Svenska segel gör succé i Tornado-VM
Enligt uppgift sitter det svenskproducerade gennakrar på 18 av de 20 främsta i Tornado-VM när ett race återstår. Vi gör efterforskningar i ämnet och återkommer med det snaraste.
Tack till Pelle x 2 som tipsade om Gransegel. Det är tydligen så att det är Åke Nettelblad (designer) och Claes Hierseman från Gransegel Malmö som står bakom denna unika prestation att utruasta värdseliten med gennakrar. Det är knappt man tror det är sant, ett litet loft i Malmö (av alla ställen på denna jord) skickar gennakrar runt hela världen. Förlåt att jag puttar in lite CB-snack även här, men det har pratats om att Gran-gennakrarna har varit snabba, så nu kom det plötsligt en förklaring till dom funderingarna.
Ledande AUS8 (Bundock/Ashby) går i mål i ett av racen. Förlåt en oskuldsfull fråga från en som aldrig seglat Tornado, men borde dom inte släppa lite på skoten? Man får väl utgå ifrån att om dom leder VM så vet dom vad dom gör, men en gång i tiden fick jag lära mig att det är bättre att ställa en fråga och framstå som dum i 5 minuter, än att inte ställa frågan och vara dum hela livet.
tornado2006
sail-world australia
December 8th, 2006 at 9:48
Det är väl ingen direkt nyhet att Gransegel varit löjligt framgångsrika med sina Tornadogennakrar…Jag tror det är Malmöloftet som utvecklat dom…bra jobb grabbar ..=)
December 8th, 2006 at 9:48
Gransegel Malmö
December 8th, 2006 at 11:13
Det var jo en gennaker fra Gransegel Malmø som vi sejlede med på vores CB66 i Hellerup og vi gik jo bedst af alle med gennaker:`)
December 8th, 2006 at 13:27
Jodå, visst e det så.
“Åge (med G, designer på Gran i malmö) kom ner på hamnplan i Januari 2001 när jag och Martin hissade vår första genacker till Tornadon som just blivit uppgraderad med genacker etc. efter OS i Sydney. Vi kände inte honom så väl på den tiden men det första han a när han kom förbi på sin cykel på väg till jobb var -”Ta ner den där” (kort & gott). Jag & Martin bara tittade på varandra, vår nya fina genacker ifrån Landenberger, inköpt för skattade pengar, inte ens provseglad eftersom isen låg i hamnen!!
Sagt å gjort, vi tog ner den och en vecka senare så kom Åge tillbaka med den första “Granen” som hissades på land EN gång. Design nr 2 testades på vattnet och såg riktigt bra ut. Det är i stort sett den ni ser på 90% av tornado fleeten idag, dock finputsades den och blev vad som kallas Mk 4.
Under säsongen 2001 så började vi så smått förstå att vår undanvinds speed var oslagbar, dock tog det ett tag innan konkurrenterna fick upp ögonen för det ;-)
Idag har Gran sytt hundratals genackrar til Tornadon!! ( vet inte exakt) Elitseglarna byter inför alla stora regattor (6-10 st / år)
Många e dom som försökt göra ett snabbare segel, men ingen lyckas. Vi försökt också hitta ngt som var bättre under åren innan OS i Aten men föll alltid tillbaka på allroundmodellen Mk4. Tror vi provade t.o.m. Mk9…, + olika dukar i olika tjocklekar.
MVH
Kristian Mattsson
(fd Tornado seglare)
PS. Jag tror CB-gänget ska “Mikkel’s” kommentar ovan på allvar och fundera på om det kan vara värt ett försök….. Även om det kanske bär emot att att hissa en “dryg skåning” längst fram ;-)
December 8th, 2006 at 13:29
Blogmasters kommentar om att Bundy kör med tajta tyglar stämmer, det gör han alltid när han tar en spik. Upp på en “toffla” och showa för kameran;-)
December 8th, 2006 at 14:16
Sedan att förmodligen alla båter är gjorda hos Marström gör det hela ännu roligare. Tråkigt bara att inga svenskar är med och seglar nu när sverige står för allt material…
December 8th, 2006 at 14:25
Arne!
Tror att Bundock/Ashby kör lite extra “för publiken”.
December 8th, 2006 at 14:26
Att segla med det lyftet när man går i mål och vinner seglingen är show Arne. En glädjeyttring !
Detta borde du prova på att göra när du vinner med någon av dina båtar *S*
Idealet är att segla med så mycket lyft att lovartsskrovet, centerbord och roder precis är ovanför vattnet vilket gäller både kryss och undanvind - men det är en svår balansgång.
Keep on showing
Olof Björland
December 8th, 2006 at 15:53
apropå tidigare comments,
i argentina seglar man i alla fall open 30
http://www.youtube.com/watch?v=v-iOwtXXYyA&mode=related&search=
December 8th, 2006 at 17:36
På alla CB med Gransegel (förrutom Mikkels) kommer designen från Gran-Stockholm och har inget att göra med Tornado-designen. Vet inte om man skall använda resultatet på LRC som speedmätare, men 1:a,3:a,6:a och 8:a är ju rätt ok av 4 möjliga.
December 8th, 2006 at 18:50
Konstigt att inte F18gubbarna annamat Gransegels fina gennakers???..där är mycke att sälja till där med
December 8th, 2006 at 23:43
Gran Malmø har laget en del F-18 gennakers også, men det har ikke ‘tatt av’ slik som på Tornadoen.
December 9th, 2006 at 13:48
Klabbe Nylöv och Magnus Woxén vann bl a Archepelago Raid 01 när de kom hem från Assa oc SEB och då vann de med en Gran Gennaker.
Sen året efter seglade Woxén samt en stand-in för Klabbe som var sjuk “Sogetti” båten med en ny
special Archepelago-Gennaker som Gran-MÖ utv.
Året efter seglade Engelsmannen Sunnox med GRAN på olika ställen, jag tror han vann ngt 04.
Jag vet att det fanns GRAN gennakrar på F-18 EM (eller var det VM på Sicilien-04) i Italien,
jag tror att de har ngn slags lågprofil här hemma…………..
December 9th, 2006 at 17:31
Tja, bortesett från att vi kanske inte alltid seglar våra CB66or optimalt så är min uppfattning att vi har riktigt bra segel från Gransegels loft i Malmö.
Jag har för övrigt stor tilltro till både Åge och Claes och hoppas dom får göra många fler CB66 Segel i framtiden. Både SWE57 och SWE58 har nämligen också ställ från Malmöloftet.
God Jul från SWE58 i Malmö som nu gått i vinteride…
//Fredric
December 10th, 2006 at 0:18
Just att sälja till F18 klassen internationellt är lite klurigare. Jag vet att Gran diskuterat med de som kör grangenacker i Tornadoklassen som oxå brukar vissa sig väl framme i F18 klassen när det är dax för VM etc. om att köra granen. Och svaret:
- Vi hade mer än gärna gjort det men vi är kontrakterade att köra xxxxx båt och prylar, så tyvärr…
Och som alla vet - det som vinner säljer
För en gång skull så verkar det vara enklare i en OS-klass, där man kan i alla fall välja själv ;-)
Olof B: Det räcker nog att du lyfter “lovartstofflan”, roder & cb får gärna stanna i spa’t. Både uppför och nerför backen :-)
/Kristian
December 10th, 2006 at 10:41
Kristian!!! när kommer du ner till FBK o visar oss hur det går till att segla Tiger??? de e bara o ringa de vet du…..
December 10th, 2006 at 16:25
Chrille, eller christer gissar jag…
Köp en A-catta och lägg den i Malmö istället ;-) Vi är tre st där nu och förhoppningsvis blir det två till, till våren! Kvällskappsegling en gång i veckan.
A-cat förbundet anordnar en Sverige cup om man vill leka mera. En regatta i Malmö, en i Västervik, en i Götet och en i Nynäshamn e planen
Mer segling, mer lärorikt och skitkul för pengarna :-)
Men visst kan vi segla Tiger oxå, bäst hade varit om ni haft den i Malmö en period, för då kan jag och Malin köra M20 och ni Tiger. Alltid hinner man se något som man kan tipsa om….
/K.
December 11th, 2006 at 2:55
Darren “Bundy” Bundock och Glenn Ashby vann VM i Tornado
MED GRANSEGEL GENNAKER made in Sweden.
Det är femte året i rad som Guld och/eller silver och/eller Brons seglas
hem med GRANSEGEL ! I en OS klass!
Hoppas du kan hita mer fakta Arne………!
Hurra för Sverige & GRAN!
PP
December 11th, 2006 at 12:38
Vem är “Pelle” som avslutar med “PP”??
Inte jag i alla fall…
Pelle P
December 11th, 2006 at 15:18
och inte jag heller….=)
Pelle