Det blåser i Californien
Fotograf i Santa Cruz, Paul Todd
I Santa Cruz i Californien rullar Melges24-VM’et på. Efter 3 dagar leder 61-årige David Ullman. Jag fick en tankeställare. Är det därför det är så svårt att få folk att fortsätta efter jolletiden - att det är ett så långt och mödosamt arbete att jobba sig upp till toppen i kölbåtklasser? Dom som har hållit på länge har blivit duktiga, men inte nog med det, dom blir bara duktigare och duktigare med åren. När man är ung vill man ha snabba framgångar (?) men dessa uteblir, alltså är det inte roligt att segla kölbåt.
melges24worlds2007
May 11th, 2007 at 7:57
Det kanske inte är alla ungdomar som kan slanta upp drygt en halv mille och investera i en hygglig dragbil när de pluggar eller precis har börjat arbeta? Det kanske är så att de först i 35 - 40 års ålder har tillrcäkligt god ekonomi, men är mitt uppe i karriär och familjeliv så seglingen får bli ett högst tillfälligt tidsfördriv.
May 11th, 2007 at 7:59
och de som har slantarna kanske inte är de bästa seglarna….
May 11th, 2007 at 9:29
Tycker Abbe att Dave Ullman är en medelmåttig seglare?
May 11th, 2007 at 10:01
Hur fick du till det? Jag svarade på en fråga/påstående om “långt och mödosamt arbete att slå sig in i toppen i kölbåtsklasser”. Jag har för övrigt inte använt ordet “medelmåttig”! Och Dave Ullman är inte någon medelmåttig seglare, bl.a tre VM-titlar i 470 är ju inte illa!
Så för dig ML så skall jag förklara mitt svar på enkel svenska:
1) En kölbåt kostar mycket pengar
2) En ung seglare tjänar inte så mycket pengar
3) En ung seglare har ingen stor dragbil
4) En ung seglare brukar gå i skola
5) När den unga seglaren är färdig med skolan måste de arbeta
6) Den unga seglaren får andra saker att betala (hyra, mat, kläder, avbetalning av skinngruppen…)
7) Den unge seglaren flyttar ihop med någon (som kanske inte tycker det är en god idé att lägga alla pengar på en båt som man bara kan kappsegla med)
8) Den unga seglaren skaffar barn
9) Den unge seglaren som nu är lite äldre gör karriär (fint ord, slå upp det) och har ont om tid.
10) Den unge seglarens familj tar nu all tid och pengar
12) Den unge seglarens barn har flyttat hemifrån och den unge seglaren är nu inte alls ung utan rätt gammal
13) Den gamla seglaren väljer mellan en Harley-Davidsson eller en racingkölbåt
14) Den gamla seglaren köper en husbil
15) Den gamla seglaren väljer en trevlig gravplats med havsutsikt
Ungefär så kan det se ut….om man inte har gott om slantar förståss!
May 11th, 2007 at 10:49
Tja, nu verkar Ullman gå bra i år. För ett par år sedan vann Filippe Kahns son Sharkie. Han var då 15 år. OKej, hans far är miljardär och det är ganska “lätt” att lyckas med Pegasusprogrammet bakom sig. Året efter vann Seb Col, då typ 26 år. Seb är INTE miljardär utan bara jäkligt duktig, både på vattnet och på land.
Kul att klassen attraherar en såpass stor spridning av åldrar!
Allt i livet handlar om prioriteringar, om man prioriterar såsom Abbes lista ovan så får man det svårt att ta sig någonstans inom segling.
Utan ansträninging kan man hitta 1000 ursäkter att inte gå “all in” i segling.
May 11th, 2007 at 11:02
Jesus!
May 11th, 2007 at 11:07
En annan tankeställare kan vara mängden klasser att välja mellan, min känsla är att det är många fler än för 20 år sedan, har jag rätt eller är bara gammal?
Ytterligare en tankeställare kan vara att pappas pengar inte räcker (och aldrig har räckt i tillräklig utsträckning) till kolfiberklasserna, men att det nu är där det mest stimulerande motståndet finns - så man slutar istället för att börja kappsegla med en uppfräschad IF?
Tankeställare tre: det har faktiskt inte blivit sämre nu, det är bara det att det blivit bättre förr. Innan jag fått se siffror som bevisar motsattsen tror jag benhårt på det.
/Beeep
May 11th, 2007 at 11:12
Fyndigt och bra samanfattat.
I min ungdom när jag började gasta(lyfta in genuan) på kölbåtar så seglade jag med en båtägare som har haft 100 tals gastar under åren och han nämde för mig att jag skulle ha skriftligt kontrakt på att jag fick segla hur mkt jag önskade när jag presenterade min flickvän för honom.
Det har gått ca 20 år nu och jag ler fortfarande när jag tänker på detta uttalande,han var realist.
Vi har fortfarande kontakt och seglar ibland tillsamans.
Hur många känner man inte som slutat segla helt pga familj,tråkigt men sant.
Segling borde kunna vara en familjesysselsättning om man lägger ribban lite lägre.
40000 till nya segel eller familjesemester till värmen det är en svår nöt att knäcka.
Väl mött på havet och slut upp till tex Hermanö runt,Tjörn runt..
Jag gör mitt bästa men har inget kontrakt,har bytt fru men fick inte med seglingen på kontraktet…
May 11th, 2007 at 12:06
Hej Gubbar,
Ett tips: Gör som Lars G Karlsson som seglar och är ordf. för Smaragderna. Träffade honom bl.a på Vikingaregattan en vår. Två döttrar 11 & 14 ombord i båten. Jag frågade: Vem kör fördäck? Det gör farsan sa ena tjejen. Vem styr: Det gör jag! sa äldsta tjejen.
Och dom ligger inte direkt i kön och slöåker….
Det är väl ett lysande sätt att kombinera familjeliv med semester-köl-båt och kappsegling. Själv önskar jag att mina småtjejer växer upp blixtsnabbt! Lars G har hittat modellen. Snart ser han inte röken av sin egen båt bara….
/allan på skota
May 11th, 2007 at 14:28
Jag påstår att de flesta VM-deltagare i E-jolle är kapabla att ta SM-medaljer i vilken kölbåtsklass som helst… Givetvis kan krävas lite inkörning men hittar man farten så har de förmågan. Det är synd att så få kan komma vidare i sin (seglings)karriär men som sagts ovan handlar det om tid pengar, gastar (och dragbilar).
sa SA
May 11th, 2007 at 14:58
Hej
En äkta regatta diskussion. Jag tror Arne till del har rätt. Själv började min kölbåts karriär med 1/2 fabrikat och en chockartad insikt i vilken skillnad det var mellan jolle seglingen och detta. Nu snart 30 år senare njuter jag, ibland, av att ständigt påminnas om att det går att förbättra sig. Jag köper till mindre del att det är pengar som är begränsningen men till fullo att det är prioriteringen. Att fortsätta med kappsegling över tiden är ett ständigt projekt kring besättningen och prioritering. Utöver seglandet skall båt och utrustning skötas och här har Abbe en point det klart kan man betala sig ut det så ökar möjligheten. Jag tror att Arne har en del i sin tes hur man hanterar det vet i f-n. För mig har det varit en sporre att hela tiden ha något stt sträva mot.
Trevlig helg
Stefan
May 11th, 2007 at 15:58
SA
Hur tänkte du där? Du menar kanske att de flesta Vm deltagarna blir proffs på att segla kölbåt, men efter hur många år då? Lite inkörning * du det krävs mer än att träna 2 veckor. Nästan alla som seglar e-jolle har inte en aning om hur man seglar spinnaker eller ställer in en rigg m.m. Självklart kan de som är med i toppen bli bra på kölbåt men de blir inte det efter 2 veckor. Kanse att dom med rätt besättning kan bli bra efter ett par år men man är inte ensam ombord i en kölbåt.
Jag påstår alltså att du har helt fel men det är ju bara min åsikt.
May 11th, 2007 at 17:14
Håller med Krull.
Jag skulle vilja dra det längre än så. Tror inte E-jolleseglarna har en chans och Os-landslaget kommer få kämpa till sig medaljer på ett SM i tex express. Se hur det gick för jolle seglarna på mästarnas mästare.
Jag vill dock poängtera att sveriges jolleseglare och landslag är oerhört duktiga. De bedriver sin segling på en helt annan nivå än vi som seglar kölbåt i gärdsgårdsserien. Dock tar det ett tag att lära sig trim och manövrar. Även taktiken tycker jag kan skilja mellan olika klasser.
May 11th, 2007 at 19:14
Vilken tur! Då är ju segling som allt annat i världen, övning ger färdighet.
May 11th, 2007 at 19:15
Hallå Dr Krull, vad händer med er Drake satsning?
May 11th, 2007 at 19:48
Den har precis startat och vi har tyvärr inte tränat så mycket än men det kommer nog bli bra. Tyvärr har vi inte så många att träna emot men hoppas det kommer.
Vill bara förtydliga att de flesta idag duktiga kölbåtsseglare kommer från jollar. Men de har inte fått sina framgångar utan en massa träning. :)
May 11th, 2007 at 20:18
Krull,
Du har helt rätt! När jag, Magnus Holberg och Lars Holmqvist drog igång med vår Solingsatsning 1984 blev vi pinsamt medvetna om skillnaden kölbåt - jolle. Saken var den att jag med förflutet i jolle och rorsman i 606 blev mittgast och körde blåsan. Mange som gastat i 470 styrde och Larsken som seglade Laser fick ta hand om resten. Många kockar och ingen soppa. Du, vi körde en hel höst och vinter i Långedrag och bara tränade manövrar, vi var rätt nöjda första gången när blåsan stod efter 15 sek, sen kom grabbarna som kört ett tag och grejade det på typ 4 sek….vilket blev vårt mål fast bättre!!!
Men nog går det att trimma ihop en jollebesättning som nöter teknik, fart och manövrar. Taktiken i fleetrace är ju densamma, sen har ju alla båttyper sin startteknik beroende på acceleration. Sen jolleseglarna gjorde sitt intåg i kölbåtsseglingen ser man ju helt andra tekniker än vad som var vanligt för 10 - 15 år sedan, för att citera David Ullman;
What technique changes have you seen in big boats?
A lot of young people have started sailing keelboats, and they’ve brought their aggressive techniques, including kinetic techniques, with them. This is true from J/24s to IMS boats!
/abbe
May 11th, 2007 at 21:51
Tja jag kan ha fel men jag grundar mitt påstående på ett antal exempel i Starbåt där dutkiga finn och laserseglare (för all del inte E-jolle) gått in i klassens topp direkt. Hans Wallen (från E-jolle)vann SM första året, Kent Carlsson var tvåa på SM efter två veckors träning, Fredrik Lööf van EM & VM första året, Ian Percy vann VM efter 5 månader i klassen, Hamish Pepper vann VM första året, Diego Negri, Robert Scheidt, the list goes on and on. Det kan ju kanske vara så att det är ganska enkelt att få bra speed i stare därför att trimmet är väldokumenterat och att det finns väldigt lite varianter vad gäller utrustning. Expressen är kanske mycket lurigare? För att Ni inte skall bli alltför arga på mig kan vi kanske vända på resonemanget? Kanske skulle svenska expresseglare stå sig ganska bra i os-klasserna (starbåt ligger väl närmast)?
sa SA
May 11th, 2007 at 22:10
Om vi backar tillbaka till ursprungstråden.
Vet inte vad Arne är ute efter, kanske bara att skapa debatt för att dra trafik till bloggen igen.
Frågan var varför det är svårt att få jolleseglare att fortsätta i kölbåtsklasserna.
Melges må vara en föträffligt båt men jag misstänker samtidigt att den är en svår båt att få snabb framgång i.
Varför Melges? Båten är dyr även som begagnad, kräver dock en billig dragbil men långa resor till Norge eller Frankrike eftersom båten knappt finns i Sverige.
Anders Larzon på SSF konstaterade för några år sedan att många upplevde att det var tråkigt efter jolleperioden. Det var därför som C55:or köptes in till seglargymnasiet, kanske får vi snart se några juniorer som fortsätter i kölbåtsklasserna.
Är man ute efter kul och bra kappsegling finns Expressen och H-båt som skolat många kölbåtsseglare. Lågt pris 100´ trailer 20-40´ bil från 20´ eller farsans Volvo samt krav på E-kort.
Kappseglingsbåt samt party/semsterbåt på samma gång.
/J
May 11th, 2007 at 22:46
Bara en kommentar till I Says. Om man följt Mästarnas Mästare kan man konstatera att Sandra Sandquist (E-jolle seglare) kom fyra och att vinnarna med bl.a. Philip Carlson (E-jolle seglare) vann
Mästarnas Mästare, så nån slags chans verkar de ju ha vad jag kan förstå. Så jag tycker nog det talar för det rakt motsatta, det gick rätt bra för jolleseglarna. Som sagt träning ger färdighet och tid på vattnet i alla väder och under alla årstider har nog en viss betydelse.
May 12th, 2007 at 0:15
Jag håller också med Krull, man måste träna!!!!!!!
Oavsett vilken klass/båttyp man seglar så är träning den enda genvägen, men jag tror att jolle seglare har lättare att snappa upp det väsentliga i varje klass.
Och till I says, det var två E-jolle besättningar i final seglingarna på Mästarnas mästare samt en E-Jolle seglare i den besättning som vann. Sandra Sandqvist, Viktor Bergström och Philip Carlson
Så något har dom nog lärt sig, fråga Victory Challeng
May 12th, 2007 at 13:27
Men frågan är förståss, varför skulle man segla kölbåt över huvudtaget?
Bansegling är bara någonting för dom som har blivit lata och tjocka.
May 12th, 2007 at 20:37
Det är väl klart som korvspat att jolleseglare på den nivå de bästa idag seglar på kan slå de flesta kölbåtseglarna, kanske inte vinna första gången men en hyfsad bra placering kan det räknas med. Hur många kölbåtsnissar skulle platsa i ett jollerace:) . Och detta är bara positivt, jolleseglarna är framtiden och utmaningen är att hitta spännande båtyper för deras fortsatta seglande, typ CB66, 14-18 fotare, Moth, Matchracing, eller annat som ger utmaning och seglar ruskigt fort. För inte vill de sitta på railen i 12-timmar och drömma om segling.
May 13th, 2007 at 12:28
Nu har det nästan bara skrivits om jolle mot kölbåt. Jag tror att den sociala upplevelsen som skiljer mellan de olika sätten att vistas på regattorna kanske är avgörande. I jolle segling är man mycket närmare sina vänner, lekkamrater, motseglare. I kölbåt så är man närmare sitt lag, medeglare. Självklart så är det också lättare att släpa omkrig på en jolle än en kölbåt. När allt blir större så blir det lite bökigare, besvärligare och utmanande. Det viktiga är att alla håller på med det dom gillar.
~Fredrik~
May 13th, 2007 at 22:48
Intressant besättning på Melges VM:
Pegasus 678
Sail No USA-678
Owner Philippe Kahn
Crew
Helm Philippe Kahn
Tactician Fredrik Loof
Crew 1 Charlie Ogletree
Crew 2 Brian Hutchinson
Slutade på 17 plats, bästa resultat någonsin för en svensk deltagare?
May 14th, 2007 at 8:29
Krull!
Hade varit intressant med Din kommentar om vad jag skrev ovan om de jolleseglare som så snabbt etablerar sig i Starbåt… Faktiskt kan man se trenden att de är bäst i början för att sedan tappa…
mvh
SA
May 14th, 2007 at 11:36
Sa
Jag tror att man kan hitta fler klasser/båtar där duktiga seglare har varit i topp redan första året. Nu var det ju inte så att Hamish eller Scheidt satte sig i båten o vann sin första regatta. De hade båda seglat Stare innnan. Skulle nog vilja påstå att Staren är en av de klasser som kanske är svårast att vinna men också att det är en klass som passar tidigare jolle seglare bättre än till exempel en större kölbåt där man skall få fler att samsas som ett team. Vi seglade till exempel runt Ben Ainslie i cirklar när han försökte sig på matchracing.
Att vara bäst i början är faktiskt inte helt ovanligt, det är många som sätter sig i en båt och inte kan så mycket om båten, de mest kör på känsla. I takt med att man lär sig mer börjar man ha fokus inne i båten istället för på utsidan. Det som händer är alltså att den duktiga seglaren lägger mindre tid till det han är bäst på i en ny klass. De flesta stjärnor inom segling är superduktiga på strategi/taktik m.m men inte fullt lika insatta i den nya klassen som de som kört ett flertal år.
Jag har hållit i träningsläger för jolleseglare som skulle vara med på Victorychallenge junior cup, det var 2 båtar av 6 som hade en lite aning om vad en spinnaker var. De har massor att lära särskilt som det ofta är 3 st rorsmän som skall samsas i båten och 2 av dem skall göra något de inte gjort förut.
Som jag skrev innan så kommer antagligen de flesta idag duktiga seglare från jolle så jag försöker inte skapa en jolle/kölbåt fight. Det som jag säger är att ingen kan bli bäst utan att ha tränat oavsett vad du seglar.
Alla jolleseglare som seglar kölbåt för första gången har en oerhörd utvecklingspotential.
Jag seglar ihop med en förre detta duktig jolleseglare “Lars Idmyr”. Vi vann inte direkt, våra vinster kom efter mycket träning på vattnet och en massa jobb på land. Man får ingenting gratis.
May 14th, 2007 at 20:50
Bra svar Krull! Jag håller med dig på det. Inte omöjligt att Staren är enklare att gå till än tyngre kölbåtar… och just det att man krånglar till det efter ett tag i en ny klass har man ju sett många gånger.
hälsn
SA