Lidingö Runt 2007 - ganska vindfattigt (för att uttrycka det milt)
Bara ett fåtal båtar gick i mål i årets Lidingö Runt. Frågan är om dom inte borde kortat banan. Mycket arbete och många mantimmar läggs ner på ett sådant race, och då är det inte så bra med en resultatlista full av DNF.
Start 10:00, flerskrov höga LYS. Resultat: 1, Audi Calle Hennix. 2, Knot Fredrik Adilstam. 3, UBS Anna Drougge.
Start 10:40, kölbåt höga LYS. 5 båtar gick i mål. 1, Carl Johan Marnell med Gambler 40. 2, Lars Sörqvist med X35 (nr 137 längst bort på bilden). 3, Peter Pohl med X35 (nr 82). 4, Urban Lagerström med Linjett 40. 5, Per Tengå med X35 nr 142, närmast på bilden.
Bloggmaster seglade på en Archambault (A35) som bröt vid halv 6-tiden eftersom utsikterna att hinna i mål till klockan 7 var små. Lättvinden borde vara ett riktigt bra A35-väder men båten var ny och lättvindsgenuan var inte klar, vilket var lite problematiskt en dag som denna.
Stark prestation. Johan Andersson med X99 Tax Free var ensam om att ta sig i mål i startgrupp kl 10:50 (LYS upp till 1,27). Hans tid 10 timmar 12 minuter räckte till en andraplats totalt bland LYS-klasserna, endast slagen av Lars Gellerhed med J80 MK-produkter med tiden 9 timmar 45 minuter.
Jämfört med Tjörn Runt är Lidingö Runt lättnavigerat. Inga trånga sund, inga strömmar, inga höga berg, inga grynner, men trots det lyckas någon båt gå på grund varje år, säger dom som vet. Iår var det den här båten som kom för nära land, kanske på jakt efter ett vindstråk?
Flerskrov LYS <2,0 startar. Längst till höger i M20 Göran Marström som blev tvåa. Nummer två från höger en Corsair 24 med Fredrik Monfrina som inte hann i mål. Trea från höger segraren i klassen, en Dragonfly 25 med Fredrik Edgren. Längst till vänster Corsair 31 med Harald Versteegh som blev sexa i klassen.
Vinnaren av höga LYS, en Gambler 40, med Carl Johan Marnell.
Det här är inte Formula 60’s önskeväder. Den omräknade tiden blev 19 timmar och 13 minuter. J80 MK-produkter som hade bästa tiden fick omräknad tid 9 timmar och 45 minuter.
F18 SWE2 med Johan Haasum bröt, gastens kroppsspråk säger mer än tusen ord.
IMS-båtarna startar i minsta tänkbara vind. IMS fick även ett LYS-resultat.
IMX40 Du Soleil 2 med Ingvar Hertzman (nr 2 från höger på bilden) vann IMS och fick snabbaste LYS-tid av alla båtar som gick i mål i årets Lidingö Runt - 9 timmar och 15 minuter.
May 13th, 2007 at 12:15
Ang. Lidingörunts tävlingsledare Göran Collins utalande i DN: “Det var aldrig aktuellt att korta banan, eftersom det är mycket krångligt att flytta hela målgången…” Hade dom orkat att korta banan så hade det säkert vart ett 50 tal båtar till som gått imål vi missade max tiden med 210 sek… Nu var det ett 60 tal av 400 båtar som gick imål! Är man arrangör av ett av Sverges störsa kappseglingar så kan man ju tycka att man skulle ha ork att korta banan… Och inte som nu ha vadslagning bland funktionärerna om det skulle bli fler än 100 båtar som går imål!
May 13th, 2007 at 12:42
Det vore bra om dom hade kortat banan, med facit i hand. Samtidigt så var de första båtarna framme vid sista vänstersvängen/ Djusholm i ganska god tid. Då hade de passerat möjligheten att korta banan enligt föreskrifterna vid smala passagen mellan Lidingö och Storholmen. Kul är att vi fick många timmar i båten (med vårt fantastiska intresse).
Jag skall fråga tävlingsledningen när jag träffar dem på varvet. Om varför det blev som det blev.
~Fredrik~ Seglar för LSS
May 13th, 2007 at 13:21
Tyckte jag känder igen bloggmaster på A35′an, men med facit i hand skulle ni förmodligen hunnit i mål, vi gick i mål 18:50.
Mvh
May 13th, 2007 at 13:23
Tydligen har man kortat förr i tiden?
Verkar ju konstigt att ha med det i seglingsföreskrifterna om man inte tänker korta banan för att “det är för krångligt”…
May 13th, 2007 at 18:03
Ja, det är lätt att klaga, när en sån här situation inträffar. Vad vi dock skall komma ihåg är, att på Lidingö Runt samsas de största och de minsta båtarna. Resultatet av ett sådant förhållande innebär mycket vitt skilda målgångstider. Man skall också väga in i bilden, att vårt arragerande sällskap -Lidingö SS – är en ideell förening med ideellt arbetande funktionärer. Och hur skulle dom bära sig åt? Föröka sig genom delning eller vad har ni gnällspikar för förslag? Att plötsligt ordna dubbla uppsättningen funktionärer och ha målgång på två ställen med allt vad det medför i ett så stort arrangemang är inte lätt att fixat i en hast.
Så kom igen och börja jobba själva som kappseglingsfunktionärer, så får ni se hur svårt det kan vara att uppfylla några tusen seglares vitt skilda önskemål! Och som Peter Gustafsson skriver är det riktigt, att banan kortats tidigare. Men - då hade vi inga hundrafotare och gigantiska flerskrovsbåtar.
Claes N
May 13th, 2007 at 21:39
Hur många är stora och hur många är små?
May 13th, 2007 at 22:29
Om någon tycker att det var surt att inte hinna fram till mål i tid så fundera på hur vi känner det:
Vi startade med vår Elvström 717 (helsvart med svarta segel) 11.10 och passerade mållinjen 19.03. Med vårt lys tal (1.16) så hade vi fått en beräknad tid på 9h8m dvs 7 min före totalvinnaren DU SOLEIL II. Missa 1:a platsen på Lidingö runt med 3 min efter att ha kämpat i 8 timmar. Vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet.
//Nicklas Carlsson, gast på SWE1, Jane Doe
May 13th, 2007 at 23:29
Jag måste bara lägga till en liten sak. I alla av mina kappseglingar jag varit med i så klagas det aldrig när det blåser. Däremot så finns det alltid ett stort missnöje när det är vindfattigt. Det är tydligen bara så och kommer alltid att bli. Själv så är jag vid de här laget härdad, finns ingen anledning var bitter.
~Fredrik~
May 13th, 2007 at 23:45
Det spelar ingen roll hur många de är, en 60 fots trimaran än inte långsammare än 10. Hyundai var inte så snabb dock i den lätta vinden.
May 15th, 2007 at 10:35
Varför har man lagt maxtiden så tidigt på kvällen?
19:00, jag tycker att man borde kunna hålla på en stund till.
Tjörn Runt, är det inte 22:00 som gäller där?
May 15th, 2007 at 15:53
Jag är säker på att LSS kommer ta upp frågan om motion lämnas, och då kan ni få svar efter styrelsemöte. Lämnas ingen motion, så gör er kritik inte så mkt. Eller så kan ni läsa vad som står i stadgarna om banändring.