ISAF RULES CATAMARANS OUT OF OLYMPICS
Yesterday, the ISAF Council voted against any Multihull Event for the 2012 Olympic Games to be held in Britain. It decided that in future the only sailing boats to be raced should have one hull.
In doing so, it voted against the fastest boat at the Games, the only Event Open to both Men and Women, a permanent fixture for three decades, the recommendation of its own Events Committee, the strong endorsement of the host nation, and a sport invented in Britain.
The international catamaran community is shocked at the ISAF decision. “The bottom line right now is that Multihull sailing has no seat at the ISAF table. And, ISAF has voted that it is a monohull organization” according to Mike Grandfield (US), Chairman of the International Tornado Association, the Olympic Multihull.
“This is has nothing to do with objective assessment of Olympic selection criteria, but everything to do with sailing politics” says Nick Dewhirst, Chairman of UKCRA, the UK Catamaran Racing Association.
That is backed by David Brookes (AUS), the ISAF Representative for Hobie Cats: “It is disappointing as we did have the votes until the US Delegation did a “deal” with the 470 Class at the expense of the multihulls.”
While ISAF Chairman, Goran Petersson’s (SWE) statement says “The ten events chosen for the London Games provide a perfect showcase of the wide range and diversity of sailing”, Dewhirst believes this is patently not so.
He says that you can sail in the Games standing up, with a lump of metal to slow you down, in something slow or unpopular and with one, two or three men in a boat, but you can’t do what the sailing public wants, which is to sail the fastest and most exciting kind of boat with a member of the opposite sex, because it has two hulls. You can’t race in either the third most popular boat in the world (Hobie Cat) or the fastest one (Tornado), so if the Sailing Regatta is not about diversity, popularity or excitement, what does ISAF think it is about?
The International Olympic Committee has already sent ISAF a warning that sailing is at risk by cutting back the number of its Events. This decision increases the likelihood that the whole Sailing Regatta could be thrown out of the Games entirely, as some nations see it as white, rich and exclusive.
November 12th, 2007 at 10:14
Källa?
November 12th, 2007 at 18:46
Idiotiskt
November 12th, 2007 at 19:53
Kilden er UKCRA (United Kingdom Catamaran Racing Assoc.). De sendte ut denne teksten som en pressemelding. Pressemeldingen finnes her: http://www.asnr29.dsl.pipex.com/UKCRA_Press_Release_20071110.doc
Har du spørsmål til teksten kan du kontakte Jon Worthington.
Pressemeldingen er rimelig godt i tråd med meningene til OL og VM vinnere og mangeårige proffseilere i Tornado klassen. Også “high-performance” jolleseilere tapte mye i den nå berømte ISAF Council avstemningen. Rohan Veal og Darren Bundock ønsker å få opprettet et eget “high performance sailing assoc.”..
November 12th, 2007 at 19:54
Forresten, jeg så at Claes Hiersemann også flagget en del meninger rundt temaet..
November 12th, 2007 at 21:50
Rena snurren att ta bort flerskrovsseglingen ur OS-programmet. Jag har aldrig seglat Tornado men visst torde det vara mer actionfylld segling än någon av de andra klasserna, det är även tilltalande med en båt som möjliggör mixed-besättning!
Om jag fick välja skulle jag ha följande klasser i OS:
Enmansbåtar: Laser dam och herr
Tvåmansbåtar: 49:er liknande med modernare segelplan för både herr och dam - helst viktneutral med någon slags utriggare.
Performance öppen: Tornado eller motsvarande modernare flerskrov
Performance dam: foiling moth?
Kölbåtar: Starbåt herrar. Liknande melges 24 fast nedskalad till tre personer för damer
Kalle Kj
November 12th, 2007 at 23:18
Äh. Bort med de där. Titta bara på bilden, den håller ju på att välta! Livsfarligt. Jag tycker gott att man kan segla något stadigare.
November 12th, 2007 at 23:43
Tyvärr är sådana här för segelsporten ganska ologiska beslut inte helt oväntade. Själv har jag ju bakgrund som brädseglare och vet hur även denna sport fått kämpa för att få en lite gnutta acceptans i de styrande kretsarna. Skulle gissa att flerskrovsseglarna på vissa sätt “sitter i samma båt” som vi… Det har ju förövrigt varit mängder med motsvarande ologiska beslut gällande valet av OS-klasser över åren. Tänker bl a på att man kastade ut matchracing som både är publikvänligt och ligger i tiden, att finjollen fick bli kvar trots att man införde lasern som enmans herr, att man aldrig lyckas få in en modernare kölbåt i OS, etc…..
Varför det är så är svårt att fatta. En orsak är förmodligen att många av de som styr segelsporten har en ganska hög ålder har svårt att hänga med och acceptera det senaste. Kanske finns det också så mycket historia i de äldsta OS-klasserna att man inte kan rubba dessa. Har man t ex en ordförande i Olympiska Kommiten som har en OS-medalj i Finjolle är det väl svårt att inte ha med denna klass……
November 13th, 2007 at 0:07
Det man kan spørre seg om er hvorfor ISAF Council mener de vet bedre enn ISAF Event Committee hva som bør være OS klassene. Sannsynligvis er det så enkelt som at ISAF Council ikke kunne godta at ISAF Event Committees forslag ikke hadde kjølbåtene med. ISAF Event Committee mente det var bedre å få 5 klasser for hvert kjønn og en “high performance” dinghy for kvinnene.
Rogge og Goran Petersson vet nok begge at dette ikke var bra, men står vel temmelig maktesløse.
November 13th, 2007 at 0:22
Skrämmande ogenomtänkt av ISAF. Om detta är resultatet av en politisk uppgörelse - vilket det verkar vara - så är det hög tid att förnya/föryngra representanter i ISAF.
November 13th, 2007 at 0:23
Hej på er “Goa Gubbar” från Västkusten.
Är det någon som känner Göran Petersson så väl att han eller hon kan ringa och säga till honom “Att nu är ni ute och “seglar” gubbar (och ev. gummor) på ISAF”……..?
Gör det då snarast!
Vi i branschen känner ju precis tvärt om, det är ju flerskrov som kommer mer och mer även inom cruising!!
Vilket är mest attraherande att titta på i TV, en 470 på läns i 10 knops wind eller en Tornado?
Montera Axis webbkameror på skroven bakom besättningen riktade framåt, på liknande sätt såsom A.C. samt V-70, så ser man både besättnings arbetet samt alla situationer som “man kör in i, i 25 knop” i samband med rundningar samt målgång.
- God natt!
Claes
November 13th, 2007 at 0:27
Såg precis en intressant artikel i Sailing World som ligger i linje med min ovan: http://www.sailingworld.com/olympic-racing/racing/no-surprise-as-isaf-council-bungles-olympic-event-selection-for-2012-21017601.html
November 13th, 2007 at 0:30
Ganska vass slutkommentar i Sailing World:
“On the plus side, there’s no need to have a sailing section at the Olympic Museum in Lausanne, Switzerland. Just send people to the 2012 regatta in Weymouth, England”
:-)
November 13th, 2007 at 11:30
Ja det var ett olyckligt och ologiskt beslut. När det sägs att man vill spegla segelsporten genom valet av OS-klasser skulle givetvis flerskrov funnits med. Sedan tycker jag det är fel, som några av tidigare inlägg här antyder, att OS-klasserna endast skulle bestå av “moderna” och “high-performance” -klasser. Det mesta kappseglandet sker fortfarande i “low performance” -båtar d v s enmansjollar och kölbåtar och denna typ av taktisk segling tilldrager sig det största intresset bland seglarna.
Eftersom man var tvungen att stryka en kategori från OS tycker jag att man kunde tagit bort antingen Finn (som ju ligger väldigt nära lasern ehuru högre kroppsvikt) eller 470 eller 49:er som jag också tycker blir “kaka på kaka”.
sa SA
November 13th, 2007 at 12:30
Inser ni den “stora bilden”. Stor oenighet och till synes ologiska beslut om OS-klasser. Vad tror ni det ger för bild till media om segling som sport. Spretigt och ologiskt.
SA har en stor poäng att om man plockar bort dubletterna i enmans jolle herr och tvåmans jolle herr, så finns det plats igen. Problemet är att alla båttyper aldrig kommer att kunna vara representerade. Men det känns som, att trots att jag inte är flerskrovsseglare, så bör en sådan klass vara representerad.
Mitt stora frågetecken är matchracing herrar, som också, vad jag förstår av SSF´s info, att den inte kommer att vara representerad. IOK vill ju ha mera mediamässiga klasser?
November 13th, 2007 at 13:25
Tycker att beslutet att ta bort Tornado är skitdåligt!
Tycker att vi bara ska lägga till klasser, inte plocka bort något inom segelsporten.
Tycker väl egentligen att allt ska vara som det alltid har varit.
Tycker nog att man kan plocka bort hälften av simgrenarna och en hel del inom friidrotten istället.
Förändringar är aldrig riktigt bra.
CB66, kan det vara nåt för OS?
/Kocken
November 13th, 2007 at 21:44
Vore kul om regatta kunde försöka få fram vad det är för figurer som styr oss och på vilka meriter de kommit dit.
Vem har valt ut dem?
November 13th, 2007 at 21:55
Heja Abbe!
Tur att det finns någon som vågar säga/skriva vad de flesta av oss verkligen tycker.
Denna hösten har verkligen bevisat att det måste till mycket stora förändingar
fort både här och där.
November 13th, 2007 at 21:57
Hög tid att någon snart slår näven i bordet och säger att nu får det vara slut på tok
November 13th, 2007 at 21:59
………………………tokerierna!!!
Gömde detta ordet
November 14th, 2007 at 9:24
Mener du ISAF Council eller ISAF Executive Committee? ISAF Council består vel av Executive committee + utsendte representanter fra MNAs som er de nasjonale seilforbund? Hvordan Executive committee velges aner jeg ikke, men jeg vil jo håpe at det gjøres på en demokratisk måte?
November 14th, 2007 at 12:06
Annika Ekman är rätt anonym men hon är en av de mer aktiva seglingsledarna på större regattor dessutom en av 7 “international race officer” i sverige. Personligen har jag helt klart bra erfarenhet av henne som seglingsledare
November 14th, 2007 at 13:19
annika är väl djupt involverad i seglingsledningen på sveriges ledande internationella regatta, Match Cup Sweden?
Okej att hon inte är så involverad i optimistolleseglingen…
November 14th, 2007 at 15:46
Internationella rådet är ett organ som möts innan ISAF mötena för att se om det finns några gemensamma svenska ståndpunkter att driva på dagordningen på stundande möten. De är inte biljetten till ISAF utan dess medlemmar sitter alltså redan i någon ISAF kommittée el. dyl.
Medlemmarna i ISAFs kommittéer sitter vanligen där för sin expertis och de har sannolikt arbetat sig till positionen genom deras kompetens inom området (eller politiska skicklighet). De väljs ut av ISAFs styrelsen och sitter på fyra åriga mandat. Council som är ISAF beslutande församling väljer endast ISAFs styrelse inklusive ordförande. Council i sin tur utgörs av de olika ländernas representanter. Sveriges region bestående av Skandinavien och Estland har två representanter som också väljs på fyra år och representationen roterar mellan länderna.
Angående kvaliteten på ledamöterna så kan detta givetvis diskuteras men de är utvalda på sin kompetens inom kommittéens uppdragsområde. Annika Ekman är seglings/tävlingsledare med erfarenhet bl.a. från Swedish Match i Marstrand och OS.
Valet av olympiska klasser kan bli lite “lustigt” eftersom expertkommittéen verkar kunna ta ett helhetsgrepp på ett bättre sätt än den beslutande församlingen. Och det kan därför vara svårt att se den röda tråden i beslutet. Det hade varit intressant att höra reaktionen om kölbåtar för herrar hade åkt ut.
Skandinaviens representanter röstade på (om jag är rätt underättad) på att det skulle vara lika många dam som herr klasser. Beslutet blev dock att det skulle vara 60/40 till förmån för herrarna. Då röstade man på dam matchracing till förmån för dam skiff. Hade det varit en damklass till hade man röstat på skiffen också. För herrarna röstade man bort Tornadon. Hade det blivit en herrklass färre hade man valt bort Finn Om det är någon som kan korrigera eller bekräfta dessa uppgifter så gör gärna så.
nn
November 14th, 2007 at 17:03
Vem ÄR Annika Ekman? Var kommer hon ifrån och vilken bakgrund har hon inom seglingen? Är det någon som vet? Vore intressant med tanke på den tunga position hon tydligen har inom svensk segling idag.
November 14th, 2007 at 21:37
Vet att ANN EKMAN vann express SM som fördäcksgast 2003 men det kanske inte är samma person..
November 14th, 2007 at 22:17
stollar. sluta leta konspirationer, jag är övertygad att dessa människor som frivilligt valt att engagera sig för seglingen gör det med de bästa intentioner. Vill ni ha det på ett annat sätt, varsegoda och engagera er på ett vettigt sätt iställer för att tramsa på en blogg.
/Anders
November 14th, 2007 at 22:38
Nä det är inte samma person…. Ann Ekman har inga uppdrag
November 14th, 2007 at 22:56
Jag tror att Abbe och de andra här vill se mer folkligt folk i styrelserna. Folk som har nya ideer och är vana att umgås nere bland de vanliga seglarna.
Det behövs inte fler byråkrater, administratörer, advokater etc. utan folk med bra nya ideer och som är villiga att ta i och jobba nere på fältet för att få igång seglingen och aktiviteterna runt ikring igen.
Välj in folk som t.ex. har åstadkommit något bra under de senaste 5 åren och är aktiva nu.
November 15th, 2007 at 2:01
Hmm, man ville ju minska med en båt i OS, men tar man bort flerskrov så tar man ju bort 2 båtar?? Det är ju helt ologiskt! Men, sån är väl politiken. Lågisk.
November 15th, 2007 at 7:53
Finn og 49er åpen for begge kjønn i OS?!?? Det kan da ikke stemme så lenge ISAF Council vedtok at dette var “Mens events”. Kun Tornado var “Open”, de andre “events” i OS er strengt fordelt på kjønn. Flere MNAs liker ikke “Open” events, så det kan også ha vært en grunn til flerskrogets fall..
November 15th, 2007 at 9:49
Det stod mellan att kölbåt eller flerskrov skulle förlora i omröstningen med andra ord. Flerskrov drog kortaste strået med två röster mindre.
Inget ont om vindsurfarna, men som tävlingsformen utvecklat sig i OS så borde de väl organiseras av roddförbundet? Eller av ett nytt luftroddförbund kanske.
November 15th, 2007 at 9:57
Laser var open event 2000 och 2004 Finn Men. I Weymouth 2008 är det omvänt. 49er och Tornado är open event.
I princip så har endast de klasser som haft en motsvarande dam och herrklass haft ett event för endast ett av könen. Dvs. Bräda och 470 sedan 1988, enmansbåt sedan 1996, kölbåt sedan 2004.
49er mister kanske sin status som open inför 2012 då man förväntade sig att det skulle bli en dam skiff också. Jag antar att det inte finns någon väg tillbaka nu?
November 15th, 2007 at 10:03
Problemet med att skicka fel personer till ISAF är både att de inte har folket med sig här hemma och att de inte har tillräcklig kunskap om vart seglingen är på väg. De fattar fel beslut helt enkelt. De vet dock inte att de har fel, de tror att de gör rätt och den viktigaste egenskapen hos en bra ledare är faktiskt att han eller hon måste förstå när hon eller han har fel. Våga lyssna och ändra sina beslut, erkänna när de har fel osv.
Americas Cup, Volvo Ocean race och nästan alla nya konstruktioner både på entyp och konstruktions/mätreglersidan går mot moderna planande båtar, detta gäller faktiskt alla typer av båtar jollar,köl, och flerskrov. Allt går åt samma håll. Peke, gennacker, planing……………!!! HÄR HAR ALLA FATTAT!
Varför då fortsätta kämpa emot med gamla konstruktioner. De nya,yngre, kommande seglarna vill inte ha dessa båtar. De gamla långsamma båtarna är inte mer taktiska som någon skrev. Alla slår på skiften i en 49:er också. Ingen vill väl segla 20 knop åt fel håll. Att skära med gennacker på länsen är mer taktiskt än att läns rakt ned med spinnacker.
Om vi ska få sponser, media etc. att hitta vår sport måste vi gå denna vägen.
Det håller inte längre att segla Stare, Yngling och 470 m.m. på OS, det hjälper inte hur bra dessa har varit, hur stor klassen var på 70-talet, vilka gamla stjärnor som seglat i klassen etc. Dacronsegel finns snart inte ens på en gammal fin träkoster.
Nya klasser behövs , nya format, nya roligare banor allt måste till och det fort. Annars är det för sent.
November 15th, 2007 at 10:23
Ja jag kan läsa engelska ok.
Det finns inga som helst belägg för de kommentarer du citerar heller. Bara för att någon slänger ut sig en påstående betyder inte det att det är korrekt. Att sedan haka på och ta det som en sanning verkar vara ett vanligt tillvägagångsätt på ett forum som detta, tyvärr.
Kommentaren att 470 klassen skulle göra en överenskommelse med US Sailing är helt befängd.
Om det är en objektiv bedömning eller inte är väl svårt att avgöra. Varje enskild röstande har väl olika perspektiv och olika bedömningsgrunder. Jag har en känsla av att tornado klassen tycker att det är subjektivt och förfärligt medan starklassen tycker att det är objektivt och rättfärdigt. Faktum kvarstår att de enskilda nationernas delegater, dvs. på demokratiskt valda representanter är de som har tagit beslutet. Är inte demokrati nästan alltid politik?
Jag vänder mig emot ovanan att slänga ut sig påståenden som inte finns några som helst belägg för och som synes osmakliga attacker mot någon endast för att någon har uttryckt en annan åsikt.
För mig är det illa luktande populism!
Ja, jag ber om ursäkt om jag var skyldig till personattack själv. Jag vidhåller dock att Finn, Tornado och 49er är open och har alltid så varit (Finn dock men’s event i 2004?).
Mats
November 15th, 2007 at 10:40
Matchracing på OS? Helt Ok för mig, men snälla ISAF, varför inte för killarna också.
Välj bara en fräck båt snabb, snygg, segla när land etc.
November 15th, 2007 at 12:10
Och Sveriges röst var ju avgörande då det bara skiljde en röst från av komma med och inte komma med.
Hur röstande Sverige?
Vem tog beslutet om hur vi skulle rösta?
Har det varit en styrelsefråga ?
På vilka demokratiska grunder står våra sk representanter som sitter i olika ISAF grupper?
Är Sveriges officiella ståndpunkt (=hur vi röstande) i linje med vad svenska seglare önskar. Jag tror majoriten vill ha fartfyllda båta och inte K-märkta båtar. När skall vi ta ett steg framåt och när skall våra valda börja lyssna på kappseglarna. Nån som vet nåt mer om detta?
November 15th, 2007 at 13:41
Vad jag förstått så röstade Sverige på dam-matchracing istället för tjejskiff.
Det är ju inte så konstigt då flertalet av våra representanter i ISAF brukar jobba med matchrace. Tjejskiff och juniorsegling har de liten erfarenhet av. 470 har vi medaljchans i så den kan vi väl inte ta bort?
Gå ut och fråga våra nya unga tjejseglare om de vill segla 470, en ny skiff el. kölbåt/matchracing i framtiden.
Jag är ganska säker på att svaret blir att flest vill segla skiff, sedan matchrace och sist 470. Nu blev det tyvärr tvärt om istället.
November 15th, 2007 at 13:47
Dam-matchracingen tog hem full pott. VM status! OS -klass! Det är bara att gratulera folket bakom och i bolaget (Sailnet) och sponsorerna i Lysekil woman
cup eller vad det nu heter. Synd för tjejskiffen. Roligare om det funnits plats för båda.
November 15th, 2007 at 14:49
Hög tid att byta alla klasser mot nya.
Seglingen behöver en ordentlig upprustning.
Moderna redskap är ett måste!
November 15th, 2007 at 15:16
Glader
Jag tror att du har en övertro på att alla vill ha så kallade fartfyllda båtar.
Då borde vi sett fler på våra regattor, eller också gillar inte alla akrobatik i stället för stil,trimm och taktik.
Alla vill inte segla bräda, kite, katta eller skiff. det är bara en bråkdel av våra seglare som väljer detta sätt att segla trots att dom funnits länge.
Man kan inte tvinga folk att välja båttyp bara för att man tror att sponsorer och TV skulle vara mer intr. det blir dom aldrig i bansegling.
Däremot om man har ett tilltalande evenemang runt tävlingen så kan dom möjligen bli intr. men då är båttypen av underordnad betydelse. Det är snarare annonseringen, paketeringen, platsen, och gästerna som är viktigast.
Det finns många fräcka tävlingar utomlands, oftast på varmare platser som är både välbesökta, mediamässiga och sponsorvänliga där du inte i första hand tittar efter planande hoppande färgglada segel. utan en trevlig och exklusiv inramning med bra seglings tävlingar som sammlingspunkt.
Det närmsta vi har i Sverige är Match Cup Sweden i Marstrand, alla är inte där för att se “häftiga” båtar utan för ett bra event och trevlig stämmning och inte minst bra fester.
Det är inte på grund av konservativa gubbar som Staren är kvar sedan 1911, dom hadde varit döda sedan länge. Den är kvar på grund av sin komplexitet stora segel och häftiga seglings känsla som är svår att slå med någon båt idag.
Att dom sedan har stora välorganiserade tävlingar och bra förbund gör inte klassen sämre.
Detta gör att klassen lockar dom mest meriterade seglarna och deras sponsorer att göra stora satsningar och trevliga event som drar media.
November 15th, 2007 at 17:35
Mr G!
Staren är superläcker, men tyvärr så tror jag inte vi får ihop 20-25 båtar igen på regattorna i Sverige som förr. 20 på SM kanske, men det är 1 gång om året.
Staren är en fin båt den kommer att finnas kvar länge som R6, Drake,Express etc.
Men tänk efter lite kritiskt, är det verkligen en båt för OS 2012?
MVH
Svenne
November 15th, 2007 at 18:32
Sven
Dom har varit 38 st som har seglat under GP serien i Sverige i år.
Det kommer sannolikt öka då vi får VM 2009 i Varberg.
Jag och säkert många med mig kan inte se vilken kölbåt som skulle kunna konkurera med Starbåten varken deltagar/konkurrens mässigt eller seglingsmässigt, om man tittar internationellt.
Det behöver inte vara tråkigt bara för att det är gammalt och beprövat.
Det är ingen tillfällighet att dom flesta meriterade toppseglarna seglar eller har seglat Stare den är både krävande och teknisk, kanske inte så flashig men snygg, och vem är inte det :)
November 15th, 2007 at 19:14
Abbe,
På denna hemsida
http://www.olympic.org/uk/sports/programme/disciplines_uk.asp?DiscCode=SA
Kan du läsa följande:
LIST OF EVENTS *
• 470 - Two Person Dinghy Men
• Laser - One Person Dinghy Men
• RS:X - Windsurfer Men
• Star - Keelboat Men
• 470 - Two Person Dinghy Women
• Laser Radial - One Person Ding Women
• RS:X - Windsurfer Women
• Yngling - Keelboat Women
• 49er - Skiff Mixed
• Finn - Heavyweight Dinghy Mixed
• Tornado - Multihull Mixed
* On the programme of the Games of the XXIX Olympiad, Beijing 2008
Vidare så kan du söka efter resultat för t.ex. mixed event sailing för tidigare spel
Olympic Games Discipline Events Med. Nation Name / Team
Athens 2004 Sailing 49er - Skiff Mixed MARTINEZ, Iker
Athens 2004 Sailing 49er - Skiff Mixed FERNANDEZ, Xavier
Athens 2004 Sailing single-handed dinghy open (Laser) Mixed SCHEIDT, Robert
Athens 2004 Sailing Tornado - Multihull Mixed HAGARA, Roman
Athens 2004 Sailing Tornado - Multihull Mixed STEINACHER, Hans Peter
Olympic Games Discipline Events Med. Nation Name / Team
Sydney 2000 Sailing 49er - Skiff Mixed JOHANSON, Thomas
Sydney 2000 Sailing 49er - Skiff Mixed JARVI, Jyrki
Sydney 2000 Sailing fleet/match race keelboat open (Soling) Mixed BANK, Jesper
Sydney 2000 Sailing fleet/match race keelboat open (Soling) Mixed BLAKSKJAER, Henrik
Sydney 2000 Sailing fleet/match race keelboat open (Soling) Mixed JACOBSEN, Thomas
Sydney 2000 Sailing single-handed dinghy open (Laser) Mixed AINSLIE, Ben
Sydney 2000 Sailing Tornado - Multihull Mixed HAGARA, Roman
Sydney 2000 Sailing Tornado - Multihull Mixed STEINACHER, Hans Peter
Sydney 2000 Sailing two-person keelboat open (Star Mixed REYNOLDS, Mark Jeffrey
Sydney 2000 Sailing two-person keelboat open (Star Mixed LILJEDAHL, Magnu
Det är kanske IOC du syftar på när du undrar över mina kontakter med högre makter?
Meddelar du ISAF?
Mvh,
Mats
November 15th, 2007 at 19:28
Abbe,
Grupp G har två representanter i Council. Karin Hildebrand (Sverige) och Kim Andersen (Danmark) för den innevarande perioden 4 års perioden.
/Mats
November 15th, 2007 at 21:04
Hej Abbe
I huvudsak är vi överens om det mesta, både om Optimister, E-Jollar och lokala regattor, man måste ha bästa möjliga konkurans oavsätt båttyp och segla mycket, men att Staren inte skulle vara mediamässig är nog fundamentalt fel.
Det är ingen klass i OS som följs så noggrant av media som Staren. Inte för att den är färggrann och häftig utan för att till och med media vet att den är det häftigaste du kan segla. Den är för seglingen samma sak som 100m för herrar, den grenen det handlar om. Resten är bara utfyllnad.
Jag tror att ett OS guld i Stare smäller nästa lika högt som ett friidrottsguld, definitivt större än tresteg och höjdhopp. Kolla Magnus Liljedal som gastade Mark Reynolds till guld 2000, han är fortfarande stor i USA, och lever gott på sin segling.
Svårt om man har vunnit guld som gast i tex. 49er, Tornado eller 470.
Fast det låter otroligt så är det inte båten det hänger på när det gäller Staren det är grenen, man stryker inte 100m herrar från OS även om man kan springa 125m naken dam, vilket förmodligen skulle tilltala media om det fanns, föresten det är inte så långt ifrån idag om du skall få sponsorer.
För övrigt bra jobbat Abbe.
November 16th, 2007 at 10:06
Tack för det! Det här och Mats kommentar om att jag har “FEL SOM VANLIGT ” blir för mycket! Ni slipper härmed Abbe på denna blogg. Fundera på vad du släpper in här på bloggen Arne!
Over and out!
November 16th, 2007 at 10:43
Abbe har begärt att jag tar bort alla hans comments till denna post, förutom den sista. Dessutom har han begärt att comments från andra som skriver nedsättande om hans person skall tas bort.
Det har jag nu gjort vilket kan betyda att det kan bli svårt att förstå sammanhangen mellan vissa comments.
Arne
November 16th, 2007 at 11:50
Det här är sanslöst! Abbe har oftast en poäng i det han skriver. Han är kunnig och insatt i de flesta frågor som jag ser det. Snälla Abbe, jag vill se dina insiktsfulla inlägg här på regatta också i fortsättningen. Det är för jädrigt att det finns dårar som inte begiper bättre än att kasta skit på de som engagerar sig. Jag håller inte med Abbe i allt han skriver men det betyder ju inte att han eller jag har fel vi har bara olika åsikter ibland. Kan vi inte hålla oss till en regel och bara bemöta själva grejen som diskuteras. det är så dumt att ta till personangrepp för att få fram sin åsikt. Ni som kommer med taskiga inlägg mot personer i diskussionen borde skämmas.
November 16th, 2007 at 12:32
Men HALLÅ!!!!!!
Inte för att jag skrivit jätteaktiv i debatten men.. ABBE har själv ibland ganska vassa inlägg om allt och inget, ger man kritik får man ta kritik(tycker jag)..
November 16th, 2007 at 17:07
Mr G
Övertro till fartfyllda båtar säger du…… nä inte alls men att bara ha lågprestandabåtar blir väl tråkigt förtjejerna, eller är det nån som tror att matchrace damer kommer avgöras i en planade kölbåt med genacker och trapets. Då hinner väl det gamla domarna inte med i farten och en del får väl svårt hålla sig kvar i “staketet” så tyvär blir det nog en typ “yngling” Oh so sexy!
Så det jag säger är att en högprestanda båt för tjejer behövs i OS programmet och våra representater borde agera där efter.
November 16th, 2007 at 18:49
Glader
Jag tror inte det är lämpligt med så kallade högprestanda båtar i match racing.
Mycket av match racingen ligger i uppsnurrningarna och möjligheten att söka straff på motståndaren före start. Om man då skall hålla på med trapetser, peken och vilt planande båt så blir nog risken för krockar och tappad fokus på själva taktiken och seglandet.
Detta är vad jag tror men jag är ingen specialist på match racing.
Att man bör ha andra högprestanda båtar på OS är självklart men kanske inte på match racing.
November 16th, 2007 at 20:41
Alla som inte tycker som ****** har fel. Och är **** som säger emot.
Däremot är det okej att slänga ord som **** till höger och vänster. Och i samma veva presentera människor namn och dess hemnumer som är involverade i organisatioiner som inte gillas på bloggar.
******, försök att själv bli invald i ISAF och påverka inifrån istället för att stå på utsidan och kasta **** och sprida **** som en annan ****.