LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri



McLube

Robship

Semcon

harken

IT Support Center

Fiskekrogen

Resekonsulterna

Rösta på Årets Vurpa
Jag röstar på A
Jag röstar på B
Jag röstar på C
Jag röstar på D
Jag röstar på E

View Results

Polls Archive

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Landrover

< StSS

Different Design

Albatross2



quantum

Selden

Northsails

frostbite

Poly 2006

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt




Om konsten att sladda runt ett märke med svärdköl i frisk vind


SWE 55 gör en fin rundning.
SWE 45 gör en riktigt fin stoppsladd. Mittgasten är lite för ivrig på storskotet.
SWE 0 kommer runt fint.
NOR 1 sladdar runt sidlänges. Lasse Fisk förklarar med att dom gippade precis innan märket.
SWE 36 får en fin innersväng på SWE 131.
SWE 131 kom samtidigt med SWE 36 mot märket, men hade yttersväng och fick bromsa in.
SWE 52 gör en fin rundning och går i kapp SWE 131 som fick hålla undan för SWE 36.
SWE 11 tar kanske ut svängen i mesta laget, men passerar märket med god fart.
SWE 71 har gippat för sent och kommer slörande mot märket.

Konklusion: När du skall runda ett länsmärke med en båt med smal köl, så kan kurvan vara snäv, men det är viktigt att ta det lugnt med skoten, så att båten rundar i det närmaste plant. Annars glider den sidlänges runt märket, och det kan ju inte vara bra att börja kryssen på det sättet?

27 Responses to “Om konsten att sladda runt ett märke med svärdköl i frisk vind”

  1. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu Says:

    Mina prioriteringar innan och i rundningen är:

    1. Innan rundningen veta om det är fördel att slå eller att fortsätta - pga vägval, fri vind, vågor osv.
    2. Inte överlappa motståndarna på läsidan så man blir låst och inte kan slå - om det skulle vara fördel.
    3. Göra en stor radie för att inte bromsa och för att kunna behålla farten i hela rundningen.
    4. Vara som närmast märket först när man har krysskurs - för att inte tappa höjd efter märket.
    5. Innan rundningen ska alla sitta i lovart och kränga och sköta skoten.
    6. Bra om rorsman kan få hjälp att skota storen i rundningen.
    7. Inte skota hårdare och tidigare än att båten ligger ganska plant.

    Segla ut och se glá ut
    Olof Björland

  2. Jonas Palm Says:

    Arnie!
    Ryktet säger att du gjort dig bred efter framgångarna i Smögen. Lite magstarkt om din enda uppgift är att titta efter gulflaggen på startfartyget. Din kompetens på detta område skall dock inte förnekas.
    Regards,
    Jonas Palm

  3. Administrator Says:

    Jonas!
    Det kan uppfattas som en enkel uppgift, men ibland kan det vara svårt att göra det enkla rätt. Om man utför en enkel uppgift felaktigt kan det i värsta fall få förödande konsekvenser.

    Arnie

  4. Åskådare Says:

    Kul att se dessa sportiga båtar flyga runt på bana. Otroligt att de går att kryssa så bra med en sådan båt i upp mot 20 m/s. Segelytan är ju enorm jämfört med deplacementet 25 kvm på 500 kg. Jämnför H-båtens 25 kvm på 1500 kg. CB går både fortare, högre och upplevs faktiskt till och med styvare när tre man hänger ner den. Ja utvecklingen har verkligen gått framåt.

    Kul att vi fick se SWE 55 hissa genackern och dra iväg i 20 knop. Diskade blev de, men de blev publikens favoriter / vinnare i stället.

  5. Jonas Palm Says:

    Arnie!
    OK, du har rätt.
    Regards,
    Jonas Palm

  6. Mo Says:

    Problemet är att det verkar tendera till att bli “plockepinn” när dom flyger runt på banan så i alla avseenden har utvecklingen ej gått framåt

  7. Pelle P Says:

    Mo!!
    Har inte utvecklingen stannat om det INTE är lite “plockepinn” i en hårdvinds-segling?
    Klarar man inte allt så har man en hel del utveckling kvar, eller?!

  8. Philip c Says:

    jag tycker denna här Mo verkar väldigt negativ till allt som skriv på www.regatta.nu. försök se det posetiva i det hela istället att tack vare att det kommer fler och fler roliga klasser som passar olika typer av folk så blir vi mer svenskar som börjar segla och får njuta och världens roligaste sport.
    MVH Philip

  9. M Says:

    pelle,
    vet inte vad det utveckling som skulle göra att CBn faller sönder, teknologin är ju i grunden gammaldags och beprövad… Nä, så mycket utveckling är det nog inte, snarare konstruktionsmissar och hets för att sälja “150″ båtar.

  10. Seglare Says:

    Man lyssnade inte på seglarna fullt ut utan man trodde på konstruktörer, experter.

    Seglarna påpekade samma saker som nu går sönder redan på de första båtarna.

  11. Stefan SWE-2011 Says:

    Alla nya konstruktioner har ju sina brister och barnsjukdomar.
    Hade man dimensionerat allt så att det garanterat skulle hålla från början så hade det inte blivit några 20 knops-extas-åkturer.
    Expressen går inte sönder längre men den har vi pressat i över 25 år så fan vore väl annat.
    Tycker inte ni ska gnälla på att CB66an går sönder, den är lätt och ny.
    Segla skiten ur konstruktionen några år, sen är nog alla brister borta.
    Då KANSKE jag köper en.
    Have fun ;)

  12. Pelle P Says:

    M,
    Ordet “plockepinn” kan betyda olika saker, för mig betyder det att man satsar och misslyckas (och lär sig något…). Om det är någon där ute i cyberspace som var med på EM i J24 -91 i Cowes så vet ni vad jag menar med “plockepinn”; på den tiden ingick ett sk “distance race” med fasta märken och starten gick i ca 12-14m/s, efter en timmes tid ökade detta till nästan det dubbla. Scenerna där ute med tidvatten och allt glömmer jag aldrig. Varför berättar jag nu detta? Jo, i vår båt (slutade mitt i fältet, 15 min efter 1:an!!!…) satsade vi och körde spinn på alla undanvindar. Gippade flera gånger och missade, konstigt nog, ingen; efter EM var åtminstone bättre på gippar= utveckling.
    F-n vad det är sköj med segling!!

  13. Insider Says:

    Vill bara medela att alla båtar kommer att hålla i normala förhållanden
    (upp till 15 m/s)
    efter det att varvet i samarbete med klassförbund, riggtillverkare och konstruktör har gort de sista justeringarna.

  14. Mo Says:

    Varför fungerar C55àn så bra jämfört med CB66? Kanske bör man snegla lite åt det hållet när det gäller hållfasthet mm, det skulle även vara kul med en testjämförlse mellan dessa två. Just nu känns nog C55 betydligt intressantare som köpobjekt, halva priset jämfört med en CB samt att den håller att segla med.

  15. CB seglare Says:

    Halvera segelytan, 1.04 i LYS istället för 1.21, ett ännu mjukare enkelskrov eller vad menar du !! MO

  16. M Says:

    som att jämföra en CB med melges, en swan45 med en GP 42, en wally 88 och en vo70, cap gem och alfa romeo…

  17. Blom Says:

    Nu när Mo börjar att jämföra C55 vs CB66:an så vill jag ge min synpunkt då jag seglat bägge båtarna.

    C55: Billigare båt, färdigutvecklad, robust, spinnaker. Seglingsegenskaperna är ok för de flesta ungdommar som vill gå från jolle mot kölbåt.

    CB66: Kostar sin slant, utvecklingen är i slutfasen, man har lagt sej konstruktionsmässigt närmare gränsvärderna, genaker. Seglingsegenskaperna är goda och båten är mycket styv.

    Seglade C55 i Halmstad i frisk vind och krabbig sjö. Jämför jag C55 mot CB:n i dessa förhållanderna så måste jag erkänna att C55:an inte har mycket att komma med. Detta måste ju betyda att båtarna inte skall jämföras. Det finns som vanligt utrymme för båda enligt mej och det har att göra med de olika marknadssegmenten. Jag tycker det är dumt att jämföra båtarna på andra områden. Tror till och med att C55 kan vara ett mycket bra instrument för att få ungdommar att fortsätta med segling efter jollestadiet för att sedan kanske övergå till en liten mer utmanande båttyp som CB:n.

    Kanske denna trappordning: Optimst-Ejolle-C55-CB66-Kölbåt-TP52-Drake :-)

    Stefan Blom

  18. Mo Says:

    Jag har aldrig seglat C55 men konstaterar dock att den håller bättre än cb66 och att det är halva priset på denna båt, den har också spinnaker vilket kanske taktiskt sett är roligare . Skulle ändå vara roligt att se en test mellan båtarna, cb66 har ju höjts till skyarna nästan jämfört med allt annat som finns av några som skriver på denna sida så varför inte, C55àn kanske sopar banan med CB66 i rolighetsnivå precis som i hållbarhet.

  19. CB seglare Says:

    Inga problem med hållfastheten på en CB om den hade haft en mindre segelyta kanske normal segelyta som en C 55, 606 m.fl.

    Nu var detta inte uppgiften eller tanken med båten. Den skulle istället gå så fort som möjligt, ha mycket segel, vara styv ändå , plana vid 6-7 meter etc.

    Hållfasten hade varit lätt att lösa om man överdimesionerat, risken hade då varit en för tung båt.

    Om jag är rätt informerad tar varvet och fixar dessa återstående punkter på båten så det hela blir pricken över iet.

    Tror kanske att C55, Expresser etc. också hade fått problem i Smögens 20 m/s medelvind med tuffa , tunga besättningar som ville testa allt till bristningsgränsen.

  20. Mikkel Says:

    Grunden til at CB66 bliver omtalt til skyerne, skyldes ikke mindst at båden er super sjov (fun) at sejle. Jeg tror ingen af os (CB66 ejere) synes det er sjovt at “båden” går i stykker (brister). Det vigtigste nu er at der findes en løsning! Men at sammenligne C55 med CB66 er jo ligegyldigt for mig eller for den sags skyld alle andre CB66 sejlere. Nu sejler jeg både 606 og CB66 og nej spiler er IKKE mere taktisk eller sjovt end gennarker eller omvendt! Hvorfor sejle C55 når den ikke er meget hurtigere end 606 og denne klasse er jo stor i Sverige! Så køb en 606.

    Mikkel

  21. Mo Says:

    Hur vet man att båten är “fixad”(citat från cb seglare) om man nu hittar en begagnad cb till försäljning(det finns en på blocket.se)? Hjälper tillverkaren till att åtgärda problemen med rigg, förstärkningar, roderproblem etc trots att man köpt den begagnad? Såg också att det var en ägare som problem med galvaniska strömningar och att kölen tagit stryk pga det men hjälpen från tillverkaren var måttlig som man förstår av texten(på cb66racer.org) Man blir ju lite skrämd av alla barnsjukdomar och inte minst bilden på den havererade cb`n på smogen.se

  22. Mikkel Says:

    Det ved man heller ikke nu! Og det skal man være opmærksom på. Jeg vil da også mene at man skal vente med at købe indtil der er en god løsning på problemerne. Men det er jo ikke alle problemer “barnsjukdomar” som er problematiske eller som koster nogen penge at fiksa. Rigg, ror och kölen ser jeg ikke som noget større problem og noget som er nemt at fiksa, men förstärkningarne er et problem som der skal en rigtig god lösning på. Når den er fundet, så er det bare at köba en CB66 och segla med os andre och ha det sjovt! Denne bått er noget af det bedste jeg nogensinde har prøvet og det gælder også de kapseglingar jeg har været med på!

    Hilsen Mikkel

  23. CB seglare Says:

    Det är bl.a. just detta som varit den stora succen med CB att varvet ställt upp till 100% och åtgärdat allt. Alla båtar har hittills uppdaterats.

    Det unika med båten är att det är seglarna själva som tagit fram båten, kommit med ideerna, testa, ändrat. SEGLARNAS BÅT!

    Inte något varv eller konstruktör som ritat något eget efter tycke och smak. Var och än väljer själv båt. Köp gärna din C 55 och ha det så kul.

  24. Mo Says:

    Till cb seglare ovan

    Min fråga var ju om man läser texten lite finstilt, kan man köpa den cb som är till salu på blocket.se
    eller bör man undvika det. Jag antar att det är som du skriver seglarnas båt men fortsatt blir man lite skeptisk till dom svagheter som finns och enl den seglare på er hemsida som har problem med galvaniska strömningar så har varvet inte STÄLLT UPP, båten kom tillbaka med kölen i samma skick….Men “cb seglaren” ovan verkar ju mer eller mindre köpt till skilnad från Mikkel , kanske är ytterligare någon annan som kan svara(inte cb seglare tack).

  25. Mikkel Says:

    Nu er jeg CB66 ejere!!!! Men hvorfor vil du spørge ikke CB66 ejere til råds om køb af denne båd? Det skal lige siges at jeg har seglat med min CB66 i 14+ m/s i 2 timer med 4 mand i båden, og den er ikke ved at gå i stykker, intet fell på den. Vi gik 19 knob med gennarker! Denne klasse er meget seriøs och jeg vil inte være bange for at bådene ikke får de nødvendige opgraderinger. Der vil indenfor kort tid komme meget mere info omkring bådene og mulige opgraderinger. Dog ville jeg vente med køb af båd indtil der er mere info, men dette er jo min anbefaling. Båten på blocket.se er sikkert helt fin og et godt køb, men man skal jo først se den! ligesom med alle andre både man har lyst til at købe.

  26. e-jolle seglare (men testat cb) Says:

    Mo,
    självklart har en en ny klass som cb:n många fel och brister, men du kan inte ta ifrån den att det är en fantastiskt kul båt att segla (särskilt i 10 meter + !). Var nu då inte så negativ, utan låt nu denna klass utvecklas och bli ännu bättre än vad den redan är.

  27. Hans Says:

    Kära Mo, om du ska ha din CB i vattnet så ska du epoxibehandla den i botten samt måla bottenfärg, precis som alla andra plast och aluminiumbåtar. De galvaniska strömarna är begränsade genom att det ska finnas plastissulation mellan blyet och aluminiumet.

    Båtarna har nu testkörts stenhårt i 2 år av 100-tals olika seglare. Klassförbundet och varvet tar mycket seriös på klassen och Du kan vara helt lugn, de lyssnar både på experter och seglare.

    2007 års modell är nu på väg ut på marknaden och den kommer ej att vara bestyckad med några barnsjukdomar. Gamla båtar uppdateras till samma standard.

Leave a Reply