LIROS Ropes



Kinnevikens Segelmakeri



McLube

Robship

Semcon

harken

IT Support Center

Fiskekrogen

Resekonsulterna

Vem byggde finaste pepparkaks-farkosten?
Jag röstar på Malcolm Sjödahls sportbåt
Jag röstar på Sebastian Christensons Optimist
Jag röstar på Marielle Hedbergs skuta

View Results

Polls Archive

Northsails

Ottosson2

Klicka för att se filmen.

Klicka här för att komma till UK Syversen

Landrover

< StSS

Different Design

Albatross2



quantum

Selden

frostbite

Poly 2006

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt




Nu kan ingen längre tvivla: Erich Hagen och hans Team Frostbite är födda under en lycklig stjärna

Här har det stormat och regnat och stormat och regnat i veckor, och sen blir det Frostbite, och så kom sommaren till Marstrand.


Undrar hur rorsman Stefan Blom i Caran har tänkt ta sig ur den här situationen?


Här en bild på de två kombattanterna som stred om förstaplatsen i CB66. Det var trångt på match-racing-banan i Marstrand, och vid ett tillfälle kunde det gått riktigt illa. Olof Björland i SWE0 kom farande med gennakern uppe mot Bobo Syversen i SWE36 som var på väg upp mot kryssmärket. Björland upptäckte Syversen i senaste laget, försökte göra en undanmanöver, men båtarna krockade. Syversen föll i vattnet. Tävlingsledningen bedömde situation som såpass allvarlig att Björland diskades trots att han efter det ofrivilliga mötet gjorde sina 360 grader.

Resultat CB66:
1. Bobo Syversen, 60 p.
2. Olof Björland, 54 p.
3. Anders Johansson, 47 p.
4. Fredrik Beckström, 37 p.
5. Stellan Berlin, 35 p.
6. Jimmy Hellberg, 20 p.
7. Torbjörn Johansson, 16 p.
8. Petter Axelsson, 15 p.
8. Stefan Blom, 15 p.
10. Sven Larsson, 11 p.
10. Emil Heijel, 11 p.
12. Linus Netshagen, 3 p.


Det börjar hetta till i C55-klassen. Bröderna Gunnarssom må förlåta mig men jag har tyckt att det har sett lite segt ut tidigare, men nu händer det saker. Det kan ta lite tid för en ny klass att etablera sig, att hitta sitt rätta jag.

C55:
1. Krister Gunnarsson, 78 p.
2. Thomas Olsson, 63 p.
3. Johan Formgren, 55 p.
4. Jan Hagg, 31 p.
5. Mats Göthlin, 30 p.
6. Mats Carlberg, 25 p.
7. Harald Vedin, 16 p.
8. Michaela Smith, 7 p.
9. Philip Claesson, 6 p.
9. Claes Reuterswärd, 6 p.
11. Niklas Hagman, 5 p.
12. Henrik Dahl, 4 p.
12. Johan Karlefors, 4 p.


Stenhård fight mellan flerårig klubbmästare Peter Andersson och bloggmaster Arne K Larssen. Båda fick 18 poäng efter 8 seglingar enligt vanlig poängberäkning, men Peter vann tack vare 3 spikar mot bloggmasters 2. Peter med bruna segel.

2,4:
1. Peter Andersson, 68 p.
2. Arne K Larssen, 65 p.
3. Calle Ossiansson, 57 p.
4. Niels Ulstrup, 40 p.
5. Jens Als Andersen, 29 p.
6. Bengt Möller Sörensen, 21 p.
7. Harald Rolfsnes, 17 p.
8. Dick Lindgren, 16 p.
9. Niklas Hurtig, 8 p.
10. Mathias Kortke, 3 p.


Man kan undra hur det känns att sitta i en C55 med segelnummer 2 just i det här ögonblicket.


Det fanns väl dom som gick och väntade på att en CB66-mast skulle ramla ner i den byiga och stundtals friska vinden. CB-masterna höll denna gången, men däremot var det en C55-mast som ramlade i plurret. Shit happens även i andra båtklasser.

8 Responses to “Nu kan ingen längre tvivla: Erich Hagen och hans Team Frostbite är födda under en lycklig stjärna”

  1. Hasse Malmsten Says:

    Ber att få gratulera bloggmäster till det enastående resultatet i 2,4 klassen.

  2. CB -gänget Says:

    Pefekt genomfört arrangemang både på land och vatten. Vi lyfter på hatten och bugar ännu en gång.

    Vi kommer gärna tillbaka.

    Tack för en kanonhelg!

  3. Fredrik Åstrand Says:

    Stefan Blom i Caran håller precis på att avsluta ett slag till babords hals. Från min vinkel såg det ut som hans smet förbi precis framför Helge Larsen som styr båten för styrbords hals.

  4. Stefan Says:

    Tvivlar. vad innebär det? För Team Frostbite är det bara glädje och tumme med vädergudarna som gäller. Med det trevliga gänget runt mig, inklusive TOMTEN,TACKAR Team Frostbite för en rolig helg

    En i gänget
    Stefan Berndtsson

  5. Fredrik B Says:

    Tack så mycket för en väldigt trevlig helg. Känns skönt att få mer och mer pli på hur CBn fungerar även med lätta gastar, och det gick ju vägen ;D

    Vi ses nästa år, tack än en gång

    /Fredrik Bäckström

  6. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu Says:

    Vill komma med fakta angående min diskning i femte seglingen.

    CB66:ans gennaker är mycket stor och låg varför sikten är obefintlig i en sektor på ca. 45 grader från förstaget och mot lä. Jag har tidigare påpekat detta och även föreslått klassförbundet att det skulle vara obligatoriskt att ha en ruta i gennakern för att undvika olyckor. Speciellt farligt är ju detta eftersom CB66 kan komma upp i 20 knop på en slör.

    Jag har också påpekat att vi ska kräva att vi alltid ska få ett spridar/offset- märke ca. 40 meter från och 90 grader ut från kryssmärket. Detta för att dom som rundar och börjar slöra inte ska krocka med dom som kommer uppseglande för babord mot märket. Hade ett sådant märke funnits nu på Frostbite hade händelsen inte uppkommit.

    Detta skedde:

    Bobbo kom kryssande för styrbord ut mot babords layline och vi kom slörande för styrbord på layline. Vi hade ännu inte fått full kontroll på allt och inte heller full fart när vi hör rop från Bobbos båt. Jag kunde fortfarande inte se honom och hade därför bara två val - att lova eller att falla. Jag valde att lova och gjorde det så kraftigt jag kunde för att undvika kollision varpå vi skar upp. I sambande med denna uppskärning blev det kontakt mellan vår båts bogspröt och Bobbos båt.

    Lyckligtvis seglade vi aldrig på Bobbos kropp i och med att jag lovade upp så kraftigt att vår båt skar upp och masten lutade rakt ut åt lä. Bobbo fortsatte därefter på samma kurs förbi oss och gjorde sedan omedlbart ett slag över till babord. I sambande med det slaget trillade Bobbo i vattnet - alltså inte pga av att vår båt seglade på hans kropp. Bobbo kravlade sig sedan upp i sin båt och seglade vidare för babord mot kryssmärket. Då låg vi fortfarande med masten rakt ut utan att kunna falla av och komma tillbaka till slörkurs.

    Jag skämdes enormt och tyckte det var mycket otäckt med tanke på vad som skulle kunnat hända. När vi kom iland letade jag därför omedelbart efter Bobo för att be om ursäkt men han hade då seglat över till andra sidan av hamnen. Letade då reda på hans mobiltelefonnummer. Ringde honom och lämnade en ursäkt på hans telefonsvarare och sa att jag även ville prata med honom personligen för att be om ursäkt. Fick sedan tag i en av hans yngre gast som jag också bad om ursäkt till. Han förstod mycket väl att en båt som leder inte med flit skulle segla på någon annan och att det är sånt som kan hända i en tävling när sikten är så begränsad som den är med en gennaker.

    Vi tog vårt straff genom att snurra men blev ändå diskade. Enda gången man kan bli diskad efter att ha tagit ett straff är om man orsakar en så stor skada på motståndarens båt att den inte kan fortsätta att tävla.

    Efter att ha tävlat i 50 år har jag aldrig varit med att någon har blivit diskad utan att bli kallad till ett protesmöte ! Det enda vittne till händelsen arrangören hade lyssnat på var en arrangörsbåt som låg ca. 30 meter ovanför kryssmärket. Enligt Stefan Berndtsson hade han sagt att vi kom för babord och Bobbo för styrbord vilket alltså inte var rätt. Redan där undrarde jag då om man kunde lita på ett sådant vittne. Och kunde han verkligen se hännelsen på ett avstånd av ca. 200 meter med många andra båtar som skymde sikten ?

    Seglingsledningen hade möjlighet att prata med oss under hela kvällen men sa inget då och enligt lördagens resultatlista stod vi fortfarande som etta. På söndagmorgonen när vi kom fram till startlinjen VRÅLADE Stefan Berndtsson mycket argt till oss att vi var diskade för osportsligt uppträdande och skulle passa oss mycket noga idag. Ett sådant otrevligt och fientligt uppträdande från en arrangör har jag aldrig varit med om i en seglingstävling. Det fanns ju chans att meddela oss detta på ett sakligare och trevligare sätt tyckte fler båtar än vi och även publiken på bryggan som också hörde detta.

    När jag kommit iland och såg i resultatlistan att vi verkligen var diskade i den 5:e seglingen frågade jag artigt om jag fick prata med Stefan Berndsson. Han var då arg och hans motivering var då bara att vi var diskade för osportslig uppträdande pga att vi seglat iväg från Bobo och inte seglat fram till honom och hjälpt honom upp i båten.

    Då sa jag att vi inte kunde hjälpa honom pga två anledningar.

    1. För att vi själva fortfarande inte hade fått upp båten från kapsejsat läge innan Bobbo kommit upp i sin egen båt och seglade vidare mot kryssmärket.

    2. Och om vi inte låg kapsejsade hur skulle vi kunna hjälpa honom upp från vår båt i 8 m/s vind ? Han hade ju själv två gastar som lättare hade kunnat hjälpa honom upp.

    Att bli diskad för osportsligt uppträdande kräver mer än att en seglare trillar i vattnet - speciellt när det inte blev någon skada vare sig på båten eller på rorsman.

    Men jag vet numera att man inte kan kräva att en funktionär kan reglerna när en tävling inte är sanktionerad av Svenska Seglarförbundet.

    För övrigt vill jag passa på att tacka alla övriga som bidrog till att vi fick så bra och trevliga seglingar - och så sent på året ! Allt förutom detta var ju toppen så det kan jag nu glömma och kommer därför gärna tillbaka nästa år.

    Vänliga seglarhälsningar
    Olof Björland

  7. Abbe Says:

    Det var en lång berättelse, skulle vara kul att höra Bobbos version! Det som förvånar mig är att Olof blir diskad utan förhandling, det kan bara inte förekomma! Det är bara en jury som kan diska en seglare, det efter en förhandling. Fast detta var ju mycket riktigt inte någon “riktig regatta”! Då gäller ju inga regler, så då kan man ju göra som man vill. Brukar inte förespråka SSF:S formella krav på regattor, men i sådana här fall kan de ju vara befogat, risken är ju annars att vi får för mycket Wild West och godtycke, det är dessvärre sådan här fall som blir bränsle i debatten, till fördel för byråkraterna!

  8. Olof Björland / ONE DESIGN - www.onedesign.nu Says:

    Abbe jag håller helt med dig i ALLT och jag gillar inte heller all tung byråkrati - jag vill ju segla ofta och på ett enkelt och spontant sätt ! Inte drunkna i papper och regler. Säkert skulle vi kunna klara oss med bara fyra regler. Men det verkar som att vi är överens om att här skulle dom verkligen behövas *S*

    Om du går in på comments på inlägget “Årets hetaste rorsman” så ser du mer i detta ämnet.

    Keep on sailing
    Olof Björland

Leave a Reply