salig blandning av kända och okända ansikten. Man kunde prata med folk som man bara hade sett på bild förut. Det var roligt. Seglingen fick liksom ett “större” ansikte. Annars känner jag igen CB66-seglare, Express-seglare och en och annan från andra klasser, men här blev det en riktigt bra spridning.

Kunskapsöverförning
Stefan Rahm inledde prisutdelningen med att be om ursäkt för “dagens groda”. Det har lätt för att bli en groda när han talar offentligt, tyckte han. Denna gången gällde det uttrycket “den yppersta eliten (underförstått 470, Laser, osv) och de lite sämre (underförstått H-båt, IF, osv)”. Under ett litet tal vid regattamiddagen på lördagskvällen tyckte han att det var bra med kunskapsöverföring från eliten till de lite sämre. På färjan hem från Sandhamn var den allmänna meningen att det hade fungerat bra med kunskapsöverföringen från de lite sämre (J80 och IF) till eliten (470 och Laser). Men det var inte ont menat, Stefan. Det var bara lite stolpe ut för din del. Jag tror inte du tar illa upp?

Ung och gammal
Segling är unik på det sättet att i kölbåt kan gammal och ung tävla mot varandra på lika villkor. En 14-årig Optimist kan tävla mot en 68-årig Express, och alla åldrar däremellan, och utgången är inte given på förhand. Finns det någon annan sport som är så åldersbefriad? I och för sig var detta inte unikt för Mästarnas Mästare, det var bara det att det blev så tydligt på bryggan i Sandhamn.

18 Responses to “Mästarnas Mästare 2007: En slutsummering”

  1. Bertil Says:

    Bra bild på den helkoncentrerade optimisttjejen Anna. Hoppas få se henne och dig i Marstrand på samma arrangemang nästa höst. Skulle säkerligen locka mer publik.
    Tror Bertil

  2. Abbe Says:

    Anna Hagberg är en våra största talanger och kommer nog höra talas om sig längre fram! Tror inte hon gjorde många misstag.

    Skulle vara intressant att se hur det gått om Mästarnas Mästare hade avgjorts i en Feva Vision, eller Topper Omega? nu har vi kört detta i kölbåt i två år, dessutom i en båttyp som vissa har större erfarenhet av än andra!

    Hur många har seglat Feva Vision, eller Topper Omega?

    /Abbe

  3. DrKrull Says:

    Håller med Abbe lite om att båtval antagligen spelar en stor roll av resultatet. Men jag tycker att båtvalet är bra för många jolle seglare får prova på att segla kölbåtar, det känns som att en allt för stor del av de yngre seglarna lägger av efter sina satsningar i de olika jolle klasserna. Tycker att det är synd att så många lägger av i förtid, kanske hade en kölbåts-klass med högre status kunnat ge ett fortsatt stöd från SSF eller i alla fall från klubbnivå. Det känns lite som att det bara finns OS i tankarna tyvärr. Hade det då funnits en kölbåts OS klass med kval i Sverige då hade det nog kunnat bli fart på seglingen, men men men det känns avlägset tyvärr.

  4. Abbe Says:

    Kanske det är bra för många kölbåtsseglar att få klara sig lite själva också? Jag tänker inte gå in på några besättningslistor…

    Tänk er en cup där det bara får vara max 2 seglare i båten, eller maxvikt 190 kg!

    Tror nog att många yngre seglare hade placerat sig rätt bra? Och vad är skillnaden, kan man inte köra vartannat år? Upplägget finns ju hos GKSS med sina Topper Omega!

    Sen tyckte jag det var en kul (?!) notis om kunskapsöverföringen! Den blir nästan en klassiker!

  5. MV Says:

    Å andra sidan ser man sällan “de stora” (Coutts, Gilmour, Holmberg mfl) tampas på TV - jodå det visas en del på udda kanaler! - i Feva Vision eller Topper Omega. Däremot ofta i båtar liknande de som användes i Sandhamn. Så det var nog bara bra för “eliten” att få testa dessa båtar… Tror dessutom inte att båttypen var särskilt avgörande med tanke på de lättvindsförhållanden som gällde. Hårdvind hade varit lite annorlunda.

  6. LS Says:

    …eller varför inte segla på bräda nästa år! Vindsurfing är ju också representerat i denna regatta….
    Då vore det ju t ex bra med ett wildcard till Anders Lewander som är en gammal surfare….
    Vindsurfing är ju dessutom OS-klass…. Borde väl vara dags för alla deplacementseglare att få lära sig lite riktig segling….
    ;)

  7. SA Says:

    Ja nu är ni inne på tävlingens orimlighet. Jag minns i Kiel ett år där man lät klassegrarna mötas i matchrace (i någon liten kölbåt). Christoph Sieber, som sedemera vann OS-guld i bräda hade aldrig hållt i en rorkult!

    Bättre är att låta eliten samlas i färre klasser. Vi måste påverka SSF och SOC att hålla uttagningar i OS-klasserna i Sverige så hade Larsen, Lindkvist, Berlin, Edler m fl kunnat mötas i Starbåt!

    mvh
    SA

  8. M Says:

    Är det inte dags att byta ut den där starbåten mot ngt modernare, maxi racer, express, h-båt mflera anses ju av en del som gamla… vad är då starbåt ? Måste vara något för graven, den har ju inte ens undanvinds segel, hur kul är det.. Varför inte göra tex J80 till OS klass, 124 st startande på VM senast inger ju respekt när det gäller antal och den är ju dessutom bra i Matchracing då behövs bara en båt typ samt att den är ngt modernare… Nej jag seglar inte j80 om ngn undrar..

  9. Abbe Says:

    BRA skrivet SA! Håller med dig fullständingt!

  10. Mr G Says:

    Det är det som är finessen med Starbåt. Den är så teknisk och utmanade att segla så den blir aldrig omodern. Dom försökte ta bort den från OS, borta 2000 men trycket bland den samlade seglings eliten blev för stor, så båten återkom för att stanna 2004.
    Betr. stora försegel så klarar sig Staren bra utan det, jag lovar att dom har nog att göra på undanvindarna i alla fall.
    Tror att Staren är för svår att segla med under Mästarnas Mästare, för mycket segel, tampar trimm och inte minst men tunnast en extrem mast.
    Så mitt förslag är att segla både kölbåt och jolle, medan man väntar på sin tur att segla med kölbåt så tävlar rorsman nära land i Laser radial. Inga dö-tider mindre snack om båtval samt alltid en bana nära land.

  11. noterat Says:

    Det är så roande och läsa era förslag på att kora “den verkliga mästarnas mästare”. Vill ni kan ni ju skapa en tiokamp i segling!
    Låt detta vara ett kul arrangemang som sammanfogar olika seglare från olika klasser så bra beskrivet ovan.

  12. mheiding Says:

    M, skärp till dig, eller varför inte ge dig in i idrottsdebatten totalt, varför så omodert att springa 100m, spring 96,3 istället med ballong i näven, halva sträckan! Det är ju modert och ballt att kolla på.

    Starbåt har funnits sedan 1911, kommer att finnas 100år till (om vi inte tar kol på planeten innan dess, vilket sannolikt inte kommer vara Starbåtens fel i alla fall)

  13. Bertil Says:

    Starbåtens styrka är dess klassförbund, desss traditioner och att mångsa gamla Starbåtsseglare finns representerade i seglingsorganisationer världen över. En bra båt behöver en bra organisation. Något att reflektera över kanske?
    Bertil

  14. Anders Says:

    Tiokamp kanske inte behövs men 1 kölbåt o 1 jolle kanske inte skulle vara fel.

  15. Putte Quick Says:

    Jo, SA och Abbe,

    Vad skulle den där surfaren på en kappsegling att göra? Han hade aldrig hållit i en rorkult, påpekade ni.
    Han har heller aldrig hållit i ett skot… eller dragit i en kick…

    Mästarnas Mästare, gratulerar till titeln! Bäste seglaren vinner!

  16. SA Says:

    Tja Putte, han hade just vunnit en kappsegling, Kieler Woche och dagen efter arrangerades ett “mästarmöte” mellan samtliga klassvinnare. Det jag menade var att olika typer av båtar kräver olika kompetenser hos seglarna -olika acceleration kräver t ex att starttekiken anpassas, hur mycket man förlorar på att slå skiljer sig åt och det påverkar taktiken osv… Exemplet med brädseglaren Sieber visar, tycker jag, att mästarmöten blir “på lek” -för trots att Sieber kom sist kanske man inte direkt kunde klassa honom som den sämsta “seglaren” -några år senare vann han OS och det är inte alla som gör.

    Vad gäller Starbåten så förefaller den mycket mordernare än både H-båt och Express. Den är ju en relik från den tiden då inte mätregler bromsade (nästan) en fri utveckling av segelbåtskonstruktioner. När sedan R-regeln, Sk-regeln, sedemera RORC och IOR o s v kom skruvades ju utvecklingen 100 år tillbaka. Men för all del, just starbåten var inte mitt poäng utan att de bästa seglarna skall mötas i OS-klasserna -så som vi hade det t o m 1988.

    mvh
    SA

  17. Per-Håkan Says:

    Hallå alla idesprutor! Mästarnas mästare är en väldigt bra tävlingsform som visar att seglare från olika klasser är ungefär lika duktiga. Det skulle ställas ut ett Wildcard till den som vinner MM till en klass som håller världsmästerskap så hade prestigen höjts ytterligare! Kommer på några som H-båts VM, J80 VM, Melges 24 VM, J24 VM, eller någon annat klass VM.

    I den delen av landet där vi seglar året runt har vi haft Christmas Cup i flera år i J 80 där mästare eller bra seglare i Laser, H-båt, IF, Express, J24, J80 Melges 24, Tornado, Matchracing, segelmakare, kapelllmakare, skeppshandlare m fl. mötts i korta race. Denna form är väldigt kul och intensiv. Missar man första har man chans i andra osv.

    En ide om att bjuda in seglare som vunnit stora runt seglingar som Tjörn, Gotland, Öland, Lidingö och Bornholm Runt till MM vore väl en bra ide!
    Ha de gott på isflaken i vinter. Swe 4896 Front Runner:)

  18. Lars Sörqvist Says:

    Ser ni inte orimligheten i det ni skriver! Denna segling är inte något alternativt OS! Det är inte blodigt allvar utan ett mycket trevligt och socialt arrangemang som SSF ordnar. Jag tror i alla fall att vi som var med upplevde det så…. Självklart går det inte på fullaste allvar att utse en seglare som är bättre än alla andra oberoende av klass, men genom att mötas över klassgränser kan man säkert bredda svensk segelsport och skapa en gemensam känsla för vår sport! Det var lika mycket snacket på bryggan och festen på lördagskvällen som själva kappseglingen som gjorde arrangemanget till en fullträff!

Leave a Reply