Obegriplig vikt-miss av Melges-folket
Den nya Melges 20 har inga viktgränser på besättningen. Ofattbart på en så liten, lätt båt. Den skall seglas av 2 - 4 personer. Två lätta har inte en chans mot 4 tunga i hårdvind. Fyra tunga har inte en chans mot två lätta i lättvind.
Laser SB3 har en övre viktgräns på 270 kg.
CB66 har en övre gräns på 235 kg och en undre på 175. Det kan skilja 60 kg mellan den lättaste och den tyngsta besättningen. Det kan tyckas marginellt, men vi har sett stora skillnader i prestanda mellan tunga och lätta besättningar.
En tung Melges 20-besättning kan väga 400 kg och en lätt kan väga 120. En skillnad på 280 kg. Båten blir helt ointressant på det sättet. Den lätta besättningen välter i hårdvind, och den tunga plöjer sig ner i vattnet i lättvind. Synd att förstöra en bra idé på det sättet.
November 15th, 2007 at 0:11
Jag måste säga att jag blev rätt förvånad när jag såg att dom bestämt sig för att köra utan viktsbegränsning. Jag är dock inte lika säker som Arne på att det inte kommer att funka för det finns faktiskt båtar som funkar utmärkt utan viktsbegränsning i klassregeln. Det kan faktiskt vara så att den optimal besättningvikt visar sig ligga på ett rimligt värde, gissningvis 250-300 för Melges 20:an. Mycket mer blir nog segt på länsen och mindre blir för lite power på kryssen. Ett exempel som ligger mig nära är ju 606 som får seglas av 2 eller 3 persoer utan viktsgräns. Det har visat sig att optimal vikt är ca. 170-200 kg dvs 2 stora eller 3 små…..helt perfekt =). Hur det faller ut för Melges 20 lär vi få veta när man börjar segla med den.
November 15th, 2007 at 9:44
Lite utanför ämnet kanske men eftersom Pelle nämner 606:an passar jag på att fråga. Det finns ju en väldigt massa 606:or i landet och det verkar ju tveklöst vara den billigaste kölbåten med SM-satus. Kul att segla är den också, men varför ser man aldrig några 606:or i GBG området? T.ex. LSS tisdags-seglingar är ju ett perfekt ställe att marknadsföra klassen. Jag är lite sugen på en 606 men jag tycker det är viktigt att kunna segla entyp i hemområdet varje vecka (sedan är det naturligtvis helt OK att ett par gånger om året åka i väg på större regattor)
November 15th, 2007 at 10:13
Yngling och Tornado bort ur OS-programmet
Melges20 blir båten att segla istället!
November 15th, 2007 at 11:20
Konkurrensen hårdnar för CB66. Om inte CB:n goes worldwide och vinner uppe vid kryssmärket så skulle jag nog sätta min slant på Melges? Koncepten ligger oerhört nära varandra. Min bedömning är att Melges 20 skulle jämföras vara en CB66 2.0 (inte en MarkIII).
Men jag håller på CB:n därför att världen inte behöver fler klasser. Go Sweden!
November 15th, 2007 at 12:36
Bengt
Problemet för oss 606-seglare i göteborg är att vi inte lyckets samla oss på samma ställe. De flesta vill stå på land och eftersom det behövs kran som man får köra själv så finns det bara GKSS och Kullavik och det är svår platsbrist på bägge ställena. Till nästa säsong blir vi nog 5 aktiva båtar i Göteborgstrakten så det blir nog lite mer lokal aktivitet.
November 15th, 2007 at 12:38
Om besättningsvikten i små båtar.
Besättningen i CB66 www.regatta.nu väger 215 kg. Vi har kommit fram till att det kan vara den idealiska vikten i denna båt. Vi menar att vi ser skillnader i prestanda mellan vår båt och andra båtar med högre besättningsvikt.
Ett exempel:
Novemberpokalen på Smögen. Håkan Forslunds besättning vägde 239 kg. Dom var överlägsna i lördagens hårdvind. Efter lördagens 6 seglingar hade Håkan 7 poäng och tvåan www.regatta.nu hade 15 poäng, en segling borträknad. Enligt prognosen skulle det bli mindra vind på söndagen. Vis av tidigare erfarenheter sa vi (www.regatta.nu’s besättning) att även om Håkan leder mycket så har vi en chans, “dom är för tunga i lättvind”. Det gick som vi trodde, vi vann och Håkan halkade ner till tredje plats.
Detta bevisar naturligtvis inget, det är så många faktorer som avgör hur det går. Men säg såhär, nu har vi seglat CB66 i tre år och tycker att vi ser vissa mönster, t ex att besättningens vikt har stor betydelse, särskilt gäller detta på undanvind, där en lättare besättning kan segla lägre och fortare.
Om vi skulle ha rätt i våra observationer, att även en så liten viktskillnad som 25 kg spelar roll, hur blir det då med Melges 20, där skillnaden mellan en lätt och en tung besättning kan vara 280 kg?
Arne
November 15th, 2007 at 13:03
Melges 20 har “restricted hiking” i sitt koncept vilket i viss mån borde utjämna förhållandena. Vad detta innebär får väl anstå lite.
Man kan läsa om båten på http://www.melges20.com/
November 15th, 2007 at 13:15
Hur då?
Arne
November 15th, 2007 at 13:47
Arne,
Förstår inte riktigt ditt resonemang. Du anger er vikt till 215 kg men säger ingenting om att ni varierar vikten efter rådande förhållanden. Detta borde innebär att det spelar ingen roll om intervallet i CB 66 vore större ni skulle vara 215 kg i vilket fall som helst. För att inte tala om att tre stycke kompisar som skulle vilja segla tillsammans inte kan göra det i CB 66 om derasmedelvikt inte underskrider 80kg.
Varför är det en nackdel för en klass att ha ett större viktintervall?
Alternativt varför ha ett viktintervall överhuvudtaget? Varför inte fastslå en besättningsvikt som skall hållas oavsett hur man väljer att göra det,om det nu var rättvisa och lika förutsättningar som eftersträvades?
Eller kan det vara så att det som passar just er borde vara regel?
/TRÖTT
November 15th, 2007 at 13:56
Legs in with restricted hiking står det t.om.
Sen kan man ju bara säga grattis till Carl Beyer som var så framsynt att t.om Melges skapade en båt i samma segment som till stor del påminner om CB 66. Det visar ju att man inte var helt fel ute som många gnällfisar gjorde gällande, speciellt Melges 24 gänget får något att fundera över. Men om priset blir en halv mille blir den nog inte lättsåld här!? Tror dessutom att markanden är mättad i detta segmentet, men ute i Europa blir den nog populär!
November 15th, 2007 at 14:09
Om frågan är till mig så är svaret att om du har större totalvikt på besättningen men inte får kränga utanför relingen så kommer du att få förhållandevis större skada av extra vikt genom större motstånd kontra nytta av minskad krängning och mer kraft. Jag har ingen aning om hur dom kommer tillämpa “restricted hiking” och därmed hur mycket det kommer att påverka, så mer svar än så kan du inte få från mig.
November 15th, 2007 at 14:27
4.000USD X 6,30(dagens kurs) X 1,25(moms)=315.000:- + frakt, segel och trailer
Inte blev den speciellt billig…
Tycker nog att T-boats alternativ verkar väl så bra. http://longtze.org/content/view/127/68/lang,en/
Eller kanske http://www.open500.org (billig och fräckt fransk)
Bäst marnadsföring som avgör. Det är jäkligt synd att ingen kunde släppt lös HP till att marknadsföra en internationell klass istället för CB 66 som aldrig kommer att bli något annat än en kul klass på hemmaplan…
November 15th, 2007 at 14:29
Arne, kanske en Backman 21 med svängköl vore något så alla slapp debattera besättningsvikt?
November 15th, 2007 at 14:44
Melges 20 ser närmast ut som en modernare M 60 från stenungsund. Högt fribord, stor bredd.
Jag är rädd för att den seglar dåligt om man inte håller den helt upprätt. Den saknar helt ruff, vilket är en stor poäng för CB 66:an , då det faktiskt finns en möjlighet till övernattning. Framför allt så finns det en avsättning av äldre båtar till familje och weekendcruising.
Båten blir säkert jättefin, men kolmast m.m. tyder på att 300 000 kronersstrecket lätt lär passeras. Dessutom tillkommer frakt på kanske 30 000-40 000.- + moms.
November 15th, 2007 at 15:07
Om 215 kg är optimalt i CB66 kan ni väl ta bort viktbegränsningen, eller?
Vad kostar förresten en Laser SB3?
November 15th, 2007 at 15:48
Jag kan intyga att för dom som är sugna på CB66 att betydelsen av vikt är lite överdriven av Arne.
Han brukar ha hyfsad koll i dom flesta fall men att ta ett exempel som Smögen ger inte direkt facit. Vi har legat i spannet mellan 190-235kg och kommit fram till att antal ögon och händer är har större betydelse än vikt om ser till en hel säsong. CB:n är så pass känslig att två man helt enkelt inte hinner med. (förrutom Skålén)
Pontus Brenter
November 15th, 2007 at 16:19
OBERGRIPLIGT INLÄGG AV ARNE!
Nu lugnar vi oss lite, det känns mest som om Arne gick i försvarställning jämte CB66àn i detta fall, tror att Melges folket har full koll och ingen bör nog uttala sig om viktbegränsning innan man seglat båten, ett obegriplig inlägg av Arne …
November 15th, 2007 at 16:21
Arne
Vägde Håkan med gastar 239kg vid invägningen?
Är inte det 4kg för mycket?
Vh Kocken
November 15th, 2007 at 16:24
Synd att vi inte seglar Laser SB3 här i Sverige. En maxvikt på 270 (90*3) gör att ALLA kan segla den på tre. De 235 kg som gäller i CB66 tillåter ju bara 2 1/2 fullvuxna personer.
November 15th, 2007 at 16:42
läste om cb66 på fredrikssons blog han skriver en osminkad berättelse om alla turer som varit kring båten
www.akefredriksson.blogspot.com/
November 15th, 2007 at 17:46
Tollstoj!!!
Nu är det ju ordning och reda i varje fall på CB 66. Jag tror att det seriösa gänget som nu rattar projektet inte behöver påminnas om det gamla varvets synder och misslyckanden. Dessutom var det väl en hel del underleverantörer som räknade fel också. Alla har väl ändå tagit sitt ansvar nu eller hur?
Båten är kanon. Jag kommer till Frostbite.
November 15th, 2007 at 17:47
Tänk vad kul om det var en klass istället för alla dessa nya klasser med i stort sett samma koncept!
November 15th, 2007 at 18:39
Insåg just efter Arnes inlägg att beteckningen en-typ på en båt som CB 66 blir minst sagt tveksam i och med att differensen i flyttbar vikt är mellan 8 och 9 % av totalvikt.
Således drabbas CB 66, som Arne mycket riktigt påpekar, av att det finns “lättvindsbåtar” och “hårdvindsbåtar” inom klassen CB 66. Låter otäckt likt en del ihärdiga resonemang i LYS-träsket.
Det skulle ju knappast accepteras att man i LYS t ex (eller andra handikappregler heller för den delen) kunde variera sitt deplacement med 9% av totalen med bibehållet handikapp. Tänk bara vilken storm det blev när en framgångsrik Arcona 400 misstänktes vara byggd i ett lättare material än vad båtdatabladet angav.
Jag kan riktigt se framför mig Arnes tirader om handikappsystem skulle tillåta en 9%variation i deplacementet (dessutom flyttbart). Då skulle samtliga handikappseglare omeddelbart idiotförklaras.
Det är uppenbarligen skilnad på folk och folk, likväl som båtar och båtar.
/TRÖTT (lite piggare nu)
November 15th, 2007 at 18:41
Nu är det ju dessbättre (eller kanske tyyvärr ;-) ) så att vi inte lever i en planekonomi där någon förhoppningsvis upplyst despot dikterar vad vi skall segla.
November 15th, 2007 at 19:08
Håller med Pontus B om att besättningsvikten inte har så stor påverkan på båtfarten i CB66. Vi har seglat på några kilo under maxvikt och blivit omseglade av tvåmansbesättningar i frisk vind och gått riktigt snabbt i lättvind.
Känns äntligen som båtkvalite’n är på rätt nivå och nu är det riktigt roligt att vara en del av CB66-klassen. Hoppas och tror att vi blir ännu fler till 2008.
November 15th, 2007 at 19:38
Alla kan och vill inte köra samma bil, alla spelar inte fotboll, alla går inte i samma kläder, röstar samma osv……………………….
Tänk så trist det hade varit om alla körde Volvo och seglade Maxi.
Den fria marknaden fixar oftast detta åt oss, var så lugna. Däremot blir det aldrig bra när någon myndighet, organisation eller dyligt ska försöka bestämma över våra huvud. Vad vi ska segla? När ska vi segla? Hur ska vi segla?
Leve marknadsekonomin!
Minska byråkrati och överförmynderiet.
Vinden är fortfarande fri.
November 15th, 2007 at 19:45
Det är Bobbos Novemberpokal i Smögen , Harkens Frostbite i Marstrand etc. som gör att livet och utvecklingen går framåt. Deras och liknande goa gubbars ideer är det som behövs, inte fler trista, nejsägare.
November 15th, 2007 at 20:08
Trött!
Förstår inte vad du menar.
CB 66 är väl en av de få klasser som har både max och minvikt på besättningen. Närmare entyp än så kan du väl inte komma.
Välkommen att prova du också.
November 15th, 2007 at 20:30
Till Göran
Angående priset på Melges 20 måste du även räkna med tullavgift på priset från U.S.A.
Enligt Tullverkets hemsida betalas tullavgiften på “utpriset från USA” + fraktkostnad + ev. försäkringskostnad.
Vilken procentsats som gäller fär båtar framkom inte av sidan.
/Tobbe
November 15th, 2007 at 21:22
Tack Tobbe!
Plötsligt framstår CB som väldigt billig. Babymelgissen kostar då komplett kanske
närmare 450 000 SEK inkl. trailer, frakt, tull, moms, segel etc.
Klart billigare än Melges 24:an, men kanske lite i högsta laget ändå. Man får alltså 2 st kompletta nya CB 66:or för 1 st M 60.
November 16th, 2007 at 1:43
Balansera debatten boys. En beg Melges 24 kan du får för priset av en ny CB 66.
November 16th, 2007 at 8:27
CB - Seglare
Det är hela idén med CB. En att segla med och en reservdelsbåt…
November 16th, 2007 at 9:30
och varför skulle det behövas Astrid???? Hur mycket har gått sönder på CB´n nu när barnsjukdommarna är fixade och det gamla varvet är borta?
November 16th, 2007 at 9:35
Det var länge sedan vi hörde från dig, Astrid. Men lika stor i truten, ironisk och taskig. Men kan du segla? Ställ upp i Frostbite och visa vad du går för. Många vill se dig in action, så vi kan säkert få fram en båt och Erich Hagen ger dig säkert en plats, även om det nu är fullbokat. Ses vi? Tar du utmaningen?
Arne
November 16th, 2007 at 10:11
MV
Vet inte vem som ska balansera debatten?
En begagnad CB kan man få för ca 150-180 000 om man har tur idag.
Man kan väl inte jämföra en begagnad Volvo 740 Turbo för 15 000.-
med en ny S80 V8 för 400 000.
November 16th, 2007 at 12:35
Vad är det för vits att ha viktregler, om dom ändå inte efterlevs. 239 kg är väl mer än 235 kg ?
Mvh
Nisse
November 16th, 2007 at 16:09
Vad som behövs i CB66 är en höjning av max vikten till ca 250 kg på besättning, det är många som stängs ute från klassen med så låg maxvikt
November 16th, 2007 at 16:10
Arne
Var frågan jag ställde för svår eller varför dröjer svaret?
Jag frågar igen:
Vägde Håkan med gastar 239kg vid invägningen?
Vh Kocken
November 16th, 2007 at 17:06
CB Seglare
Tyckte det var tämligen tydligt.
Om det är en variation i båtarnas totalvikt på 9% (dessutom flyttbar vikt) så kommer det naturligtvis att speglas i båtarnas uppförande och prestanda. D v s båtarna i den konfiguration de har går olika fort beroende på förhållanden. Jag trodde att en-typs förespråkarna ville ha det motsatta, så lika båtar som möjligt.
9 % skulle till exempel motsvara 600 l vattenbarlast på en 38-40 fots båt. Att försöka med det utan att få handikapp ändrat är knappast att tänka på, eller hur?
November 16th, 2007 at 17:09
Melges i världen Cb 66 i svedala. Jag tar en melges ,Tack!
November 16th, 2007 at 17:18
Angående besättningsvikt så var jag en av dom som tyckte att 235 kg var ok när det beslutades som maxvikt, men håller med om att det är synd om det finns besättningar som ej kan börja njuta i CB66-klassen för att dom väger för mycket.
CB66 MkII är bra mycket starkare än båtarna var när besättningsviktsbeslutet togs och det borde ej vara något problem att öka maxvikten med 15 kg.
//CB-seglare som väger 230kg (på 3)
November 16th, 2007 at 17:40
Till Kocken, jag känner inte att jag behöver besvara intrikata frågor från anonyma. Säj vem du är så ska jag behandla dina viktproblem. Annars kan du ringa till Håkan Forslund, han borde veta, du hittar honom i Gula Sidorna.
Till TRÖTT. Från början handlade den här posten om bristen på viktgränser för Melges 20. Kan du inte göra en procenträkning för Melges 20 också? En lätt besättning kan väga 120 kg och en tung kan väga 400. Hur många liter blir det i en 38 - 40 fots båt?
Till wwy, jag är också lite sugen på en Melges 20, men “det blir liksom lite för dyrt, tyckte stämman” (Var det inte Hans Alfredsson som sa så?). Det dröjer nog några år innan det blir 20 st Melges på en startlinje i Sverige. Medan du väntar kan du ju segla CB66.
Arne
November 16th, 2007 at 19:11
Hej
Har hjemtaget en Laser SB3 fra england fuldt rigget med 3 genakkere, perfekt trailer, motor og alt andet i meget fin stand. Med transport alt inclusiv 180.000 DKK
Vi købte båden fordi CB66 på det tidspunkt ikke var opgraderet. Vi er 2 store drenge og allerede tæt på 230 kg, og ja vi vil gerne være 3, det er godt med mange hænder ombord. Vi må ikke hænge og der er sat en såkaldt Granny rail der gør det umuligt.
Har kun sejlet mod en CB66 en enkelt gang til MUMM cup. CB66 var hurtigere på kryds (de kunne jo hænge, men vi halede ind med genakkeren oppe) På korrigeret tid blev vi slået med 20 sek. God kamp, vi tager jer næste gang :)
Der findes 300+ Laser SB3 i verden og den er nu på vej i USA. Til Cowes week starter omkring 100 både i samme start.
Vil hermed kraftigt opfordre de tunge drenge til at kigge på Laser SB3, den kan godt konkurre med CB66, specielt traileren er klasser bedre. Der skal ikke betales moms ved import da båden er mindre end 7 m
mvh
November 16th, 2007 at 19:47
Wwy o co
Visst vore det toppen om alla tyckte som jag och att hela världen enades kring en skojig entypsbåt.
Personligen tycker jag dock inte att det är avgörande för klassval huruvida båten bara finns i Sverige eller ej. Det finns så många andra faktorer som är viktiga.
Jag har varken tid eller råd att segla särdeles mkt utomlands. Således är klassen lokalt av större betydelse. Ser jag mig omkring bland kollegorna i sportbåtsbranchen tycks det vara fler som resonerar som jag.
De senaste 5 åren har mig veterligen inte mer än ett tiotal besättningar dragit med sig sin egen Melges 24, J/80, eller 11MOD utomlands. Om jag bortser från direkta grannländer blir antalet avsevärt lägre.
Ett par 11-besättningar har åkt till Australien (eller lånade de båtar)
J/80 har nog oftast hyrts om man åkt längre än till Tyskland?
Mumm 30 har turnerat till England, Holland och Italien
Melgesseglare har synts med egna båtar i England, Frankrike, Tyskland och Italien men hyrt vid mer långväga resor.
Sett ur detta perspektivet torde inte internationell status vara livsavgörande.
För oss som seglar exempelvis CB66, Virus, M60 återstår alltjämt att göra som Arne o co, dvs hyra båt där man för stunden önskar att segla.
Är man stadd vid kassan ka man få ihop en riktigt trevlig tävlingskallender med:
Melgessegling på Garda, i Monaco och Key West,
Cork1720, Laser och RS race i England,
Open 650/750 i Frankrike,
etc.
Just my point of view
/David
November 16th, 2007 at 20:58
Arne
Kul att man med en rad kan få igång dig… det är poäng till mig.
Vem vet, jag kanske aldrig har satt min for i en båt. Men man vet ju inte, jag kan ju också ha slagit dig både här och där i segling…?
CB Seglare
Är det riktigt att du jämför Melgesen med en bil för 400.000 och CBn med en häck för 15.000…?
Jag gillar nog inte heller Melges20 och jag tycker också att den är för dyr. Det tycker ju alla om Melges24 också, men de har ju i alla fall sålt över 600 ärliga båtar över hela världen.
November 16th, 2007 at 23:00
Trött!
Du tycks inte fatta mycket.
Vi pratar väl om totalvikt = båt + besättning.
I en entypsoptimist så kan det skilja på totalvikten mellan 52.5 och 105. Alltså 100 %
Båtarana väger lika mycket, 35 kg. Jag har varit med om vägning av båtarna när den tunge seglaren fått lägga i 25 gram för att båten ska väga minst 35,000 kg.
I CB klassen väger alla båtar nästan samma ca 500 kg +- 12 kg om jag läst och förstått klassregeln rätt. Annars är det ingen CB 66. Besättningen får väga mellan 175 och 235 kg.
Så mycket rättvisare kan det väl inte bli. jag förstår att du är handikappseglare
och van vid lys eller IMS.
November 16th, 2007 at 23:17
82+87+69=238
Det är vad vi på pappret antagligen skulle vägt vid en eventuell invägning. Som alla erfarna “invägare” vet så grejar man lätt en invägning med bantning på något kilo per person med lite snabbbantning om det behövs. I Smögen var det ingen invägning så det blev inget problem, men vi hade fixat invägningen om det behövts. På samma omvända sätt som när jag och Kim grejade minvikten på 175 i Marstrand, även om vi var spyfärdiga ett par timmar efteråt och i akut behov av toabesök.
Nu visste jag och Kim på vägen ned till Smögen att det skulle blåsa ollonborre på lördagen och vi hade inte fått med Malin, så vi ringde Bobo och undrade om han händelsevis hade en “lätt” gast över till helgen. Den generöse Bobo gav han bort sin kanske bästa gast, Daniel, till oss. Daniel är ju kanonduktig men samtidigt var vi ju inte 100% samkörda.
Med maxvikt hade vi nu mycket bra båtfart på kryssen i hårdvinden, men det hade även Pontus Brenter och bror Peter. Jag kan inte säga att vi, med kanske 10-15 kilo mer än de, hade märkbart bättre båtfart. Däremot hade vi flytet med rätt vägval och bra starter. Men vi vurpade vi ett par gånger på undanvinden och blev borttryckta i en kryssrundning som kostade på. Ändå lyckades vi få till det rätt bra.
På söndagens lättvind hade vi inget fartövertag, men vi var med i starten och en bra bit in i åtminstone första kryssen. Jag tycker nog vi hade tillräcklig fart för att hänga med. Däremot hade vi, som Arne nämnt tidigare, stolpe ut i många situationer.
Gummiarm är ju spontant en kommentar som man skulle kunna tagit till sig när man läser resultatet, men jag vill nog påstå att det inte var det frågan handlade om. Däremot har det i den jämna CB klassen visat sig vara “dagsformen” som avgjort. Den besättning som först hajjat vilket spår och strategi som gäller för dagen, i kombination med boathandling och fart, är den som tagit hem dagens segling, och den som gjort det flest gånger totalt sett är den som tagit hem totalen. Så även i Smögen. Vi hittade flytet på lördagen och Regatta hittade spåret på söndagen. Vi hade inte tillräckligt flyt totalt så det räckte inte till för att sy ihop det. (Och jag lovar att det var frustrerande…:-). Men tillbaka till samtalsämnet;
Vikten har betydelse, men vi har även seglat på tre med besättningsvikt på totalt 220 kilo, och jag kan idag inte säga att det har någon avgörande skillnad mot säg 238kg.
Om vi seglat på heltid eller hållit på i ytterligare ett par år så kanske jag märkt skillnad på 10 kilo hit eller dit. man idag är vi inte där. Däremot är det stor skillnad på 175 och 235. Och jag är övertygad om att man går bättre med 175 kg i lättvind än en tung besättning. Teoretiskt borde man även gå bättre i undanvind, oavsett vindstyrka med lätt besättning. Vi kan dock konstatera att det krävs mer boathandlings känsla i hård undanvind för en tvåmansbesättning. Misstagen kostar mer än någon tiondels båtfart.
Vad blir då kontentan? Som jag ser det i nuläget:
1-4 meter - Lätt besättning på alla bogar.
5-7 meter - Tung besättning på kryss, lätt på undanvind.
8 + - Tung besättning på kryss. Undanvinden kräver boathandling, fixa det på två eller tre så spelar det ingen större roll.
Ovanstående i givet när man är pigg i början på en lång kappseglingsdag.
…och om man seglar på två är men helt slut efter tre hårdvindsseglingar. Och med CB’s kappseglingsformat brukar det innebära ytterligare två seglingar samma dag. Det är nog den största skillnaden att segla på två eller tre.
November 16th, 2007 at 23:43
melges20: ((40k$*6,3+10kSEKfrakt)*1.017tull)*1,25moms_sverige)+40KSEKsegel)+2000SEKterminalavgift=375000SEK plus trailer… vadå..10k kanske?
En ganska realistisk uträkning… Moms kan fås ner om transport till Tyskland (16-17% moms)
så 350-375K
För en beggad Melges24 från USA…sätt in 25k$ istället för 40…. då blir det ca 250 000 racingklar….
November 17th, 2007 at 11:23
CB-Seglare och Arne
November 17th, 2007 at 12:00
Hej TRÖTT,
nu verkar du riktigt trött. Ta dig en liten tupplur och hör av dig sen.
Arne
November 17th, 2007 at 12:11
CB-Seglare och Arne
CB-Seglare, jag har inte pratat om något annat än vikten för båt+besättning. Just besättningeviken blir ju oerhört intressant när den utgör så stor del av totalvikten och därmed påverkar båten prestanda desto mer, fattar du??
Poängen var att man antingen släpper beättningsvikten fri och använder den som ett sätt att optimera för rådande förhållanden eller också så försöker man uppnå så stor likhet som möjligt. Eftersom Arne nu noterat stora skillnader i hur båtarna beter sig med olika besättningsvikt och att rådande vind till stor del avgör vem som går bäst, så vore det väl önskvärt att minimera dessa skillnader i rättvisans namn? I CB 66 gör man något mitt emellan plus att man exkluderar en stor del av potentiella besättningar. Medelvikten för en svensk man idag är 81,9 Kg vilket innebär att tre stycken medelviktiga mäninte kan segla CB 66- SMART.
Man kan tycka att att antingen släpper besättningsvikten fri (som Megles valt) och jobbar med den som ett instrument att fartoptimera. Eller så är man helt strikt vad det gäller vikten båt+besättning, om det nu är så lika som möjligt man är ute efter. Slå helt enkelt fast att båt+besättning skall väga t ex 770 Kg eller 719 Kg eller vad ni nu vill ha. Först då kan man börja ta era påståenden om “det enda rättvisa” på allvar.
Du CB-Seglare, tycker du verkligen att ditt optimistexempel ovan ger rättvisa förutsättningar? Om du sen jämför CB-66 med Optimist så får det helt stå för dig.
En annan poäng var att med de skillnader i fart beroende på beättningsvikt/vind som Arne indikerar så blir det ju faktiskt inte rättvisare än i handikappsegling.
TRÖTT
November 17th, 2007 at 12:33
Trött!
Förstår att du gärna vill “vinna” denna debatt och utgår från Arne’s utlägg om hur CB66 påverkas av besättningsvikt, men det är ju tre andra CB-seglare som har en uppfattning att den ej påverkas speciellt mycket utan att du kan vinna race i alla förhållanden oavsett 175 eller 235 kg besättningsvikt.
Har själv seglat Melges 24 (med besättningsvikt 50kg under maxvikt) och CB66 (ca 5kg under maxvikt) och min spåning är att i Melgesen bör besättningsvikten vara så nära maxvikten som möjligt, menas det på CB66:an ej är så viktigt. Anledningen till detta tror jag är;
- CB-klassen seglar korta race mestadels på plattvatten menas Melges seglar längre race ofta på öppet vatten. Svårt att kryssa i grov sjö med litet rätande moment.
- I CB66:an gäller det att orka hänga vilket innebär att en lätt vältränad besättning kan ha en rätande moment nästan lika med en tyngre ej så vältränad besättning.
mvh Thomas
November 17th, 2007 at 13:09
David - du har inte funderat över om ett skäl att så få svenska seglare åker utomlands i kölbåtsklasser också är att vi i alla tider envisats med att uppfinna nationella klasser i Sverige (606, Express, Maxi Racer, CG 66 etc) istället för att annamma de verdertagna och av ISAF rekommenderade klasserna. Följaktligen finns det inte så många som KAN åka utomlands….
Inget ont om de ovan nämnda båtarn, men seglar man entyp tror jag att det är bra ju fler båtar det finns. Inte bara lokalt utan även globalt!
Även för de som inte reser utomlands finns det vanligen en rad viktiga fördelar med internationella klasser som: starka klassförbund, genomtänkta klassregler, stabilitet i klassen, bra andrahandsvärde, tillgång på begangnade båtar, internationellt erfarenhetsutbyte (trim, segeldesign, mm)….
November 17th, 2007 at 15:28
Du får beakta det Trött att den medelvikten innefattar även dom små backstugusittarna.
Den yngre generationen är längre och tyngre, 90 pannor är en ganska normal vikt för en vältränad 20 åring eller en lätt pluffsig 40 åring
HÖJ MAX VIKTEN
250kg?
November 17th, 2007 at 16:40
Hej igen TRÖTT,
jag känner sympati för din önskan att eftersträva det perfekta. Jag har det på samma sätt i vissa avseenden. Men ibland måste man kompromissa. Du har rätt i det att om det skall bli helt rättvist så måste alla båtar/besättningar väga lika. Men det hjälper inte att säga att t ex alla båtar/besättningar skall väga 750 kg. Dom som väger mindre får lägga in barlast. Men det funkar heller inte. Barlast kan nämligen inte burka. Återstår två val:
A. Låt besättningar väga inom ett visst intervall, det jämnar ofta ut sig över en 3-dagars regatta, t ex ett SM, då det blåser olika varje dag, oftast.
B. Gör som i boxning och brottning. Dela in besättningarna i 5 olika viktklasser och segla om SM i CB66 Flugvikt, SM i CB66 Tungvikt, osv.
A är såpass rättvist att det är acceptabelt om intervallet inte är för stort. 175 till 250 borde fungera. Jag förstår fortfarande inte var det konstiga siffran 235 kommer ifrån.
B är det perfekta alternativet, men fulständigt ointressant.
Arne
November 18th, 2007 at 13:02
Bara för att hålla debatten vid liv… det är ju så tråkigt så här års.
Borde inte CB-66, som många andra entypsklasser, vara “owner-driver”?
Det borde göra större skillnad än 10 kilo besättningsvikt om jag tar in ett proffs som styr?
November 18th, 2007 at 13:26
internationellt är det “standard” med en snittvikt på 87,5 kg i viktreglerade klasser. Varför inte lika i CB? Från början ville man hålla nere vikten för att ungdomar inte skulle straffas ut men nu när inga ungdomar seglar CB..?
November 18th, 2007 at 17:18
Håller med Magnus och flera andra, öka vikten till 250 kg så kan fler segla. Mailbomba förbundet så får vi se vad som händer.
Hej Blur,
gärna det. Fast jag tror inte det kommer att få någon betydelse. Det där gäller väl mera för klasser som Farr 40 och TP 52 där rikingar inte skall köpa sig segrar genom att köpa in professionella rorsmän? Jag tror att alla CB66 seglas med ägaren längst bak, förutom CB66 www.regatta.nu, där ägaren seglar front-gast. Men inget skulle nog förändras om www.regatta.nu-ägaren flyttade längst bak eftersom densamme visade rorsmanskvalifikationer genom att vinna Express-SM 2007 - som rorsman. Där satt den - mitt i blur’s solar plexus!
Arnie
November 18th, 2007 at 18:54
Lugn och fin nu Arne innan folk tröttnar, har du redan förträngt RM?
Pontus
November 18th, 2007 at 22:06
Vilket RM?
November 18th, 2007 at 22:22
-förstod nästan det…
November 19th, 2007 at 0:26
Mitt i solar plexus Pontus!!
Med vår käre webmaster vid rodret på RM i CB66 gick det kanske inte lika bra som på SM i Express. Ett snitt på 15,77 i de 9 seglingar ni genomförde?!
November 19th, 2007 at 9:21
Till alla som önskar att vi ska segla utländska båttyper, gärna Amerikanska.
Har ni glömt varifrån, Yngling, Soling, Finnjolle, Folkbåt, IOD, DS 37, H-båt, X-yachts, Hallberg-Rassy, Swan, Baltic etc kommer ifrån?
Den som lever får se.
November 19th, 2007 at 14:58
Till alla som undrar om besättningsvikten i CB66.
Båten var från bärjan konstruerad som en 3-mans juniorbåt (3×70kg) eller en 2-mans seniorbåt. Konstruktören ville ha en maxvikt på 210 kg men det blev efter en del diskussioner en kompromiss på 235kg. Konstruktören satte det som en absolut maxvikt.
Som alla vet så hade båten en del barnsjukdomar som säkert hade blivit betydligt allvarligare om besättningsvikten varit satt högre.
Nu är alla dessa barnsjukdomar åtgärdade och vi har nu seglat hela denna säsongen med många hårdvindsdagar och båtarna håller och fungerar mycket bra.
Det är möjligt att den också håller för en högre besättningsvikt men personligen skulle jag nog gärna se att vi seglade åtminstone en säsong till för att var helt på den säkra sidan.
Jag vill också säga att jag tillhör dom som inte håller med Arne om att besättningsvikten har så stor betydelse för båtfarten i CB66 däremot är jag övertygad om att 3 par hander, 3 par ögon och 3 hjärnor är bättre att ha ombord än 2st av varje.
Jag har full försåelse för att det finns många som gärna skulle se en höjning av maxvikten för att lättare få ihop en besättning men då måste vi också väga in att om vi höjer maxvikten så finns en risk att vi sätter stop för möjligheten till 2-mansbesättningar.
Beslut om detta kan endast tas av klassförbundets årsmöte som hålls i Augusti 2008 så fram till dess är det 235 kg som gäller.
Skålén
November 19th, 2007 at 19:31
Hans
Bara fina moderna båtar du räknar upp… Ja ja, X-Yachts har fått till den någon gång men resten i listan är inget som lockar jämfört med det båtar som produceras nu.
Du kanske tycker att Volvo (Ford) och SAAB (GM) gör bra bilar också..?