Team www.regatta.nu mot Key West
Team www.regatta.nu börjar få bitarna på plats, dvs planerna att segla Acura Key West Race Week January 2008 börjar ta form. En Melges 24 är bokad, flygbiljetter finns det gott om. Även boende. Så vad kan stoppa oss nu? Om vi seglat Melges förut? Aldrig, men oförvägna är vi, har alltid varit och kommer så att förbli. Vi tror det kommer att gå bra.
Bilden ovan tagen under KWRW januari 2007 visar en Melges 24-rundning runt länsmärket. Var det inte Blu Moon som vann VM iår eller var det EM?
November 13th, 2007 at 12:01
Jaha, ska ni tjuvträna nu också. Låter häftigt, ser fram emot ett grundligt reportage..
/Micke x-2009
November 13th, 2007 at 13:04
Kul initiativ! Helt rätt! Kan nog inte bli annat än succe.
Ser också fram emot kommande repotage….
November 13th, 2007 at 13:44
Tjena Arnie !
Hoppas du har plats ombord till mig :)
Vi kan ju ta detaljerna under julen om du ringer…..;)
// Matte X swe-39 rixport80
November 13th, 2007 at 19:12
Dave Ullman vann VM men det var kanske Blue Moon som vann EM, höll inte koll på det. Jag hoppas att det blir mer Melges 24or is Sverige och har redan hört om flera som är intresserade. Lycka till i Key West och (antar jag) VM på Sardinien.
November 13th, 2007 at 20:18
Hej på er.
Visst skulle det vara kul om Melges kom tillbaka, tyvärr är en alldeles för dyr att driva och man bör ofta vara fem man i besättningen. Hörde något skräckexempel på att masten kostar över 100 tusen och att det knäcks en och annan men jag kan ha hört fel, avskräckande i så fall.
November 13th, 2007 at 23:36
Det är väldigt få som seglar 5 i en Melges24.
Antingen små fransoser eller damer ;-)
Vad masten kostar vet jag inte då vår aldrig gick sönder…
Mvh /
November 14th, 2007 at 0:00
Kul att Arne får testa en riktig båt!
Vi har nu seglat Melges i 7 säsonger. Vi kör 5 regattor, Norge, Finland, Estland samt 1-2 nere i Europa. Vi drar runt det på mellan 150 och 200tkr per säsong (inkl. allt, segel, resor, boende, försäkringar etc.). Det går säkert att göra billigare om man har lite lägre krav på boende. När det gäller antal i besättningen så beror det på vad de väger, 360kg är max besättningsvikt och man bör inte väga mer än 5-10kg under det.
När det gäller masten så kostar en ny med spridare, stående och löpande rigg ca. 100tkr. Det händer att de går av men det är då handhavande fel eller undermåligt underhåll. Det händer nästan uteslutande på hårda undanvindar. Oftast klara man sig med att bara köpa maströret och det kostar ca. 60tkr. Förövrigt har man masten försäkrad och åker då bara på självrisk och åldersavdrag.
Ville bara klargöra en del ting :)
Mvh
November 14th, 2007 at 10:21
Kul Arne.
Tips. Lär er att ställa in masten för olika vindstyrkor.Masten är viktig på en Melges24.
Jobba mycket med kicken på undanvinden.
Vi har seglat Melges24 i 3 säsonger, mestadels lys-seglingar samt entyp i Norge.
Inte dyrare att driva en Melges än andra båtar.Lätt att få tag på segel.Finns över hela världen begagnat till mycket bra priser.
Åmål One Design har en tävling Maj 24-25 2008 som de har inbjudit Melges24. Skulle vara roligt om vi ställde upp med de Svenska Melges24 samt skickar inbjudan till de Norska som säkert skulle komma.
Mvh JT-Racing
November 14th, 2007 at 10:54
Kör Blu Moon med dakron-stor? Det verkar ju i så fall funka bra. Är det nån som vet?
November 14th, 2007 at 13:51
Klart det kommer att gå bra! Ni är ett vinnargäng med en rorsman som har en 100% vinnarskalle!
Såg en massa Melges 24 i våras i San Francisco, verkar hur fräcka som helst.
Lycka till team www.regatta.nu!
BosseB
November 14th, 2007 at 21:23
MELGES 20!!!
Såg just Melges 20 på BLUR, vad cool den verkar, hoppas verkligen det blir något både i Sverige och utomlands, blir det dödstöten för CB kanske?
Tänk om alla 606 seglare och CB seglare kunde samlas i denna klass, vilket draaag..
Sälj CB`n Arne!
November 14th, 2007 at 21:56
I specifiktionen till Melges 20 läser jag “Legs in with restricted hiking”. Betyder det att man sitter som i en soffa, med benen innanför? I så fall inget för mig. Ska en så’n båt gå bra måste man burka.
Sedan står det något om fri vikt. Mycket olämpligt. Erfarenheterna från CB66′an säger att en så’n båt är mycket viktkänslig. Den tunga besättningen vinner i hårdvind, den lätta besättningen vinner i lättvind. Sätt tre middleaged fat white men i en båt och två lätta tjejer i en annan så förstår du att det är vindstyrkan och inte besättningens kunnande som avgör vem som vinner.
Det där var riktigt ogenomtänkt.
Arne
November 14th, 2007 at 23:42
Ullman Sails gör en dacronstor till Melges 24 an som är mycket snabb men meningarna är delade om hur långlivad den är (jämfört med tex Norths kevlarstor).