Volvo Ocean Race

IT Support Center

Fiskekrogen

Resekonsulterna

Rösta Besättningsvikt CB66
170-210
180-220
190-230
200-240
Fri vikt
Ingen av ovanstående

View Results

Polls Archive

Royal Marine

Beneteau

Selden

NorthSails2

Harken

Ottoson

UKS

Different Design

Albatross2

Poly 2006

frostbite

OS-Segel

Spinlock

Marin Rostfritt

Ronstan2005

Robline




Segelmakerier - en bransch i omvandling

Jag träffade Ulric och Fredrik på North Sails i Göteborg. Fredrik jobbade med ett segel för en landyacht (till vänster) och Ulric höll på med en “hamnstor” för VOR Ericsson, dvs ett segel som är mer som en reklampelare när båten ligger i land. Fredrik sammanfattade segelmakeribranschen över tiden såhär: På 80-talet kom det in stora mängder segel från andra länder. (Vem minns inte Nisse Pryd (Neil Pryde) från Hongkong?) På 90-talet gick det så bra för svenska varv så segelmakare här hemma sydde segel för glatta livet. På 2000-talet är tendensen att det kommer in mer och mer segel från utlandet, i första hand låglöneländer. För North Sails gäller att fler och fler entypsegel produceras på Sri Lanka. 3DL-segel produceras i USA. En typisk dag på jobbet: Halva tiden går åt till att diskutera med kunder och mäta på deras båtar. Den andra halvan befinner vi oss på loftet, och då går 75% av tiden med till att serva och reparera segel. Resten av tiden, som inte blir så mycket, syr vi nytt och då blir det gärna udda saker som det som syns på bilden, t ex.

Leave a Reply